"I Spanien
var oljetankern Prestiges förlisning fjolårets största katastrof. Nästan 3 000 km av
Europeiska unionens kust förorenades som en följd av olyckan. Särskilt hårt drabbade
oljeutsläppen Galiciens kust. Olyckan förstörde naturresurser. Den försvårade
sysselsättningssituationen och hela den ekonomiska utvecklingen i provinsen sattes på
spel p.g.a. ekokatastrofen."
Ovanstående rader är lånade ur ett pressmeddelande som den spanska
centralorganisationen UGT offentliggjorde på Världsmiljödagen den 5 juni. UGT
kritiserar i meddelandet de åtgärder regeringen under José María Aznar vidtog
med anledning av Prestiges förlisning. Enligt UGT "förringade regeringen
ekokatastrofens verkliga omfattning strax efter att olyckan hade inträffat".
Prestigeolyckan nämndes som ett av de största samhällsproblemen i Spanien i den
gemensamma stora intervju som UGT:s generalsekreterare, sedermera EFS:s nya ordförande Cándido
Méndez och generalsekreteraren för landets andra fackcentral CC.OO José María
Fidago gav för El País den 1 maj.
För att låna Cándido Méndez ord: "regeringen visade sin inkompetens och sin
känslokyla i samband med Prestigeolyckan."
Tidsbomb på havets botten
Prestige, som seglade under bahamansk flagg, förliste med 77 000 ton olja i lasten
utanför Galiciens kust den 13 november i fjol. Tankfartyget var på väg från Lettland
till Gibraltar. Några dagar senare bröts fartyget itu och sjönk ungefär 250 kilometer
från kusten.
Under de senaste månaderna har underrätten i Corcubión i provinsen A Coruña
undersökt omständigheterna kring haveriet. Utredningen har försvårats av det spanska
kommunikationsministeriets njugga inställning till att ge ut information om olyckan.
Vid förhören har det bl.a. framgått att Prestige inte undersöktes alls innan man
beslöt att bogsera det läckande och bristningsfärdiga fartyget så långt bort från
kusten som möjligt. Det var just bogseringen i stormvindar härs och tvärs utanför
Galiciens kust som ledde till att fartyget bröts itu.
Över sju månader efter haveriet är ekokatastrofen fortfarande en realitet i Galicien
fastän Spaniens regering och Galiciens autonoma regering hävdar i sten att situationen
är "närapå normal".
Enligt landets miljöministerium är endast 180 kilometer av Galiciens drygt 1 100 km
långa kust längre förorenad. Ändå är många galiciska fiskare av annan åsikt.
Saneringen av olja från sandstränder och strandklippor kan ta flera år. Det är
också mycket oroväckande att det finns uppskattningsvis 50 000 ton tung brännolja kvar
i två olika delar av vraket på 3,6 kilometers djup och olja läcker oavbrutet ut i
havet. Den 5 juni tillkännagav Spaniens regering att man pga. tekniska svårigheter kan
börja pumpa olja ur vraket först våren 2004.
Den ekologiska katastrof som Prestige förorsakade gjorde 30 000 galicier arbetslösa
direkt och indirekt påverkade den 120 000 människors arbetssituation i fiskeriindustrin.
I vissa kustkommuner har de ekonomiska aktiviteterna minskat med upp till 40 procent.
Olyckans negativa följder har drabbat främst fiskare och skaldjursfångare men
oljekatastrofen har också haft ödesdiger inverkan på turismindustrin, som utgör tio
procent av Galiciens bruttonationalprodukt.
Nytt tema
Hur förhåller sig det spanska facket till miljöfrågor och Prestigeolyckan?
Visst har Prestigehaveriet ökat diskussionen om miljöskydd inom den spanska
fackföreningsrörelsen men inte har miljöfrågorna traditionellt någon central
betydelse i spansk fackföreningspolitik, säger UGT:s informatör Ángeles Freire.
I UGT:s ledningsgrupp finns en person med ansvar för miljöfrågor men det existerar
inte något särskilt miljöprogram. Enligt Freire offentliggör UGT i allmänhet en
pressbulletin i början av juni där man påtalar aktuella miljöproblem.
Detta år nämns nog Prestige genast i början av UGT:s bulletin men i övrigt handlar
den mest om en mycket omdebatterad hydrologisk generalplan som syftar till att jämna ut
vattenförbrukningen och vattenkonsumtionen i landet genom att med hjälp av avrinning
flytta vatten från områden med riklig vattenförekomst till områden som lider av torka.
I Spanien överlag är miljömedveten ringa. Landets första miljöminister utsågs så
sent som 1996. Men ministeriets resurser är små och dess inflytande litet, för
miljöfrågorna har decentraliserats nästan helt och lyder istället under de 17 autonoma
provinsernas kompetens.
JUHA-PEKKA
HELMINEN
Madrid