
Krister
Uggeldahl
Vår
tids rädsla för allvar
TRISS PÅ HANDEN
Smaka
på rubriken. Den är lånad från en bok av Roy Andersson, den rikssvenska
filmregissören som verkligen inte är känd för att panta på den varan. "Sånger
från andra våningen" hette hans senaste film och det var ord och inga visor.
Nåväl, jag får lite samma känsla när jag tar del av uppsättningen av Majgull
Axelssons pjäs "LisaLouise" på Åbo Svenska Teater ( i regi av Kimmo Kahra).
Eller snarare gäller det omständigheterna k-r-i-n-g uppsättningen.
Läser i Åbo Underrättelser att LisaLouise är nedläggningshotad, detta trots att
pjäsen gått i endast en dryg månad. Orsak: publiken sviker.
Än sen så? frågar cynikern. Bara för att det är fråga om talpjäs om ett seriöst
ämne det handlar om kvinnomisshandel behöver det inte vara sevärt. Faktum
är att ÅST inte direkt utmärkt sig på dramasidan. Så det så. Får vi gå nu?
Nej. Som det råkar sig är LisaLouise en utomordentligt stark pjäs, välspelad,
gripande och inte så lite tankeväckande. Det börjar med ett flyktigt möte i den kyliga
Stockholmskvällen, mellan Janina Bermans väletablerade journalist och Monica Nymans
mamma-på-flykt. De är gamla klasskamrater.
Det visar sig att den sistnämnda gift sig med en våldsam karlslok, en polis. Upprört
men svidande sakligt lägger hon ut texten; om kontrollbehovet, skuldbeläggningen och den
verbala manipulationen. Om ett vardagligt förtryck som så övergår i fysiskt våld.
Poängen här är att Bermans medelklassdam känner igen sig. Inte vad gäller
blåtirorna, men nog vad gäller de psykologiska piskrappen.
En vecka senare ser jag Pirjo Honkasalos internationellt prisade dokumentärfilm,
"Melankolins tre rum". Det handlar om ryska och tjetjenska barn; på
militärakademin i Kronstadt, i förstörelsen Grosnyj och de närliggande
flyktinglägren.
Det är, precis som när det gäller LisaLouise, upprörande och utmanande. Djupt
mänskligt. Fängslande. Men framför allt känns det ensamt i salongen.
Ja, ja. Och vad är det för fel att ha lite kiva då, att efter en lång och jävlig
arbetsvecka bänka sig framför en snärtig musikal eller den senaste James Bond-rullen?
Inget, absolut inte. Ett gott skratt förlänger livet förutsatt att det inte
blir för mycket av det goda. Vad jag försöker säga är att det inte är så himla kiva
när det ENDAST är kiva, tjoåtjim och rajtantajtan för hela slanten.
Dels urholkas konsten i sig, dels urholkas vi, som kulturkonsumenter och medmänniskor.
Det här är förstås ingen ny diskussion, den har alltid funnits där. Men det finns
tecken som tyder på att snålblåsten tilltar.
Det är ett faktum att nöjesindustrin, inklusive kvälls- och veckopressen, blir allt
mera högljudd. Minst lika illa är det att klassklyftorna på kulturens område inte
försvunnit nånvart, tvärtom.
När de svenska muséerna nyligen gick in för att spola inträdesavgiften ökade
besöken, visst. Men det var de närmast sörjande som tog tillfället i akt, själva
besöksprofilen breddades inte.
I och för sig kom det nånting bra på teve just den kvällen. Och kvällen därpå.
Ja, egentligen hela veckan.
TRISS PÅ HANDEN
TV-SERIE
"Alltid i tankarna", am. komediserie, MTV3, måndagar
Själv har jag inte mycket till övers för det jänkifierade
relationskomedistuket. Oftast blir det pinsamt tillrättalagt, även dubbelmoralistiskt.
Här finns det nånting, berättat ur ett uppfriskande manligt (läs: genuint) perspektiv.
RADIO
"Calle Lindholm", här och där på Radio Vega
Jag har fortfarande inte förlåtit veganerna för att ha visat Mikael Wiik på
dörren, saknaden är stor, men jag tänker hålla ett öra på den där Lindholms
grabben. Han har åldern inne, blues i rösten och skit under naglarna.
TV-FILM
"Three Kings", am. militärdrama med George Clooney, MTV3 19/11
Amerikanska soldater på skjutglada äventyr i Saddam Husseins Irak. Det låter
som en Pentagon-produkt men David O. Russells film är nånting helt annat: en provokativ,
militärpolitisk, satir där alla får sig av sleven. Inte minst Bush senior.
Löntagaren
5.11.2004 nr 9/04
|