Den trepartskommitté som har berett förslaget ville ursprungligen
förenhetliga alla löntagares semestervillkor och semesterlön. Det här misslyckades, i
lagförslaget bevaras de timavlönades något högre semesterlön. Arbetsgivarsidan
accepterade inte att förbättra villkoren för de månadsavlönades semesterrätt och
löntagarsidan ville för sin del inte försämra de timavlönades semestervillkor.
Kommittén, vars mandat förlängdes fyra gånger, gick slutligen in för att bevara
den nuvarande lagen som utgångspunkt för den tekniska helhetsreformen. I lagförslaget
har man beaktat bestämmelserna om arbetstid och atypiska arbetsförhållanden i EU:s
direktiv. EU:s arbetstidsdirektiv ger alla arbetare rätt till fyra veckors semester med
lön. Denna bestämmelse tillämpas så att de som arbetar mindre än 35 timmar i månaden
får rätt till en fyra veckors semesterliknande ledighet med lön.
Enligt lagförslaget bibehålls de nuvarande bestämmelserna om semesterlön och
semesterrätt i bestående anställningsförhållanden på heltid.
Också sjuk- och föräldraledighet med
Kommittén debatterade rätt hårt beräkningsprocenter och lönegrund för
korttidsarbetarnas semesterlön och -ersättning. Slutresultatet blev att timavlönade
snuttarbetares beräkningsprocenter steg från 8,5 och 11 procent till 9 och 11,5 procent.
Kommittén föreslår att de som arbetar mindre än 14 dagar men över 35 timmar i
månaden i framtiden får semester och semesterlön bl.a. också för den tid de är
sjuklediga och moderskaps-, faderskaps- eller föräldralediga. Arbetstagare som har flera
på varandra följande tidsbestämda anställningar kan i framtiden komma överens om att
flytta införtjänade semesterförmåner till nästa tidsbestämda arbetsperiod, för att
undvika att semesterförmånerna betalas ut varje gång en tidsbestämd anställning är
över.
Nej till flexrätt för vintersemester
Kommittébetänkandet togs upp i FFC:s styrelse i slutet av mars. Styrelsen bedömde
den i lagförslaget föreslagna möjligheten att byta en femte semestervecka mot
semesterersättning vara ytterst problematisk. Inte ens de till föreslaget bifogade
randvillkoren tryggar arbetstagarna mot att bytet av semestervecka används fel på
arbetsplatserna. FFC:s styrelse stannade för att rätten till en femte semestervecka bör
kvarstå som obligatorisk också i den nya lagen.
Kommittén föreslår mer flexibla semesterarrangemang, bl.a. för den femte
semesterveckan. Ett annat förslag är att man ska kunna spara två semesterveckor
istället för en för framtida behov och att den del som överskjuter de två veckorna
kan skjutas fram till följande semesterperiod. Semester skulle, på arbetstagarens
initiativ, kunna tas ut också på deltid.
Servicearbetsgivarna och Företagarna i Finland reserverade sig mot lagförslaget. FFC
gjorde det inte även om man inte stöder förslaget om att den femte semesterveckan kunde
bytas ut mot pengar. Men FFC förklarar sig vara redo att diskutera lagreformen ännu
under riksdagsbehandlingen.
Omkring 250 000 finländare har atypiska anställningar. Målet är att den nya
semesterlagen träder i kraft fr.o.m. nästa år. Lagen skulle då tillämpas på
semestrarna år 2006.
FFC har i kommittén representerats av sin ansvariga jurist Jorma Rusanen. Han betonar
att lagförslaget, trots sina kompromisser, jämställer semesterförmånerna inom olika
anställningsformer.