
Specialpedagoger behövs också
i vuxenutbildningen
Var tredje FFC-are har läs-
och skrivsvårigheter
Läs- och skrivsvårigheter, eller
dyslexi
Dyslexi
är inget handikapp men nog ett problem
"Dyslektiker
blir ofta förödmjukade"
Kommunikationsläraren
Marjo Nurmi vid Metallinstitutet Murikka önskar att vuxenspecialpedagogik blir ett
begrepp inom det livslånga lärandet. Speciellt bland dem som studerar inom ramen för Kunskapslyftet finns ett stort behov av
specialundervisning. FFC-rörelsens institut (Murikka, Kiljava, Siikaranta och KAT) deltar
i ett projekt, som finansieras av bl.a. utbildningsstyrelsen, där man utvecklar och
skapar modeller för en vuxenpedagogik och didaktik som beaktar särsvårigheter bland de
studerande. Dessutom utvecklar man också institutens undervisningsmetoder.
Nurmi, som koordinerar projektet, konstaterar att det bland FFC:s medlemmar förekommer
mera läs- och skrivsvårigheter än bland befolkningen i genomsnitt.
Människor som hade inlärningssvårigheter under skoltiden har sökt sig till
områden där de tror att de klarar sig undan med mindre läsande, skrivande och
teoretiska studier.
Nurmi påminner om att problemen inte försvinner i vuxen ålder, utan istället slår
till på andra sätt. Arbetslivet har förändrats. Förmågan att läsa och uttrycka sig
skriftligt har blivit en självskriven del av yrkesfärdigheterna. En svetsare klarar sig
inte längre med bara svetsarfärdigheter.
Nurmi upptäckte problemet då hon funderade över varför kunskaperna inte alltid gick
hem, fastän målgruppen bestod av intelligenta och aktiva människor. Då kom det fram
att överraskande många hade någon form av svårigheter att läsa och skriva. Utmaningen
nu, är att göra undervisningen mer individuell, och Nurmi menar att fackinstituten har
goda möjligheter till detta.
På 1990-talet var det ganska tyst om vuxna människors inlärningssvårigheter,
och inte talade man heller om specialpedagogik för vuxna. Några lärare vid
vuxenutbildningsinstituten uppmärksammade problematiken och FFC:s utbildningsutskott
förstod hur viktig den här frågan är. Projektet fick sedan vind i seglen i och med
utbildningsstyrelsens finansiering.
Rykte som dum och lat
För Marjo Nurmi handlar det om demokrati. Ett faktum är att de som lider av
inlärningssvårigheter helst drar sig undan och ställer sig utanför ett aktivt
medborgarskap. Många har redan i skolan fått stämpeln som dum och lat. Känslan av
mindervärde får tom. dem själva att tro att de är obegåvade. De är vana vid att
förnedras. För mången blir det då en lättnad att få veta att problemen beror på
dyslexi, och det är något helt annat än att vara korkad!
Instituten når bara toppen av isberget, dem som ännu har kvar modet och styrkan att
våga studera.
Fackinstitutens kurser samlar ofta de människor som är aktivast. Många av dem har
blivit skickliga talare och de kan uttrycka sig väl. De frågar mycket och samlar upp
kunskaperna muntligt. Många har dessutom ett ypperligt minne. Det kan kompensera
svårigheterna att läsa och skriva, menar Nurmi. För många studerande går det lätt
att förklara saker muntligt, men att få ner det till pappers är förknippat med stort
obehag och rädsla att skriva fel.
Fackinstituten har gjort en preliminär beräkning, enligt vilken cirka en
tredjedel borde få en exakt diagnos. Samma resultat har man kommit till när man har
undersökt metallstuderande vid vuxenutbildningscentralen i Tammerfors. Siffrorna är hur
som helst så höga att de fackliga läroanstalterna måste förnya sina
undervisningsmetoder och vika plats för specialundervisning i vuxenutbildningen.
Om en tredjedel av dem som studerar vid ett fackinstitut har någon grad av
dyslexi kan man anta att problemet är ännu mer utbrett inom målgruppen för
Kunskapslyftet. Många har ju just pga. sina inlärningssvårigheter lämnat skolan på
hälft eller vid ett minimum. Problemet har givetvis inte försvunnit med tiden. Det kan
tom. ha vuxit sig till ett häftigt motstånd mot allt som har med utbildning att göra,
konstaterar kommunikationsläraren Marjo Nurmi vid Murikka-institutet.
AINO PIETARINEN
Läs- och
skrivsvårigheter, eller dyslexi
Dyslexi beror på
en avvikelse i hjärnans funktion som skapar svårigheter att läsa, stava rätt, skriva.
Dyslexi är ett samlande begrepp för inlärningssvårigheter.
Dyslexi är en medfödd svårighet att lära sig läsa och skriva. Dyslexi kan
förekomma enskilt eller tillsammans med andra inlärningssvårigheter.
Ordblind och dyslektiker är m.a.o. samma sak. I vardagslag talar man ofta om läs- och
skrivsvårigheter om problemen är lindriga, och om dyslexi när problemen är större.
