Nu har jag fått en sådan sopbil som jag vill ha, säger han belåtet om den årsgamla
sopbilen försedd med miljömotor, biotank för uppsamling av lakvattnet och inhemsk
påbyggnad. Finells satsar både chaufför- och miljövänligt.
Komforten har blivit avsevärt högre under de 17 år Nygård kört sopbil för
Esseföretaget Finell, marknadsledande i trakten bland de totalt fem företag som sköter
sophämtning. Totalt har företaget 11 fordon som kör för miljön samt
entreprenadmaskiner. De heltidsanställda är 15, därtill hoppar några in vid
arbetstoppar.
Tidigare tog både axlar och höfter stryk vid de täta hoppen och klättringarna ned
och upp i bilen då Nygård rundade hushåll och industrier i Pedersöre, Larsmo, Kronoby
och i dag alltså Jeppo i Nykarleby. Som mest servar han 250 egnahemshus per dag, i dag
omfattar förmiddagens soprunda 156 hushåll.
Också förarkabinen känns lyxigt rymlig. Flugsmällorna instuckna bakom förarstolen
är bara till prydnad inte minsta tillstymmelse till lukt tränger in i den
luftkonditionerade hytten. Detta trots att bilens bakdel efterhand fylls med svarta påsar
för vått avfall och påsar i alla andra färger för det torra. Bilens sopkapacitet är
14 kubik och hinner gott till också vid toppar efter storhelger.
Hushållssoporna töms i regel varannan vecka. Är det riktigt sommarvarmt kan
det nog lukta en del, på utsidan, säger Nygård.
Påsarna hamnar i en salig röra men sorteras upp på Ekorosk i Pirilö i Jakobstad
där Nygård lämpar av lasten före eftermiddagens industrirunda då han hämtar upp
bl.a. osorterade sopor från verkstadsgolv. Sådant som inte går att återanvända går
vidare till Storkohmo i Såka i Karleby. Problemavfall tar Nygård inte.
Påssystemet fungerar
Sopbilen kryssar smidigt fram längs med huvudleden, stannar så ofta att fotografen,
som hänger oss i hasorna med sin bil, knappast hinner ut innan Nygård tömt sopkärl och
klivit tillbaka bakom ratten.
För det mesta sorterar människor bra i dag men visst finns det alltid rum för
förbättring. Ibland finns löst avfall i sopkärlen. Det kan jag ta med men om folk
parkerat avfall utanför så får det bli kvar, säger Nygård.
Soppåsarna får innehålla allt utom kläder och textilier, dem bör kunderna själva
föra till insamlingskärl. I bilen finns dock en låda för just textilier, en extra
service för ensligt boende äldre personer.
Sopbilen rundar röd- eller gulmålade bondgårdar och egnahemshus i två våningar
längs huvudvägen. Lårar skvallrar om att vi rör oss i potatisodlarnas nejder. På
småvägar skrapar björkkvistar mot den höga sopbilen, om det här och andra
olägenheter säger Nygård och de andra chaufförerna till vid behov.
På sommaren är körningen inget problem
med vintertid är det värre. Fast det är blankis överallt så ska vi köra alla
småvägar, som ju sällan är sandade då vi kommer tidigt på morgnarna.
Sopbilen får hålla en hastighet på max 80 kilometer. Någonstans mellan 85 och 90
slår den hastighetsbegränsande automatiken på.
Visst kan det vara besvärligt att ta sig upp vintertid i längre
uppförsbackar, men nej, någon nödknapp vill jag inte ha. Risken finns att en sådan
missbrukas, säger han och påpekar att den största risken som sopbilschaufför är att
man blir oförsiktig, då rutten är allt för välbekant.
Självständigt jobb ett stort plus
Bilar har det alltid handlat om för John Nygård. Först jobbade han på en
servicestation, sedan körde han butiksbil för Esse handelslag. När butiksbilen drogs in
gjorde han vissa kortjobb för Finells och fick erbjudande att följa med en sopbil om han
ville.
På den vägen är det, jag slutade fråga och fortsatte att köra, skrattar han
och berättar att han följde med då Finells köpte sin första sopbil i Kuopio på
1980-talet.
För jobbet betalas normal chaufförslön plus en smutsprocent på fem procent.
Arbetsgivaren står för arbetskläder som chaufförerna tvättar själva eller kan låta
firman göra det.
Lönen kunde förstås vara bättre, vem vill inte ha det, säger han.
När familjens tre barn var små började John Nygård sin arbetsdag klockan 5 och
skötte barnpassningen på eftermiddagen. Också i dag är han tidigt i farten, han
började i morse klockan 5 i Nykarleby Bonäs. Innan arbetsdagen är slut har mätaren
tickat in 200 kilometer till.
Den största fördelen är att arbetet är självständigt, jag ser varken
arbetskamrater eller arbetsgivare oftare än kanske en gång i veckan. När jag är klar
för dagen kopplar jag av med att klippa vår egen eller mina föräldrars gräsmatta,
någon mera motion behöver jag inte, skrattar han och kliver ned igen från bilen för
nästa dust med soporna.
Stress då, finns den? Jo, självpåtagen, medger han.
När jag kört samma rutt i många år blir det så att jag tittar på klockan
och konstaterar att aj, är den så mycket och jag har inte längre än hit. Jag har ju
dagens kvot att ta hand om lämnar jag något på hälft ar jag det framför mig i
morgon, säger John Nygård som trivs bra med sitt jobb.
Visst har jag någon gång funderat på att byta bransch. Gör jag det så blir
det något där jag inte håller i ratten!
INGEGERD EKSTRAND