. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (2999 bytes)

Specialpedagoger behövs också i vuxenutbildningen

Var tredje FFC-are har läs- och skrivsvårigheter

runu.gif (924 bytes)  Läs- och skrivsvårigheter, eller dyslexi
runu.gif (924 bytes)  Dyslexi är inget handikapp — men nog ett problem
runu.gif (924 bytes)  "Dyslektiker blir ofta förödmjukade"

pune.gif (67 bytes)  Kommunikationsläraren Marjo Nurmi vid Metallinstitutet Murikka önskar att vuxenspecialpedagogik blir ett begrepp inom det livslånga lärandet. Speciellt bland dem som studerar inom ramen för Läs- och skrivsvårigheter hör till det som FFC-instituten nu börjat rikta sin uppmärksamhet mot. Målet är undervisning på personplanet. Mauri Kekkonen, KAT,Sanna Kähkönen, Metall och Esa Zuban, Metall, har många dåliga men också goda studieerfarenheter. Marjo Nurmi, lärare vid Metallfackets Murikka försöker utveckla vuxenpedagogiken för att underlätta studierna. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENKunskapslyftet finns ett stort behov av specialundervisning. FFC-rörelsens institut (Murikka, Kiljava, Siikaranta och KAT) deltar i ett projekt, som finansieras av bl.a. utbildningsstyrelsen, där man utvecklar och skapar modeller för en vuxenpedagogik och didaktik som beaktar särsvårigheter bland de studerande. Dessutom utvecklar man också institutens undervisningsmetoder.

Nurmi, som koordinerar projektet, konstaterar att det bland FFC:s medlemmar förekommer mera läs- och skrivsvårigheter än bland befolkningen i genomsnitt.

– Människor som hade inlärningssvårigheter under skoltiden har sökt sig till områden där de tror att de klarar sig undan med mindre läsande, skrivande och teoretiska studier.

Nurmi påminner om att problemen inte försvinner i vuxen ålder, utan istället slår till på andra sätt. Arbetslivet har förändrats. Förmågan att läsa och uttrycka sig skriftligt har blivit en självskriven del av yrkesfärdigheterna. En svetsare klarar sig inte längre med bara svetsarfärdigheter.

Nurmi upptäckte problemet då hon funderade över varför kunskaperna inte alltid gick hem, fastän målgruppen bestod av intelligenta och aktiva människor. Då kom det fram att överraskande många hade någon form av svårigheter att läsa och skriva. Utmaningen nu, är att göra undervisningen mer individuell, och Nurmi menar att fackinstituten har goda möjligheter till detta.

– På 1990-talet var det ganska tyst om vuxna människors inlärningssvårigheter, och inte talade man heller om specialpedagogik för vuxna. Några lärare vid vuxenutbildningsinstituten uppmärksammade problematiken och FFC:s utbildningsutskott förstod hur viktig den här frågan är. Projektet fick sedan vind i seglen i och med utbildningsstyrelsens finansiering.

Rykte som dum och lat

För Marjo Nurmi handlar det om demokrati. Ett faktum är att de som lider av inlärningssvårigheter helst drar sig undan och ställer sig utanför ett aktivt medborgarskap. Många har redan i skolan fått stämpeln som dum och lat. Känslan av mindervärde får tom. dem själva att tro att de är obegåvade. De är vana vid att förnedras. För mången blir det då en lättnad att få veta att problemen beror på dyslexi, och det är något helt annat än att vara korkad!

Instituten når bara toppen av isberget, dem som ännu har kvar modet och styrkan att våga studera.

Fackinstitutens kurser samlar ofta de människor som är aktivast. Många av dem har blivit skickliga talare och de kan uttrycka sig väl. De frågar mycket och samlar upp kunskaperna muntligt. Många har dessutom ett ypperligt minne. Det kan kompensera svårigheterna att läsa och skriva, menar Nurmi. För många studerande går det lätt att förklara saker muntligt, men att få ner det till pappers är förknippat med stort obehag och rädsla att skriva fel.

