Det är från denna i sig rätt dramatiska bakgrund som också ordet välfärd
härleds, eller lånas tillbaka, via engelskans fare well som blivit till welfare
välfärd, en term flitigt använd, först av nationalekonomer och socialpolitiker,
sedermera av alla. Inte minst brukas termen i ordet välfärdsstat. En statsmakt som
strävar till att alla ska ha rätt till mat, kläder, husrum, utbildning osv. och som
verkar för att alla ska vara någorlunda jämlika annars också.
Vi kan ju föra analogin en bit vidare och föreställa oss vårt samhällsbygge,
välfärdsstaten, som ett ståtligt drakskepp som seglar ut på oceanen. Skeppet ska
skydda passagerarna, dvs. oss, från att hamna i de otämjda marknadskrafternas vilda hav.
Ordet välfärdsstat har på senare tid allt mera fått ge vika för ordet
välfärdssamhälle. Med detta markeras familjens, individens och de privata företagens
ansvar, samt diverse icke vinstsyftande verksamhet som brukar sammanfattas i termen tredje
sektorn. Samtidigt kommer man indirekt om än ofta kanske ofrivilligt att signalera att
man önskar tona ner det gemensammas dvs. närmast statens, roll.
Roten till detta finns i det tänkande som ibland kallas nyliberalt, ibland
ultraliberalt. Ofta tycks nyliberalismen kunna innebära att en närmast fanatisk
ekonomisk liberalism kombineras med en lika strikt värdekonservatism, främlingsrädsla
och paranoid säkerhetsiver, varför det inte alls är lätt numera att placera enskilda
människor på den gamla politiskfilosofiska systemaxeln liberal-konservativ. Därför
talas det samtidigt också om nykonservatism.
Dessa två utesluter alltså inte, utan förstärker varandra, t.o.m. i samma person.
Vad är denna ideologi då motsats till om inte just till den nordiska
välfärdsstatsideologin, baserad på den till jämlikhet strävande samhällsform som
faktiskt så gott som alla politiska partier i Finland officiellt bekänner sig till.
Förskjutningen mot kombinerad nyliberalism och nykonservatism tycks sedan 1980-talet
ske överallt i västvärlden. I Norden har den till all lycka aldrig riktigt fått fart i
den officiella politiken, åtminstone ännu, men betrakta noga händelseutvecklingen i
t.ex. Danmark, "världens mest frisinnade land", där attityderna hårdnat
betydligt, även officiellt. Det samma gäller förstås England, Holland med flera
länder.
Det var JK Galbraith som för några decennier sedan hyste farhågan att västvärlden
utvecklas till ett tvåtredjedelssamhälle. Med det menade han ett samhälle där makten
ägs av två tredjedelar som har det rätt bra. Så bra, att de kan strunta i den
tredjedel som har det dåligt. Det dåliga samvetet föder nykonservativt arrogant
"strunta i dom andra" -attityd hos maktägarna; apati, passivitet, drogberoende
och hopplöshet hos dem som har det sämre. Vi kan vara där förr än vi anar. God
morgon, Finland ta väl vara på välfärdsstaten, far väl!