Det ser så ut, ja. Men arbetskraftsbristen är en myt,
åtminstone här i Kymmenedalen, konstaterar AKT:s distriktsombudsman i Kotka, Juha-Pekka
Yrjölä.
Yrjölä berättar om små transportfirmor som inte ens vill ha
några yrkeschaufförer i sin tjänst, utan mer eller mindre rent ut medger att de vill ha
estniska eller ryska chaufförer med sämre löner.
Yrjölä menar att det idag är mer regel än undantag att man fifflar med
arbetstillstånd. Han berättar om fall där ett företag sökte fem nya chaufförer, fick
massvis med ansökningar, kallade två på intervju och anställde en. Varpå företaget
meddelade att det rådde brist på arbetstagare och att man önskade avlöna ryska
chaufförer, som man sedan kunde ge sämre arbetsvillkor än de finländska. När det inte
förekommer ordentlig övervakning och myndigheterna inte känner till den verkliga
situationen blir det lätt så att arbetskraftsbyråerna förordar arbetstillstånd.
För cirka ett år sedan fanns det, enligt Yrjölä, ett par hundra chaufförer med
arbetstillstånd i den aktuella regionen och han tror att de nu är betydligt fler.
Esterna behöver inte längre arbetstillstånd, men det torde inte finnas något utbud på
estniska chaufförer längre så merparten av chaufförerna kommer från Ryssland.
Rysslandstransporterna drivs redan nästa helt av ryska företag.
Yrjölä vet att det i Kymmenedalen finns arbetslösa yrkeskunniga chaufförer så det
s.k. matchningsproblemet i regionen är inte verkligt.
Nog finns det yrkeschaufförer om det finns verkliga arbetsplatser och om
arbetet ger avtalsenlig lön och övriga godkända arbetsvillkor, lovar Yrjölä.