. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

pypa2.gif (53 bytes)Slanan tvinnas, bilan spånas

Skogsdagar blev rena nostalgitrippen

pune.gif (67 bytes)  Publiken jublar och Hannu Kilkki myser när Jori Mikkonen från Imatra som siste man på stocken vinner FM i stockrullning och Jaakko Saaristo från Eno spektaklar stockflottarens ed på den hala stocken.

Här vid Lusto träsk blir den gamla stockflottarromantiken väldigt påtaglig. Foto: EERO KOSONENSkogshuggaren Kilkki, 56 står inte vid Lusto skogsmuseums sjöstrand i Punkaharju för första gången. Ja, knappast ens för tionde gången.

Lusto har under de senaste tio åren utvecklats till ett skogshuggarnas Mecka. Museets skogsdagar samlade detta år nästan femtusen skogsvänner för att se slantvinning, stockbilning, geniala karelska tjärmilor, glatt droppande brännvinspannor och pärthyvling eller beundra en ultramodern skogsprocessor, stor som en skördetröska.

– Min pappa var i tiderna duktig på att springa på stockbråtarna och jag själv började min skogskarriär med knippesflottning, men dagens stockflottare är nog mera sådana som är med för showens skull, stamanställda i armén eller skogshuggare, berättar Kilkki.

Själv är han med i Lusto för att få träffa gamla vänner på Träfackets sommarfest,som arrangeras samtidigt men framför allt för att än en gång få delta i mästerskapstävlingen i hantering av motorsåg.

Trefaldig mästare

Kilkki räknar ut att han och hans motorsåg har deltagit i tävlingen minst tjugofem gånger.

Veikko Poikolainen från Konnevesi och jag har gjort det här redan länge, Veikko antagligen ännu längre än jag, berättar Kilkki.

Esa Tumelius från Elimä blir årets segrare. Han jobbar vid UPM liksom Kilkki och Poikolainen.

– Det är fjärde gången Esa vinner och medalj har han tagit åtta gånger, vet Kilkki på rak arm. Själv skördade han liknande framgångar för tjugo år sedan, bl.a. tre guld.

Fällningen fällde

Årets tävling fick en snöplig start då Kilkki misslyckades redan i första momentet, trädfällning. De nästan hundra minuspoängen skulle ha varit omöjliga att ta igen i de fyra följande momenten.

I allt högre utsträckning har motorsågningen blivit en tävlingssport som vanliga skogshuggare har svårt att hänga med i.

– Man borde träna målmedvetet. Och så har vi ju blivit lite till åren komna, Veikko och jag …

Slana flätas till snöre. Foto: EERO KOSONENAtt bara arbeta i skogen ger inte längre samma träning som tidigare, eftersom skogsprocessorerna fäller de största träden. Dessutom minskar avverkningarna. Det handlar mer om att vårda, röja sly och plantera.

Jobbet måste intressera

Sommartävlingarna ger varje år omväxling till det normala vardagsslitet.

– Men en god placering ger nog inga lönetillägg. Nyttan är att man följer med hur branschen, redskapen och metoderna utvecklas.

– En god sågare är alltid intresserad av sitt jobb: varje rörelse måste vara noga övervägd och ergonomiskt riktig och verktygen ska vara av senaste modell, funderar Kilkki som är arbetarskyddsfullmäktig i UPM:s sydöstra anskaffningsområde.

EERO KOSONEN

Löntagaren 5.9.2003 nr 7/03

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)