– Fackinstituten har gjort en preliminär beräkning, enligt vilken cirka en tredjedel borde få en exakt diagnos. Samma resultat har man kommit till när man har undersökt metallstuderande vid vuxenutbildningscentralen i Tammerfors. Siffrorna är hur som helst så höga att de fackliga läroanstalterna måste förnya sina undervisningsmetoder och vika plats för specialundervisning i vuxenutbildningen.

– Om en tredjedel av dem som studerar vid ett fackinstitut har någon grad av dyslexi kan man anta att problemet är ännu mer utbrett inom målgruppen för Kunskapslyftet. Många har ju just pga. sina inlärningssvårigheter lämnat skolan på hälft eller vid ett minimum. Problemet har givetvis inte försvunnit med tiden. Det kan tom. ha vuxit sig till ett häftigt motstånd mot allt som har med utbildning att göra, konstaterar kommunikationsläraren Marjo Nurmi vid Murikka-institutet.

AINO PIETARINEN 

 

Läs- och skrivsvårigheter, eller dyslexilt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  Dyslexi beror på en avvikelse i hjärnans funktion som skapar svårigheter att läsa, stava rätt, skriva. Dyslexi är ett samlande begrepp för inlärningssvårigheter.

Dyslexi är en medfödd svårighet att lära sig läsa och skriva. Dyslexi kan förekomma enskilt eller tillsammans med andra inlärningssvårigheter.

Ordblind och dyslektiker är m.a.o. samma sak. I vardagslag talar man ofta om läs- och skrivsvårigheter om problemen är lindriga, och om dyslexi när problemen är större. Dyslexi förekommer emellertid i olika grad.

Dyslexi handlar inte om låg intelligens, dålig undervisning, sociala problem, dålig motivation eller liknande, utan om ett annat sätt att gestalta och projicera information.

Cirka 2–5 procent av skolbarnen lider av svår dyslexi. Lindrig dyslexi har 20 procent och 5–15 % medelsvår dyslexi.

Av skolbarnen får ungefär var femte eller sjätte specialundervisning på deltid.

Åren 1987–88 hade 4–5 % av alla elever talsvårigheter och 7 procent lässvårigheter. Nästan tre fjärdedelar av dem var pojkar.

Svårigheterna är ytterst vanliga, var fjärde eller var femte finländare har någon grad av inlärningssvårighet. Om alla undersöktes skulle 6 procent av medborgarna få diagnosen dyslexi.

 

Inge Bäckman-Nygård är dyslektiker men inne på sin tredje yrkesutbildning:lt-ylos.jpg (843 bytes)

Dyslexi är inget handikapp
— men nog ett problem

pune.gif (67 bytes)  – Man blir skicklig på problemlösning, konstaterar Inge Bäckman-Nygård. – Man kommer på egna sätt att ta till sig information då man inte kan läsa lika snabbt som alla andra runt om.

Inge är dyslektiker och har hittat sina egna knep att klara vardagen. Lyssna och fråga är basen för hennes kommunikation.

– Hjälpmedel finns för en dyslektiker på skolbänken, säger Inge Bäckman-Nygård, som går en läroavtalsutbildning till skolgångsbiträde. Foto: PATRICIA RODAS– Jag lyssnar mycket på detaljer i människors sätt att uttrycka sig, berättar hon. – Genom att kommunicera verbalt suger jag åt mig innehåll och kunskap för att slippa läsa så mycket.

En dyslektiker måste få tid på sig

Inge var nio år då hennes lärare kontaktade föräldrarna och undrade om de hört om ordblindhet. Mamman och pappan fick via Folkhälsan hjälp åt Inge. De uppmuntrade henne och gav henne självförtroende att kämpa. Diagnosen var grava läs- och skrivsvårigheter.

– Jag har alltid skrivit mycket ändå, säger hon. – Jag har haft brevvänner sen 10-årsåldern. Jag vet inte hur de förstått vad jag skrivit, men roligt, bra och nyttigt har det varit.

