Kära läsare, bästa soffpotatis. Jag vet att det
är roligare att se på film därhemma. Att sitta i soffan och vräka i sig smörgåsar,
tala i telefonen under filmens gång, gå på toan när mördaren avslöjas och ryta åt
parvlarna som kanske är fräcka nog att insistera på uppmärksamhet.
Ändå hade jag tänkt att vi skulle gå på bio den här gången, om inte för annat
så för att få svar på dagens stora fråga: hur i helsike kan amerikanerna vara så
korkade?
Nej, jag syftar inte på det faktum att de valde den där Bushmannen till president.
För trots allt var de ju endast 2025 procent av de röstberättigade som lade sin
röst på Texas-puckot. Och om de envisas med att bre jordnötssmör på mackan får de
väl tammetusa göra det.
Betydligt mera alarmerande är det när en överväldigande majoritet av amerikanerna
tidvis har siffran varit så hög som sju av tio sorglöst applåderar ett
krig mot en nation som de inte ens kan peka ut på kartan. Snacka om hotbild.
Okej, nu vet jag ju att det finns k-a-m-r-a-t-e-r som gladeligen är redo att
idiotförklara amerikanerna i största allmänhet. Själv tycker jag det är mera
fruktbart att bänka sig framför Michael Moores färska dokumentärfilm, Bowling for
Columbine, som för tillfället rullar även på de finländska biograferna (i städer som
inte har självförvållat utegångsförbud efter klockan 17).
Bowling for Columbine är en rasande, mördande kritisk, men också hysteriskt rolig
(läs: satirisk) uppgörelse med den amerikanska vapenhysterin.
Med utgångspunkt i blodbadet i Columbine-högstadiet i Littleton, Colorado där
ett dussin elever skjöts ihjäl av sina egna klasskompisar frågar sig regissören
vad det är som får just amerikanerna att skjuta ner varandra på löpande band.
En gissning är förstås de extremt liberala vapenlagarna. I en av de inledande
scenerna marscherar Moore in på en bank som skänker bort skjutvapen i bonus åt den som
öppnar ett konto!
Men Moore nöjer sig inte med det svaret. Han gräver vidare, djupare, och kommer så
småningom fram till någonting som han kallar för "rädslans kultur". Kort
sagt: amerikanerna är så skraja för allting och alla att de för "säkerhets
skull" beväpnar sig.
Knappast behöver det sägas att benägenheten att använda dessa vapen under rådande
omständigheter är stor.
Så varför är mannen på gatan så himla skraj? Moore pekar gärna på medierna, som
gjort "big business" av våldet. I en horribelt avslöjande sekvens visar
regissören hur medierna i sin bevakning av mordet på en 6-årig svart tjej (utfört av
en jämnårig klasskamrat) koncentrerar sig på själva dådet - i stället för att titta
på den bakomliggande orsakerna.
Alltså är det inte särskilt märkligt att rädslan, för att inte säga paranoian,
sprider sig - hand i hand med den sociala otryggheten. Till det kommer de internationella
"hotbilderna", som efter Den 11 september antagit epidemiska proportioner -
givetvis med Vita Skithusets goda minne.
Det som svar på den inledande frågan. Om ni är riktigt på hugget rekommenderas
också Den stillsamme amerikanen, en mäkta lyckad Graham Greene-filmatisering som synar
det amerikanska Indokina/Vietnam-engagemanget i sömmarna. Go'a grejor.
Krister Uggeldahl