. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (2999 bytes)

Arbetssäkerhetskortet ökar i popularitet

pune.gif (67 bytes)  På gemensamma arbetsplatser inom industrin togs ett arbetssäkerhetskort i bruk i början av år 2003. Kortet kan sägas ha blivit en succé: i dag har fler än 120 000 personer skaffat ett arbetssäkerhetskort.

– Arbetsolyckor stoppas inte med att kort, men det fungerar som ett första steg för arbetstagarna, då de bygger upp kunskapen hur de kan skydda sig mot risker på arbetsplatsen. Samtidigt lär de sig att de har rättigheter här, säger FFC:s arbetsmiljösekreterare Raili Perimäki.Kortet är i dag avsett för gemensamma arbetsplatser inom industrin, inte för servicebranschen eller kommunsektorn. Också här börjar arbetsplatserna bli gemensamma, i köpcenter och genom att kommunerna använder sig av köptjänster.

– En breddning har diskuterats men vi bör först utvärdera erfarenheterna av kortet. Behovet uppstod i den nordfinska storindustrin och kursmaterialet utgår från industrins behov, påpekar Perimäki.

Med kortet ville industrin få bukt med överlappande utbildning, för att spara kostnader. Likaså fanns en önskan att få ned indirekta kostnader för olyckor. Ett tredje skäl var internationell påtryckning: utländska kunder ser också på hurudan imago företagen här har, hur arbetstagarna mår.

– Kortet togs fram i samarbete mellan industriföretagen, arbetsmarknadsparterna, försäkringsorganisationerna samt utbildningsorganisationer. Själv fungerade jag närmast som en positiv handbroms — i stället för att snabbt sno ihop ett kort ville FFC få en permanent modell, säger Perimäki.

Kortet bekostas av arbetsgivaren och är personligt

Arbetssäkerhetskortet bygger på frivillighet. Kortet minskar inga av arbetsgivarens lagstadgade skyldigheter visavi arbetarskyddet. Enligt Perimäki är kortet en modell för att nå en viss arbetarskyddsnivå för gemensamma arbetsplatser. Det är viktigt att också personer i arbetsledningen skaffar sig utbildning och kort.

– De flesta storindustrier har börjat förutsätta att de som sysslar med underentreprenader och underleveranser har arbetssäkerhetskort. Kortet får dock inte bli ett hinder för någon att få ett jobb, utan arbetsgivaren ska se till att den som får jobbet skaffar kort.

Arbetsgivaren står för kostnaderna för en dags utbildningen plus tent, för dagtraktamenten och eventuella resor, plus de 9 euro som själva kortet kostas. Kortet är personligt, arbetsgivaren kan inte kräva att få tillbaka det då arbetet är slutfört. Giltighetstiden är fem år.

Utbildningen räcker en dag och utbildarna är ca 300. Uppgifter om kurser finns på www.spek.fi/koulutus. SPEK står för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland och det är också här som korten registreras. Ett förkommet kort kan ersättas genom hänvändelse till SPEK.

Kursmaterialet finns på finska, svenska och engelska. Som bäst tas material fram på ryska och estniska.

Också arbetslösa kan skaffa kort

Den som är arbetslös kan skaffa sig ett arbetssäkerhetskort genom att delta i en kurs på en TE-central. Också t.ex. Metalls fackavdelningar har bekostat kort, eller ordnat kurser för arbetslösa medlemmar. Också arbetsgivare kan köpa kurser på flera fackföreningsinstitutet.

Perimäki understryker att feedback redan nu visat att utbildningen, såväl av utbildare som kursdeltagare, bör utvecklas.

– Jag hoppas att kortkommittén inte endast dammar av de gamla stordiorna då det blir dags för en ny runda i samband med att korten förnyas, säger hon och berättar att utomlands krävs ofta en veckas kurs för ett säkerhetskort.

– I Finland saknar vi kriterier för och kompetenskrav på arbetarskyddsutbildning. Ingen instans övervakar systemet. Vad vi gör är att utveckla kort på kort, som endast kortkommittén håller ett vakande öga över.

Mer information om arbetssäkerhetskortet ger arbetsmiljösekreterarna i fackförbunden, Raili Perimäki på FFC samt t.ex. Olycksfallsförsäkringsanstalternas förbund (OFF) www.tvl.fi och Arbetarskyddscentralen www.tyoturva.fi.

Handboken "Arbetarskydd på gemensamma arbetsplatser" beställas, tfn (09) 616 261.

Löntagaren 8.4.2005 nr 3/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)