Inges dyslexi tar sig uttryck genom att hon läser långsamt. Då hon skriver har hon problem med stavningen, speciellt ng-ljud och om det ska vara e eller ä och o eller å. I läsprocessen är det inte bara långsamheten som är problemet, det är också buller runtomkring.

– Det är jobbigt då någon sätter ett papper framför en och säger "läs det här", berättar Inge. –Det är stressande om någon står bredvid och väntar och läsningen går långsamt. I arbetsmiljön är det ofta mycket ljud. Då ber jag ofta att få ta hem pappret och läsa i lugn och ro. Det är viktigt att man har människor runt sig som förstår handikappet.

Men Inge ser det egentligen inte som ett handikapp längre, hon kallar det för problem och idag är det en del av hennes vardag. Hon har hittat sätt att tackla det. Måste hon skriva något på jobbet blir det ofta kort och i punktform. Hon använder ord som hon vet att hon kan stava. Numera hjälper datorns stavningsprogram mycket, men ångesten över att skriva långt sitter kvar som ett ärr.

– Det har varit kämpigt många gånger, förklarar hon. – Jag är ju medveten om att det kunde vara lättare att skriva och läsa. Det finns papper överallt, och för mig är det omöjligt att hinna läsa allt. Det blir ofta bara rubriker. Resten får jag ta in genom att lyssna vid kaffebordet och fråga mig fram.

Kunskapstörst ledde till tredje yrket

Inge kallar sig "kroniskt nyfiken" och har vägrat att "bli sittandes med sin dyslexi". Hon har en stor kunskapstörst och just nu är hon inne på sin tredje yrkesutbildning. En barndomsdröm var att bli veterinär, men den långa teoretiska utbildningen var inte möjlig för henne. Istället blev hon trädgårdsmästare. Senare studerade hon till livsmedelslaborant. Idag jobbar hon som assistent på ett dagis och går samtidigt en läroavtalsutbildning till skolgångsbiträde. I studierna har hon haft förstående lärare. Hjälpmedel finns också för att underlätta för en dyslektiker på skolbänken; en diktafon kan få ligga framme på föreläsningen, tenter kan göras muntligt och stavningsprogram på datorn gör skrivandet lättare.

– Jag använder mycket färg, jag skissar och jag har klottiga papper från föreläsningar, säger Inge. Dem måste jag renskriva sen. Men mest använder jag öronen, man måste vara fokuserad för att lära.

Dyslexin påverkar vardagen på många sätt. Inge tycker att innehållsförteckningar på matvaror är "äckliga" med sina små texter. Hennes listor då hon går och handlar är ofta fyllda med teckningar och hennes egna sätt att stava ord. Då hon läser tidningen blir det oftast bara rubriker, bildtexter och ingresser. Böcker lånar hon ofta, men hon har lärt sig att man inte behöver läsa allt i dem heller. Textningen på tv går för snabbt och hon missar ibland innehåll på grund av det.

– Många gånger har det hänt sig att jag satt mjöl istället för mjölk i maten, berättar Inge. –Recept är svåra att läsa och jag har inte det fotografiska seendet. Jag ser inte hela ord.

Berätta om dyslexin på jobbet

Men eftersom dyslexin alltid varit en del av Inges vardag stör den inte henne. Hon har accepterat den och slutat gräma sig. I jobbet är det inga problem, det hon inte hinner läsa där kopierar hon och tar med sig hem för att kunna ta innehållet till sig i lugn och ro. Ska hon skriva något hon är osäker på frågar hon arbetskamraterna hur det stavas.

– De man jobbar med vet kanske inte alltid om att man har dyslexi, säger Inge. – Man behöver ju inte alltid förklara det, man kan bara ställa en fråga rakt av. Då förstorar man ju inte upp det och gör dyslexin till ett problem. Det gjorde jag tidigare, jag förklarade alltid att jag hade läs- och skrivsvårigheter och sen ställde jag frågan, istället för att bara fråga rakt av. Jag tror det är ett kvinnligt fenomen, att alltid förklara varför. Det försöker jag vänja mig av med.

