
Krister
Uggeldahl
Skål
på er bönder
TRISS PÅ HANDEN
Får
man skämta om, eller rättare sagt göra en komedi om livet i ett koncentrationsläger?
Givetvis inte lyder det spontana svaret.
Italienare Robert Benigni gjorde det, i filmen Livet är underbart, och kammade hem en
välförtjänt Oscar på kuppen.
Erinrar mig också Monty Python-gänget, som i Life of Brian hade den goda (?) smaken
att låta Jesus K dingla på korset alltmedan man i bakgrunden stämde upp i
slagdängan Always Look at the Bright Sides of Life skål på er bönder, imorron
kör vi skit i regionalpolitisk översättning.
Det om de rent komiska infallsvinklarna på livets allvar. Men, det som jag egentligen
ville säga var att även dramaproduktion tenderar att fungera bättre ifall man inte
bankar in budskapet med tryckluftsborr och rynkor i pannan.
Eller om vi säger såhär: utan en strimma ljus får inte heller mörkret konturer.
Det blir bara svart, som i Paha maa. Det är ju Aku Louhimies färska drama, en
samtidsskildring som hämtat sin inspiration ur en av de där mindre muntra Eppu
Normaali-bitarna. Det är brännjak, arbetslöshet och ond bråd död för hela slanten.
Här har vi Sulevi Peltolas alkoholiserade dammsugarförsäljare som bankar dimmljusen
ur en kollega med en dammsugare. Mikko Leppilampis datorgeni för sin del har livet
av en kvinnlig polis, bara för att själv gå samma väg. Det är de goda nyheterna.
Missförstå inte, jag gillar filmen. Och jag uppskattar regissörens integritet, hans
mod att stå på sig i ett allt glättigare underhållningsklimat. Poängen är att jag
tror att filmen skulle ha blivit ännu bättre ifall regissören kostat på sig
åtminstone en gnutta humor.
Men se nej, livet är för jävligt och sen dör man. Det är den finska dramaturgin i
ett nötskal: allt eller ingenting (med betoning på ingenting).
Kanske är det därför den romantiska komedin aldrig har fått något fotfäste i
Finland. Att det skulle vara roligt och romantiskt på en och samma gång är otänkbart.
Det är något för mesar och merkonomer. Tack vet jag Regina Linnanheimo, hon om någon
insåg att en kärleksaffär kan sluta endast med hor och dårskap.
I vårt västra grannland ser man lite ljusare på tillvaron. Tänker bland annat på
Masjävlar, den färska Guldbaggevinnaren där dalmasarna och "tjockholmarna"
hamnar i luven på varann.
Visst, man super häcken av sig, slåss och skjuter med hagelbössan.
Men talande är att man på sin höjd träffar kattjäveln. Alltså blir det inte fyra
begravningar utan ett enda bröllop, som i Mikko Niskanens klassiska
polisjävlar-i-Pihtipudas-drama.
Här kunde man kanske dra en parallell till den finska komedin. Den är ju sällan så
där "lite" rolig, typ sofistikerat humoristisk. Nej, det är Turhapuro, buskis
och hela faderullan.
På finlandssvenskt håll har vi förvisso Pontus Dammert, men det räknas inte för
han är ofrivilligt komisk. Till skillnad från idén om ett finlandssvenskt museum som
är rolig på riktigt. Galghumor på högsta nivå.
TRISS
PÅ HANDEN
MUSIK PÅ TV
"Så ska det låta", svenskt showmanship, SVT Europa fredagar
En ny säsong av Så ska det låta har rullat igång och ingenting tyder på
att orken skulle tryta. Vilket ös, vilken musikalisk glädje och proffsighet. Det är
lätt när man kan, vill och vågar.
RADIO
"Andra sidan", musik ur arkiven, Radio Vega söndagar
Kul idé det här, att syna one-hit-wonder-artister i sömmarna. Det vill säga
luska ut vad som hände efter att ljusen släckts. Redaktör är Dan Eskil Jansson,
slängd i käften.
TV-FILM
"La Dolce Vita", Federico Fellini i Rom, FST 5/3
Italiensk film från en tid (1960) när den var bäst i världen, Fellini som
mest underhållande. Marcello Mastroianni är den desillusionerade murveln, Anita Ekberg
den mystiska skönheten. Mamma Mia!
Löntagaren
4.3.2005 nr 2/05
|