Men när Palenius efter ett års arbetslöshet sökte sig till
arbetskraftsbyråns sysselsättningskurs var han långt ifrån hoppfull.
Jag trodde inte att kursen skulle leda till något, men den
gav mig motivation: jag bara måste få jobb.
Flertalet av dem som deltog i kursen, som var långt fokuserad på datateknik, nog fick
en tvåmånaders praktikplats, men det var bara Palenius som lyckades få ett fast jobb
efter kursen.
Palenius, som sysslar med s.k. tuning av bilar på fritiden, frågade efter
praktikplats på APT, eftersom branschen var bekant. Nu arbetar han bl.a. med
försäljning av reservdelar till person- och paketbilar och transporterar varor till
kunderna. Eftersom också kundbetjäningen fungerar, finns här alla förutsättningar
för att trivas.
APT:s vd Olli-Pekka Taipale menar att arbetskraftsutbildningen ofta kräver rena
turen, för att den ska motsvara arbetsgivarens önskemål. Det är inte alltid som
praktikanterna är som Marko Palenius, intresserad och ivrig att lära sig. Taipale
beklagar att företaget inte har resurser att utbilda arbetsplatsinstruktörer. Så var
det också olika personer som instruerade Palenius för de olika arbetsuppgifterna.
JOUKO KAHILA
Översättning: ASTRID NIKULA
Arbetskraftsutbildningen har
kritiserats för ineffektivitet och höga kostnader. Nu söker man en ändring på detta
bl.a. genom att konkurrensutsätta utbildningsarrangörerna och utveckla den föregripande
planeringen av utbildningen.
Huvudansvarig för planeringen är Heikki Silvennoinen. Han säger att de
större aktörerna i branschen lätt kör över de mindre vid en konkurrensutsättning.
Det innebär att både utbildningen och olika sysselsättningsprojekt koncentreras till
större kommuner och tillväxtcentra.
En konkurrens mellan utbildningsarrangörerna gagnar inte ett av de viktigaste
målen för utbildningspolitiken, nämligen samarbetet och koordineringen mellan olika
aktörer. Det betyder att den regionala helhetsstyrningen av utbildningen går förlorad,
säger han.
Arbetskraftsförvaltningens ideologi är också att konkurrensutsätta de
arbetslösa. Om merparten av utbildningsutbudet finns på de större orterna faller
glesbygdens arbetslösa bort och blir chanslösa på arbetsmarknaden.
Silvennoinen påpekar att också det statliga revisionsverket har påtalat
ineffektiviteten och kostnaderna i arbetskraftsutbildningen. Skapandet av en arbetsplats
kostar dubbelt så mycket som den sysselsattas genomsnittliga årsinkomster.
Utbildningspolitikens skörd
Inom arbetskraftsutbildningen har det blivit vanligare med utbildningsperioder som
varar mindre än ett år. Det gäller t.ex. den utbildning som skräddarsys för en eller
flera arbetsgivarens arbetskraftsbehov. Där utbildningens skräddarsys för flera
arbetsgivare genomförs utbildningen ofta som ett sysselsättningsprojekt och den
förverkligas i samarbete med de aktuella företagen.
Den skräddarsydda utbildningen ger bl.a. företagen en arbetskraftsbuffert som
lätt kan mobiliseras vid behov, betonar Silvennoinen.
Han menar att en flerårig arbetskraftsutbildning som siktar på yrkesexamen inte
motiverar t.ex. de långtidsarbetslösa om utsikterna ändå är bara fortsatt
arbetslöshet. Arbetskraftsförvaltningen klarar heller inte av att förutse
arbetsmarknadens behov eller sysselsättningsutvecklingen. Inom utbildningen av unga
lockas man ofta att följa trender, vilket t.ex. den överutbildade mediabranschen visar.
Silvennoinen menar att staten i sin utbildningspolitik strävar efter att skapa ett
medelklassamhälle med satsningar på yrkeshögskolor och universitet, och där de
traditionella arbetarjobben utförs av utländsk arbetskraft.
Utbildning i tillväxtcentra
Överinspektör Eric Hällström på arbetsministeriet är inne på en helt
annan linje än Heikki Silvennoinen när det gäller arbetskraftsutbildningens
möjligheter. Hällström menar att det förbättrade sysselsättningsläget har lett till
att varannan av dem som har en yrkesinriktad arbetskraftsutbildning bakom sig får arbete.
Det är också i allmänhet bara på de större orterna man har möjlighet att bilda
tillräckligt stora grupper av studerande, där också studiernas enhetspris är mest
fördelaktigt.
Därför koncentrerar också utbildningsorganisationerna och -arrangörerna sina
undervisningsutrymmen och sitt undervisningsmaterial, liksom platserna för
arbetsinlärning, till tillväxtcentra, förklarar han.
Det som enligt Hällström hindrar människor från glesbygden att delta i utbildning
på större orter är framförallt det sociala ansvar de har på hemorten och de höga
boendekostnaderna på studieorten.
Men visst har vi också fört ut kurser till glesbygden, bl.a. i form av en
svetskurs i en specialinredd långtradare, och utbildningen på internet är tillgänglig
för vem som helst oberoende av boningsort, påpekar han.
Hällström säger att man utvecklar den föregripande planeringen bl.a. genom ett
statistikprogram som betjänar utbildningsplaneringen i regionerna på lika villkor.
Programmet är avsett att bl.a. råda bot på det s.k. matchningsproblemet som innebär
att det råder samtidigt brist på arbetare och arbetsplatser, men i olika branscher.
Med en bättre förmåga att föregripa utvecklingen kan man se längre än till
säsong- och konjunktursvängningar och utbilda folk för kommande tillväxtsektorer.
Hällström påpekar att sysselsättningsutsikterna kan förutspås t.o.m. på kort sikt
genom att analysera företagens färskaste uppgifter om behovet av arbetskraft och
utbildning.