Inge tror ändå att det är klokt att berätta om sin dyslexi för arbetskamrater och chefer. I det långa loppet är det bättre om man kan berätta om sina problem, om man själv har accepterat dem så gör också omgivningen det. Inges erfarenhet är att det alltid finns människor att prata med.

– Det är en process hela tiden, säger Inge. – Man kämpar för att acceptera sitt problem och jobba vidare med det. Det har hänt då jag berättat för andra om problemet att de blivit för hjälpsamma, det är jobbigt.

Inge tycker det är svårt att ge råd åt andra hur de ska hantera sin dyslexi, var och en måste utgå från sig själv. Hur man blir bemött på arbetsplatsen beror på hur man själv bemöter andra. Har man själv kunskap om sitt problem är det lättare för andra att förstå det.

– Jag är ingen sämre människa för att jag har dyslexi. Jag måste bara acceptera att det är så och anpassa mitt liv efter det. Jag ska exempelvis inte vara kartläsare då vi åker nånstans, skrattar Inge Bäckman-Nygård.

SUSANNE SKATA

 

"Dyslektiker blir ofta förödmjukade"lt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  – När jag gick i skolan så visste man absolut ingenting om de här sakerna. Med andra ord var jag lat och dum … och med åren började t.o.m. jag själv tro att jag hade fel i huvudet, skrattar Mauri Kekkonen, som i elva år har varit arbetarskyddsfullmäktige på heltid i Esbo stad för KAT. I samma andetag tillägger han ändå att det nog inte alltid har varit så lustigt.

– Ofta har jag fått brått på wc, då jag har ställts inför tvånget att gå upp för att skriva mina idéer på tavlan. Det är lättare att fly, än att illa fäkta och tvingas medge att man är rädd att skriva fel. Varför kan man inte få framföra sina idéer muntligt? Den som har läs- och skrivsvårigheter är van vid förnedring. Det känns inte hemskt lustigt när någon vitsar om ens svårigheter när man har skrivit fel.

– Under min tid som fackligt aktiv var nog det allra värsta att fungera som föreningens sekreterare. Då skrev man på maskin och korrekturbandet var i flitig användning. Datorernas textbehandlings- och rättstavningsprogram har minskat stressen betydligt, men alltid undgår de att upptäcka något litet fel.

– Jag har lyckats slippa många sekreteraruppdrag genom att förklara att jag har så dålig handstil. Men visst har det hänt att sådant som jag måste lära mig får jag skriva rent på maskin på kvällen. Då får man ju samtidigt repetera. Dessutom har jag gott minne.

I arbetet som arbetarskyddsfullmäktig är det många saker man måste ta reda på och läsa både avtal och lagar.

– Det går långsamt att läsa. I allmänhet tar jag pappren med hem, läser en kort snutt och frågar mig om jag har förstått det jag har läst. Med små bitar åt gången blir det lättare att gestalta helheterna. Dessutom har jag utvecklat en egen teknik för granskningsrapporter och betänkanden. Nuförtiden skriver jag i allmänhet ner fakta kort med franska streck, på det sättet blir felen färre.

Mest plågsamt är det att tvingas göra en verksamhetsberättelse eller ett betänkande som brådskar. Då hopar sig problemen.

Kekkonen konstaterar att facket är en gigantisk papperskvarn i dagens läge.

– Är det alls så viktigt med all denna information? Man kunde ju ta lite hänsyn till dem som ska läsa alla pappren. Ofta är texterna sådana labyrinter att man har svårt att hitta rätt.

Mauri Kekkonen ger inte tappt fastän han har svårt att både läsa och skriva. Han har gått Kiljavas långa kurs för förtroendevalda och tagit en approbatur i sociologi vid öppna universitetet.

AINO PIETARINEN

Löntagaren 8.4.2005 nr 3/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)