– Jordbrukspolitiken är det största enskilda problemet
internationellt sett. I Europa får jordbruket stora offentliga stöd, inklusive exporten
av jordbruksprodukter till utvecklingsländerna. Den offentligt stödda exporten
undergräver utvecklingsländernas möjligheter att bedriva jordbruk för de egna behoven.
Utvecklingsländerna bör ha rätt att
skydda den egna
jordbruksproduktionen. Förutsättningen för en öppen konkurrens mellan utvecklings- och
industriländerna finns ej ännu, säger Folke Sundman, utrikesministern Erkki
Tuomiojas specialmedarbetare.
Sundman tillägger att Finland godkänt ett utvecklingspolitiskt program där Finland i
sitt bilaterala bistånd vill stärka stödet till landsbygdsutvecklingen i
utvecklingsländerna.
Moraliskt ansvar
I Finland pågår för tillfället två olika utredningar indirekt kopplade till
uppföljningen av rapporten Rättvis globalisering. Utrikesministeriet presenterar i juni
sin utredning om Finlands politiska linje beträffande behovet av en internationell
styrning av globaliseringen, som dels också blir ett ställningstagande för Finlands
uppföljning av rapporten Rättvis globalisering.
I sitt nyårstal pekade president Tarja Halonen på behovet av uppgörandet av
en egen strategi, att vi ser över de nationella politiska åtgärderna angående
globaliseringen som i positiv och negativ riktning påverkar ekonomi, sysselsättning,
investeringspolitik etc. Statsrådets kansli, under ledning av statsministerns ekonomiska
rådgivare Olli Rehn, har hand om den utredningen som görs i samråd med
arbetskraftsorganisationerna och som skall vara färdig vid årsskiftet.
– Dessa två utredningar om globaliseringen som den finländska ekonomin är
beroende av och som för vår del fört med sig "Kinafenomenet"; att finländska
företag etablerar sig i länder med billig arbetskraft, kompletterar varandra,
konstaterar Sundman.
– Det är viktigt att vi utreder möjligheterna för att på kort sikt på ett
nationellt plan komma med reglerings- och styrningsåtgärder gällande globaliseringen.
Faktum är att möjligheterna är begränsade för Finland — ett högt utvecklat
industriland med hög bildningsnivå och kvalitetsgaranti som förutsättning för
konkurrenskraften —- att tävla om företag som inte kräver dessa kriterier, i
jämförelse med låglönepolitiken i utvecklingsländerna. Skattelättnader för företag
har också sina gränser, återstår att vädja till de enskilda företagens sociala och
moraliska ansvar att stanna kvar i Finland. Formella krav att företag inte får flytta ut
ur landet är det svårt att uppställa.
– Som exempel har vi Finnlines beslut att beställa nästa nya fartyg från
Italien, trots att Finnlines har fått betydande subventioner för sin verksamhet.
Beslutet påverkar debatten angående stödpolitik från statens sida.
Skattepolitiska åtgärder
En mer direkt koppling till rapporten, framställd av ILO-kommissionen, där president
Tarja Halonen tillsammans med Tanzanias president Benjamnin William Mkpapa varit
ordförande, är att nationerna sinsemellan kommer överens om internationella
regleringsformer för utjämningen av fördelarna med globaliseringen.
– Det gäller att få till stånd en ökning av biståndet till
utvecklingsländerna, en reform av världshandeln, spelregler för den internationella
handeln vilka gynnar utvecklingsländerna, en reform av den internationella världsbankens
politik i avsikt att under 10–15 år markant öka investeringarna i
utvecklingsländerna, i stället för att som nu koncentrera sig till de s.k. asiatiska
tigrarna i bortre Asien och i Latinamerika. Afrika söder om Sahara har fallit utanför
investeringsströmmarna.
Möjligheterna för införandet av Tobinskatten som en skattepolitisk åtgärd med
avsikt att gynna ekonomin i utvecklingsländerna borde utredas. Tobinskatten, som
Attac-rörelsen förespråkat under de senaste åren, innebär att alla spekulativa
valutarörelser skulle beskattas med en liten procentenhet, pengar som skulle styras till
utvecklingsländerna.
– Andra skatteobjekt är den internationella beskattningen av internationell
vapenhandel och miljörelaterade skatter, säger Sundman.
ILO-rapporten förespråkar en reformering av FN-organet ECOSOC — som handhar
ekonomiska och sociala frågor — för att skapa det koordinerande samarbetsorgan som
behövs för att på ett internationellt plan värna om demokratisk utveckling och
rättvis fördelning av globaliseringens positiva effekter.
– Detta kräver förstås att alla ledande stormakter ställer sig bakom
förslaget. Hittills har de flesta europeiska länder ställt sig positiva.
Folke Sundman lyfter fram Finlands roll som modell för ett fungerande
trepartssamarbete mellan statsmakten, arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna.
SUNNIVA EKBOM