I dag när
jag sitter och skriver detta är det en solig valsöndag. Det sägs ju att också vädret
påverkar hur högt valdeltagandet stiger. Hoppas folk röstar mangrant, det gynnar
löntagarpartierna. Att rösta är att påverka. När du läser det här vet vi hur
flitigt folk har röstat och vem som kommit in i kommunfullmäktige och skall ta
ställning till hur vi kommuninvånare får kommunal service fyra år framöver. I många
kommuner blir det kärva tider; de ekonomiska resurserna minskar och de som behöver
kommunal service ökar när befolkningen åldras. Lycka till alla nya kommunfullmäktige!
Val är det också fråga om då en löntagare överväger att bli medlem i facket.
Vilka faktorer väger tyngst när en ung människa kommer i arbetslivet och medlemskapet i
facket blir aktuellt. Viktigast är naturligtvis att någon på arbetsplatsen erbjuder
medlemskap och berättar vad facket står för vad vi har gjort och vilka våra
visioner är framöver och hur vi kan förverkliga dem. En färsk
organisationsundersökning visar klart och tydligt igen en gång att unga
inte har några fördomar gentemot facket. Den största orsaken till att ungdomar inte
anslutit sig i facket är att "det har inte blivit av" eller att "ingen har
erbjudit medlemskap". De unga önskar också få mera information om facket. När
tillräcklig kunskap om arbetslivet och facket inte ges i skolan är det vår sak att
informera nya arbetstagare också på arbetsplatsen.
För att rätta till bristen på information om arbetslivet och facket till de unga har
fackförbunden, FFC och SAKKI ry jobbat hårt. Skolinformatörer och förbundsombudsmän
besöker de flesta läroinrättningar årligen och berättar om arbetslivsfrågor och den
fackliga verksamheten. När skolnämnderna i kommunerna nu efter valet bemannas för
följande fyraårsperiod bör löntagarna vara väl representerade för att kunna påverka
och bevaka att man i läroplanen beaktar en bra och mångsidig kunskapsutbud i
arbetslivsfrågor.
Förbunden och FFC planerar en medlemsrekryteringskampanj som går under namnet
"Hör hit"! vecka 05 år 05. Målgruppen är unga som börjar eller har
nyligen börjat sitt arbetsliv. I den gruppen ingår såväl snuttjobbare som invandrare.
Kampanjen startar vecka 5 vårvintern 2005 och pågår med olika aktiviteter under hela
våren. Kampanjens syfte är att stöda medlemsrekryteringen på arbetsplatserna och ge
olika verktyg, som information och material, till alla aktiva fackmedlemmar. Det är ju ni
aktiva som är de verkliga nyckelpersonerna när ni möter de nya arbetstagaren på era
arbetsplatser. I kampanjen ingår också en TV- och radiokampanj. Jag är övertygad om
att kampanjen blir framgångsrik om vi alla deltar i aktiviteterna på arbetsplatserna, i
köpcentren, på torg och i andra evenemang under våren 2005.
Kampanjen tar upp frågan hur viktig ett starkt medlemsunderlag är för facket.
Fackrörelsen skall också i framtiden vara en verklig aktör i arbetslivsfrågor. Vår
uppgift är att påverka och utveckla de frågor som är viktiga för löntagaren. Den
höga organisationsgrad som vi i Finland och i de övriga nordiska länder har är inte en
självklarhet. Vi måste jobba hårt med det ty det finns krafter som kontinuerligt
motarbetar oss.
Att ta hand om medlemsrekryteringen på bästa möjliga sätt också mellan kampanjerna
är minst lika viktigt. Lika så att sköta sina uppgifter för löntagarens och
kommuninvånarens bästa under hela valperioden för dem som blivit invalda i kommunala
uppdrag.