
Åkare pressar chaufförer till överlånga
körningar. Betalar per kilometer.
Polisen luras med falska intyg
Var femte dansk har jobbat svart
Olyckor avslöjar avtalsbrott
Brott
mot bestämmelser om kör- och vilotider hör till transportbranschens värsta gissel. Det
fifflas också med arbetstillstånd och utländsk arbetskraft utnyttjas hänsynslöst.
Chaufförerna sitter i kläm. Ställer man inte upp på
arbetsgivarnas krav får man nöja sig med de sämsta körslorna. Men det finns också
sådana som är tillräckligt rakryggade för att protestera.
Bil & Transports ansvariga jurist Juha Jakonen har många hårresande fall
på sitt bord. Han suckar över myndigheternas släpphänthet. Åkeriverksamheten
övervakas inte i Finland med samma effektivitet som i andra EU-länder.
Det är ju åkarna som borde ställas till svars, inte bara för
arbetsrättsliga brott utan också för äventyrande av trafiksäkerheten, betonar han.
De går nämligen ofta hand i hand. En uttröttad chaufför är en trafikfara.
Bluffintyg
Ett intyg Jakonen har i sin hand vittnar om en form av fiffel som verkar förekomma
rätt allmänt. Intyget, utfärdat av åkerifirman, hävdar att chauffören i fråga just
återvänt från en två veckor lång ledighet. Det är ren dikt. Chauffören kan ha ett
flera veckor långt arbetspass bakom sig.
Raimo Lehtonen, som kör för Teljän Kuljetus Oy och valts till förtroendeman
för trafiken till Ryssland, berättar hur bluffen fungerar.
Om långtradaren stoppas och polisen läser färdskrivaren gäller det att ha alla
gamla skivor från skrivaren gömda eftersom de skulle avslöja hur länge chauffören
kört utan paus. Som förklaring till att de inte finns visar han intyget och säger att
han varit ledig. I själva verket kan han då ha kört flera veckor i sträck. Vanligen
räcker detta för polisen, men går det illa och polisen upptäcker de gömda skivorna
är det chauffören som råkar illa ut. Lehtonen vet om chaufförer som kört i Europa och
fått tusentals euro i böter att betala då de blivit fast.
Jakonen konstaterar att det här, förutom brott mot arbetstidsbestämmelser och
trafiksäkerhet, direkt handlar om vilseledande av tjänsteman. Att det förekommer rätt
allmänt antyds av att polisen smått ironiskt brukar påpeka att förbundet måtte ha
lyckats förhandla fram väldigt goda semestervillkor eftersom chaufförerna allt som
oftast varit lediga nyss. Lehtonen bekräftar att systemet med falska intyg satts i system
och förekommer allmänt. Chaufförerna är tvungna att delta i fifflet om de vill ha de
bästa jobben. Vägrar de får de sämre körslor.
Förbjuden taxa
I utrikestrafiken är kilometertaxa fortfarande allmänt förekommande trots att en
EU-forordning förbjuder den (artikel 10, förordning 3820/85). Kilometertaxa innebär att
chauffören helt eller delvis får betalt enligt körda kilometrar. Systemet lockar till
att köra överlånga sträckor utan pauser, vilket äventyrar trafiksäkerheten.
Jakonen anser att myndigheterna i Finland intagit en släpphänt attityd till
fenomenet. Här finns ännu inget prejudicerande rättsfall att stöda sig på, då
däremot hovrätten i Sverige avkunnat en fällande dom och de tyska myndigheterna ser
strängt på frågan.
I ett syneprotokoll från Tavastehus arbetarskyddsdistrikt lyfts frågan dock fram.
Inspektören påpekar att arbetsgivaren, Oy Cool Cargo Ltd, inte tillämpar branschens
kollektivavtal utan betalar kilometerersättning. Detta har lett till att estniska
chaufförer fått lön som klart underskrider avtalet. I värsta fall bara en tredjedel av
vad de borde ha fått.
Också i det här företaget förekommer oklarheter kring färdskrivarna. De utländska
chaufförerna har inte instruerats i användningen av dem med påföljd att rapporterna
är bristfälliga. Inte heller uppbevaringen har sköts sakligt.
Inspektören har ändå lyckats luska ut att chaufförerna kört överlånga sträckor.
Det gravaste fallet är en estnisk chaufför som utan paus kört tretton timmar och tjugo
minuter. Han lyckades då avverka en sträcka på 1073 kilometer. Bil & Transport
ämnar föra fallet till domstol.
Tillstånd här, kör där
I samma företag, och många andra, förekommer också oegentligheter med
arbetstillstånd. Man har tillstånd för gränsöverskridande trafik men kör ändå
allmänt i inhemsk trafik. Och man skaffar utländska chaufförer arbetstillstånd i
Finland och sänder dem sedan på långvariga uppdrag i Europa. Ofta mot kilometertaxa och
utrustade med behövligt antal 'intyg' att vilseleda myndigheterna med. Det nämnda
syneprotokollet noterar t ex en estnisk chaufför vars färdskrivare granskats. På 871
kontrollerade skivor fanns inte en enda körsla i Finland.
Juha Jakonen är upprörd över hur trafiksäkerheten nonchaleras i sammanhanget. Han
berättar t ex om en trafikolycka där det visade sig att den inblandade
långtradarchauffören hade startat kl 04.30 föregående morgon när olyckan inträffade
kl 1.30 följande natt. Hur många trafikoffer brott av det här slaget skördat vet
ingen.
