De sista plåtarna
med rågrutor rullar fram mot packningspersonalen efter två timmar på bandet. Klockan
är åtta och arbetsdagen lider mot sitt slut i Vaasan & Vaasan-koncernens bageri i
Esbo. Om några timmar kommer nästa trupp på jobb.
Arbetstiden är differentierad, vilket gör det svårt att få informationen att löpa.
Esbobageriet var det ena av två bagerier i Vaasan & Vaasan som var pionjär i
projektet KAMU på svenska väl närmast ALMA alla med.
Informationen har blivit rejält bättre, säger Livs förtroendeman Keijo
Hirn och visar anslagstavlan där dussinet olika informationsblad om städning,
produktionssvinn, bioavfall, resultat etc. trängs. Positivt är också ett arvode
för goda initiativ om t.ex. arbetarskydd och bioavfall.
Inom koncernen minskade arbetsolyckorna med 43 procent 19992002. När
personalen hösten 2001 uppmanades komma in med förslag till bättre säkerhet lämnades
237 in, därav 32 från Esbo.
Alla 32 godkändes. Bl.a. efterlystes ett bredare transportband för
lådhögarna, specialhyllor för jästtankarna för att minska halkrisken och bättre
placering av automaten med hörselproppar, berättar personalchef Marja Vierula.
Bestående resultat
Målen för KAMU var fyra: bättre lönsamhet, kvalitet, arbetarskydd och en nöjdare
personal. Nära 90 procent av personalen deltog i mötena. En gallup efteråt visade att
projektet lyckats.
Personalen tyckte sig ha fått mera information och bättre kunskap om
företagets mål. Dessutom var de nöjdare med sina förmän än tidigare, konstaterar
Vierula.
Koncernen med drygt 4 000 anställda, av vilka 1 700 i Finland
centraliseras allt mer mot att tillverka märkesprodukter på riksnivå. Bagerierna, som
tidigare fungerat som resultatenheter har omvandlats till produktionsenheter och
försäljningen utgör en separat enhet. Också produkturvalet har gallrats och utvecklats
för att anpassas till den nya verksamhetsmodellen, omtalar kommunikationsdirektör Kirsti
Kehusmaa.
Arbetet ändras i ett, men det är bara att anpassa sig, säger
livsmedelsarbetare Merja Laakso lugnt.
De ständiga förändringarna stressar, det förnekar inte heller arbetsledaren Anja
Järvinen.
Vi måste lära oss nya sätt att arbeta, men inställningen till förändringar
är rätt positiv här. Arbetsrotationen stötte dock på patrull i början.
KAMU ledde till att olika fora grundades, bl.a. samlas ett par personer per avdelning
varje vecka för att diskutera jobbet.
KAMU lärde oss att beakta varandra bättre, vi gick igenom arbetsmetoder och
utvecklingssamtal infördes. Utvecklingssamtalen är bra, här får man föra fram sina
tankar, annars blir det sällan av att diskutera med förmannen, säger Merja Laakso.
Produktionschef Vesa Mansikkamäki inskjuter att arbetstiderna gör att arbete
delvis utförs utan förman. Inte minst därför var projektet nyttigt.
Ett plus var att en utomstående, forskaren Tuula Eloranta,
sparkade på oss, att projektet räckte ett och ett halvt år och att rejäla med medel
avdelats, säger han och påpekar att motivationen blev bättre då alla fick påverka
sitt jobb.
Arbetsmetoderna nästa utmaning
Än återstår dock en hel del att göra. Mjöldamm, belysning och buller är de
främsta fysikaliska problemen. Men bättre sugar har mjöldammet fåtts ned, småningom
ska tryckluftsblåsarna hela bort. Personalchef Vierula ser varje sug som en billig
investering då den ger en friskare personal.
Tillsammans med Institutet för arbetshygien försöker vi utveckla en bättre
hälsokontroll vid anställningen. Ökande allergier ökar också risken för
mjöldammssymptom, påpekar Vierula som ser arbetsmetoderna som den främsta utmaningen
just nu.
Också TUTTAVA-modellen, som togs i bruk i samband med KAMU, och som pläderar för
bättre ordning på arbetsplatsen gav gott resultat.
Olyckor beror sällan på slarv, mest på oordning, framhåller
produktionschefen Vesa Mansikkamäki.
INGEGERD EKSTRAND
En liten tuva kan
stjälpa ett stort lass. Det talesättet besannades med besked då Tuula Eloranta,
forskare och utvecklingskonsult på Institutet för arbetshygien, ledde KAMU-projektet.
Den centrala tanken var att sparka på utvecklingen, att få folk att inse att
utveckling behövs men lyckas endast i samarbete. Det vi ville var att ta fram
skräddarsydda verktyg för att förbättra kvaliteten i verksamheten. Vi ville skapa
resultat och procedurer som skulle bli permanenta, och det lyckades, säger Eloranta.
Känslig processindustri
Som forskare blev hon något överraskad hur känslig processindustrin
fortsättningsvis är för mänsklig verksamhet. Likaså framgick klart hur stor nytta ett
företag kan dra av den kunskap arbetsgemenskapen besitter.
Resultaten var rentav överraskande imponerande, men ännu effektivare kan de
bli, säger Eloranta.
Där det klickar ofta, är att analysprocessen blir för lättvindig, i stället för
mångdimensionell.
Orsaker och följder utvärderas inte ordentligt. Kanske tar ett papper slut, det
måste kopieras och en person måste lämna sin plats vid bandet. Det resulterar i kaos,
och är produkten känslig som bröd kan det leda till överjäsning. För att rädda
situationen ökar stressen i processens slutfas. Kanske klagar kunden dagen därpå och en
utredning kör i gång.
Ekonomiska argument biter
Skenbara småsaker, som t.ex. en liten störning, som får en maskin att ibland tappa
några papplådar, kan bli dyra. På årsbasis kan svinnet bli flera tusentals euro, för
en enda maskin. Multipliceras felet kan kostnaderna vara verkligt betydande.
Om felet rapporteras så åtgärdas saken oftast snabbt. Men det finns också
psykologiska skäl att ta itu med smärre problem. Om en arbetstagare klagar över ett
fel, men inget händer, upplever han lätt det som om hans arbete inte värderas. Också
arbetsklimatet påverkas.
Kostar gör det att åtgärda t.ex. damm och buller. Men ses de i relation till
utgifter för sjukfrånvaro och försäkringar kan investeringen visa sig förvånansvärt
lönsam, är Elorantas erfarenhet.
KAMU får en fortsättning. Med avstamp i Vaasan ja Vaasan Oy kopplas tiotalet
livsmedelsföretag in i en bredare forsknings- och utvecklingsundersökning. Också här
är målet konkreta resultat.
Viktigt är att alla arbetstagare är med och utvecklar verksamheten, påpekar
Tuula Eloranta.
I livsmedelsindustrin arbetar omkring 40 000 personer. Något som ökar är
belastningsskadorna medan möjligheterna att påverka sitt arbete minskar, visar
undersökningar.