. vane.jpg (302 bytes)

kolumnen.jpg (2731 bytes)

Anita Spring. Foto: PATRIK LINDSTRÖM

ANITA SPRING

Valet är ditt — men utan bakgrundsinformation är det svårt att välja

pune.gif (67 bytes)  I dag när jag sitter och skriver detta är det en solig valsöndag. Det sägs ju att också vädret påverkar hur högt valdeltagandet stiger. Hoppas folk röstar mangrant, det gynnar löntagarpartierna. Att rösta är att påverka. När du läser det här vet vi hur flitigt folk har röstat och vem som kommit in i kommunfullmäktige och skall ta ställning till hur vi kommuninvånare får kommunal service fyra år framöver. I många kommuner blir det kärva tider; de ekonomiska resurserna minskar och de som behöver kommunal service ökar när befolkningen åldras. Lycka till alla nya kommunfullmäktige!

Val är det också fråga om då en löntagare överväger att bli medlem i facket. Vilka faktorer väger tyngst när en ung människa kommer i arbetslivet och medlemskapet i facket blir aktuellt. Viktigast är naturligtvis att någon på arbetsplatsen erbjuder medlemskap och berättar vad facket står för — vad vi har gjort och vilka våra visioner är framöver och hur vi kan förverkliga dem. En färsk organisationsundersökning visar klart och tydligt — igen en gång — att unga inte har några fördomar gentemot facket. Den största orsaken till att ungdomar inte anslutit sig i facket är att "det har inte blivit av" eller att "ingen har erbjudit medlemskap". De unga önskar också få mera information om facket. När tillräcklig kunskap om arbetslivet och facket inte ges i skolan är det vår sak att informera nya arbetstagare också på arbetsplatsen.

För att rätta till bristen på information om arbetslivet och facket till de unga har fackförbunden, FFC och SAKKI ry jobbat hårt. Skolinformatörer och förbundsombudsmän besöker de flesta läroinrättningar årligen och berättar om arbetslivsfrågor och den fackliga verksamheten. När skolnämnderna i kommunerna nu efter valet bemannas för följande fyraårsperiod bör löntagarna vara väl representerade för att kunna påverka och bevaka att man i läroplanen beaktar en bra och mångsidig kunskapsutbud i arbetslivsfrågor.

Förbunden och FFC planerar en medlemsrekryteringskampanj som går under namnet "Hör hit"! vecka 05 – år 05. Målgruppen är unga som börjar eller har nyligen börjat sitt arbetsliv. I den gruppen ingår såväl snuttjobbare som invandrare. Kampanjen startar vecka 5 vårvintern 2005 och pågår med olika aktiviteter under hela våren. Kampanjens syfte är att stöda medlemsrekryteringen på arbetsplatserna och ge olika verktyg, som information och material, till alla aktiva fackmedlemmar. Det är ju ni aktiva som är de verkliga nyckelpersonerna när ni möter de nya arbetstagaren på era arbetsplatser. I kampanjen ingår också en TV- och radiokampanj. Jag är övertygad om att kampanjen blir framgångsrik om vi alla deltar i aktiviteterna på arbetsplatserna, i köpcentren, på torg och i andra evenemang under våren 2005.

Kampanjen tar upp frågan hur viktig ett starkt medlemsunderlag är för facket. Fackrörelsen skall också i framtiden vara en verklig aktör i arbetslivsfrågor. Vår uppgift är att påverka och utveckla de frågor som är viktiga för löntagaren. Den höga organisationsgrad som vi i Finland och i de övriga nordiska länder har är inte en självklarhet. Vi måste jobba hårt med det ty det finns krafter som kontinuerligt motarbetar oss.

Att ta hand om medlemsrekryteringen på bästa möjliga sätt också mellan kampanjerna är minst lika viktigt. Lika så att sköta sina uppgifter för löntagarens och kommuninvånarens bästa under hela valperioden för dem som blivit invalda i kommunala uppdrag.

Löntagaren 5.11.2004 nr 9/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)