Dyslexi förekommer emellertid i olika grad.
Dyslexi handlar inte om låg intelligens, dålig undervisning, sociala problem, dålig
motivation eller liknande, utan om ett annat sätt att gestalta och projicera information.
Cirka 25 procent av skolbarnen lider av svår dyslexi. Lindrig dyslexi har 20
procent och 515 % medelsvår dyslexi.
Av skolbarnen får ungefär var femte eller sjätte specialundervisning på deltid.
Åren 198788 hade 45 % av alla elever talsvårigheter och 7 procent
lässvårigheter. Nästan tre fjärdedelar av dem var pojkar.
Svårigheterna är ytterst vanliga, var fjärde eller var femte finländare har någon
grad av inlärningssvårighet. Om alla undersöktes skulle 6 procent av medborgarna få
diagnosen dyslexi.
Inge Bäckman-Nygård är dyslektiker men
inne på sin tredje yrkesutbildning:
Dyslexi är inget handikapp
men nog ett problem
Man blir skicklig på problemlösning, konstaterar Inge
Bäckman-Nygård. Man kommer på egna sätt att ta till sig information då man
inte kan läsa lika snabbt som alla andra runt om.
Inge är dyslektiker och har hittat sina egna knep att klara vardagen. Lyssna och
fråga är basen för hennes kommunikation.
Jag lyssnar mycket på detaljer i människors sätt att uttrycka sig,
berättar hon. Genom att kommunicera verbalt suger jag åt mig innehåll och
kunskap för att slippa läsa så mycket.
En dyslektiker måste få tid på sig
Inge var nio år då hennes lärare kontaktade föräldrarna och undrade om de hört om
ordblindhet. Mamman och pappan fick via Folkhälsan hjälp åt Inge. De uppmuntrade henne
och gav henne självförtroende att kämpa. Diagnosen var grava läs- och
skrivsvårigheter.
Jag har alltid skrivit mycket ändå, säger hon. Jag har haft
brevvänner sen 10-årsåldern. Jag vet inte hur de förstått vad jag skrivit, men
roligt, bra och nyttigt har det varit.
Inges dyslexi tar sig uttryck genom att hon läser långsamt. Då hon skriver har hon
problem med stavningen, speciellt ng-ljud och om det ska vara e eller ä och o eller å. I
läsprocessen är det inte bara långsamheten som är problemet, det är också buller
runtomkring.
Det är jobbigt då någon sätter ett papper framför en och säger "läs
det här", berättar Inge. Det är stressande om någon står bredvid och
väntar och läsningen går långsamt. I arbetsmiljön är det ofta mycket ljud. Då ber
jag ofta att få ta hem pappret och läsa i lugn och ro. Det är viktigt att man har
människor runt sig som förstår handikappet.
Men Inge ser det egentligen inte som ett handikapp längre, hon kallar det för problem
och idag är det en del av hennes vardag. Hon har hittat sätt att tackla det. Måste hon
skriva något på jobbet blir det ofta kort och i punktform. Hon använder ord som hon vet
att hon kan stava. Numera hjälper datorns stavningsprogram mycket, men ångesten över
att skriva långt sitter kvar som ett ärr.
Det har varit kämpigt många gånger, förklarar hon. Jag är ju
medveten om att det kunde vara lättare att skriva och läsa. Det finns papper överallt,
och för mig är det omöjligt att hinna läsa allt. Det blir ofta bara rubriker. Resten
får jag ta in genom att lyssna vid kaffebordet och fråga mig fram.
Kunskapstörst ledde till tredje yrket
Inge kallar sig "kroniskt nyfiken" och har vägrat att "bli sittandes
med sin dyslexi". Hon har en stor kunskapstörst och just nu är hon inne på sin
tredje yrkesutbildning. En barndomsdröm var att bli veterinär, men den långa teoretiska
utbildningen var inte möjlig för henne. Istället blev hon trädgårdsmästare. Senare
studerade hon till livsmedelslaborant. Idag jobbar hon som assistent på ett dagis och
går samtidigt en läroavtalsutbildning till skolgångsbiträde. I studierna har hon haft
förstående lärare. Hjälpmedel finns också för att underlätta för en dyslektiker
på skolbänken; en diktafon kan få ligga framme på föreläsningen, tenter kan göras
muntligt och stavningsprogram på datorn gör skrivandet lättare.
Jag använder mycket färg, jag skissar och jag har klottiga papper från
föreläsningar, säger Inge. Dem måste jag renskriva sen. Men mest använder jag
öronen, man måste vara fokuserad för att lära.
Dyslexin påverkar vardagen på många sätt. Inge tycker att innehållsförteckningar
på matvaror är "äckliga" med sina små texter. Hennes listor då hon går och
handlar är ofta fyllda med teckningar och hennes egna sätt att stava ord. Då hon läser
tidningen blir det oftast bara rubriker, bildtexter och ingresser. Böcker lånar hon
ofta, men hon har lärt sig att man inte behöver läsa allt i dem heller. Textningen på
tv går för snabbt och hon missar ibland innehåll på grund av det.