Det utbredda fusket inom transportbranschen är helt klart en del av ekonomins gråzon
påpekar Jakonen. Det är svårt för ärliga åkare att stå sig i konkurrensen så
länge fuskarna får härja fritt. Han förvånar sig över att Finland engagerat sig för
att undanta ägarchaufförerna från EU:s arbetstidsdirektiv men inte visar något större
intresse för att få koll på åkeriernas agerande.
HANS JERN
Var femte dansk har jobbat svart
Svartjobb är populärast bland män
och bland personer i ålder 1829. I Danmark och Norge är det oftast studerande som
jobbar svart, medan yrkesutbildade svartjobbare dominerar i Sverige, Tyskland och
Storbritannien.
Det visar den undersökning av svartarbete i ovannämnda fem länder som forskaren Sören
Pedersen vid Rockwool Fondens Forskningsenhet i Danmark publicerade år 2003.
Under det senaste året har var femte dansk svartjobbat minst en gång mot ungefär var
tionde i Sverige och Tyskland. För Storbritanniens del är procenten lägst, 7,8.
I Tyskland jobbade svartjobbarna drygt 8 timmar i veckan, i Storbritannien endast 3,5
mot 4,5 till 5 timmar i Skandinavien. Unga under 30 och de som fyllt 60 jobbade längst.
I Tyskland var andelen arbetslösa svartjobbare dubbelt så stor som genomsnittet, i
övriga länder var skillnaden liten. Avtagande kontakt till arbetsplatsen och till
potentiella kunder kan göra svartjobb svårare för arbetslösa.
Svartjobb i finansiering och tjänster lönsamt
Omräknat i euro förtjänade en svartjobbare i Norge år 2001 bäst, 16,5 euro i
timmen och sämst i Tyskland, 10,3 euro. Svartjobbande män förtjänade mer än sina
kvinnliga kolleger. I alla länder lönade sig svartjobbet bäst inom finansierings- och
tjänstesektorn. T.ex. musikundervisning gav också bra med pengar.
I Tyskland var svartjobbet lönsammast inom byggbranschen medan bygget gav svartjobbare
ungefär samma lön som på den "vita" marknaden. Svartjobb inom hotell och
restaurangbranschen var lågavlönat.
Högre marginalskatt kan gynna svartjobb i Storbritannien och bland svenska män
men också låginkomsttagare jobbar svart för att spå på inkomsterna, vilket är
vanligast i Tyskland.
Om risken att bli avslöjad som svartjobbare av myndigheterna bedöms vara stor eller
mycket stor minskar sannolikheten för svartjobb.
Tyskland toppar mätt med BNP
Ses svartjobb i förhållande till BNP toppar Tyskland med 4,1 procent av
bruttonationalprodukten BNP. I Danmark är procenten 3,8 (en ökning med 26 procent sedan
1998 då den låg på 3 procent), i Norge 2,6, i Sverige 2,3 och sist Storbritannien med
1,2 procent.
Pedersen har jämfört länder med relativt högt skattetryck, Sverige och Danmark, med
Storbritannien där det är 1015 procent lägre. Norge ligger mitt emellan. Han
tycker sig se ett samband mellan högt skattetryck och svart arbete, vilket dock motsägs
av att mängden svart arbete inte är högre i Danmark än i Tyskland. Regelverk, som det
danska personnummersystemet, kan spela in.
Pedersens konklusion är att en relativt styv arbetsmarknad kopplad till relativt höga
socialavgifter gör det attraktivt för tyska arbetsgivare att anställa folk svart. Att
Storbritannien har minsta andelen svartjobb, 1 procent av BNP, torde bero på att många
aktiviteter där inte anses skattepliktiga samt med ett något lägre skattetryck.
Källa: Sort arbejde i Skandinavien,
Storbritannien og Tyskland.
Cand. polit. Sören Pedersen,
Rockwill Fondens Forskningsenhed 2003.
INGEGERD
EKSTRAND
Olyckor
avslöjar avtalsbrott
Byggarbetsplatserna i Lettland lockar arbetskraft från Ryssland och Vitryssland.
På de lettiska byggena har 280 illegala arbetare avslöjats medan ett par hundra
utlänningar har arbetstillstånd. Det här berättar Maria Tomsone, 57,
ordförande för Byggnadsförbundet i Lettland.
Avtalsbrott förekommer främst på små privata byggarbetsplatser för
de större vågar inte ta risken. Övervakning är inte någon betydande del av
fackförbundets verksamhet men förbundet informerar aktivt om saken.
Vi har slutit avtal med arbetsgivarsidan om att de arbetsgivare som utnyttjar
illegal arbetskraft utesluts ur förbundet.
Grova arbetstidsbrott har uppdagats i samband med arbetarskyddsinspektioner. Maria
Tomsone berättar att förbundet fäste uppmärksamhet vid hur stor del av arbetsolyckorna
som inträffade utom arbetstid. Vid inspektioner framgick det att man på många
arbetsplatser gjorde 12 timmars dagar istället för överenskomna åtta timmar.
Det är ju klart att olyckor händer lättare när arbetarna är trötta. Det
har t.o.m. inträffat två eller tre olyckor med dödlig utgång utanför den normala
arbetstiden, berättar byggnadsförbundets ordförande.
I Lettland är det mest inom byggnadsbranschen man dumpar arbetsvillkoren men det
förekommer också i skogsarbete och inom handeln, berättar Maria Tomsone.
Cirka tjugo procent av byggnadsarbetarna är fackligt organiserade. Det motsvarar
landets genomsnitt. Genomsnittslönen ligger kring 130 lati eller 87 euro i månaden och
landets minimilön är 80 lati, eller 54 euro i månaden.
HILKKA
JUKARAINEN
Löntagaren
2.4.2004 nr 3/04
|