Många gånger har det hänt sig att jag satt mjöl istället för mjölk i
maten, berättar Inge. Recept är svåra att läsa och jag har inte det fotografiska
seendet. Jag ser inte hela ord.
Berätta om dyslexin på jobbet
Men eftersom dyslexin alltid varit en del av Inges vardag stör den inte henne. Hon har
accepterat den och slutat gräma sig. I jobbet är det inga problem, det hon inte hinner
läsa där kopierar hon och tar med sig hem för att kunna ta innehållet till sig i lugn
och ro. Ska hon skriva något hon är osäker på frågar hon arbetskamraterna hur det
stavas.
De man jobbar med vet kanske inte alltid om att man har dyslexi, säger Inge.
Man behöver ju inte alltid förklara det, man kan bara ställa en fråga rakt av.
Då förstorar man ju inte upp det och gör dyslexin till ett problem. Det gjorde jag
tidigare, jag förklarade alltid att jag hade läs- och skrivsvårigheter och sen ställde
jag frågan, istället för att bara fråga rakt av. Jag tror det är ett kvinnligt
fenomen, att alltid förklara varför. Det försöker jag vänja mig av med.
Inge tror ändå att det är klokt att berätta om sin dyslexi för arbetskamrater och
chefer. I det långa loppet är det bättre om man kan berätta om sina problem, om man
själv har accepterat dem så gör också omgivningen det. Inges erfarenhet är att det
alltid finns människor att prata med.
Det är en process hela tiden, säger Inge. Man kämpar för att
acceptera sitt problem och jobba vidare med det. Det har hänt då jag berättat för
andra om problemet att de blivit för hjälpsamma, det är jobbigt.
Inge tycker det är svårt att ge råd åt andra hur de ska hantera sin dyslexi, var
och en måste utgå från sig själv. Hur man blir bemött på arbetsplatsen beror på hur
man själv bemöter andra. Har man själv kunskap om sitt problem är det lättare för
andra att förstå det.
Jag är ingen sämre människa för att jag har dyslexi. Jag måste bara
acceptera att det är så och anpassa mitt liv efter det. Jag ska exempelvis inte vara
kartläsare då vi åker nånstans, skrattar Inge Bäckman-Nygård.
SUSANNE SKATA
"Dyslektiker
blir ofta förödmjukade"
När jag gick i skolan så visste man absolut
ingenting om de här sakerna. Med andra ord var jag lat och dum
och med åren
började t.o.m. jag själv tro att jag hade fel i huvudet, skrattar Mauri Kekkonen,
som i elva år har varit arbetarskyddsfullmäktige på heltid i Esbo stad för KAT. I
samma andetag tillägger han ändå att det nog inte alltid har varit så lustigt.
Ofta har jag fått brått på wc, då jag har ställts inför tvånget att gå
upp för att skriva mina idéer på tavlan. Det är lättare att fly, än att illa fäkta
och tvingas medge att man är rädd att skriva fel. Varför kan man inte få framföra
sina idéer muntligt? Den som har läs- och skrivsvårigheter är van vid förnedring. Det
känns inte hemskt lustigt när någon vitsar om ens svårigheter när man har skrivit
fel.
Under min tid som fackligt aktiv var nog det allra värsta att fungera som
föreningens sekreterare. Då skrev man på maskin och korrekturbandet var i flitig
användning. Datorernas textbehandlings- och rättstavningsprogram har minskat stressen
betydligt, men alltid undgår de att upptäcka något litet fel.
Jag har lyckats slippa många sekreteraruppdrag genom att förklara att jag har
så dålig handstil. Men visst har det hänt att sådant som jag måste lära mig får jag
skriva rent på maskin på kvällen. Då får man ju samtidigt repetera. Dessutom har jag
gott minne.
I arbetet som arbetarskyddsfullmäktig är det många saker man måste ta reda på och
läsa både avtal och lagar.
Det går långsamt att läsa. I allmänhet tar jag pappren med hem, läser en
kort snutt och frågar mig om jag har förstått det jag har läst. Med små bitar åt
gången blir det lättare att gestalta helheterna. Dessutom har jag utvecklat en egen
teknik för granskningsrapporter och betänkanden. Nuförtiden skriver jag i allmänhet
ner fakta kort med franska streck, på det sättet blir felen färre.
Mest plågsamt är det att tvingas göra en verksamhetsberättelse eller ett
betänkande som brådskar. Då hopar sig problemen.
Kekkonen konstaterar att facket är en gigantisk papperskvarn i dagens läge.
Är det alls så viktigt med all denna information? Man kunde ju ta lite hänsyn
till dem som ska läsa alla pappren. Ofta är texterna sådana labyrinter att man har
svårt att hitta rätt.
Mauri Kekkonen ger inte tappt fastän han har svårt att både läsa och skriva. Han
har gått Kiljavas långa kurs för förtroendevalda och tagit en approbatur i sociologi
vid öppna universitetet.
AINO PIETARINEN
Löntagaren
8.4.2005 nr 3/05
|