
Mikael Forss
Förtroende
Någon har sagt att det tar
många år att bygga upp ett gott förtroende, men att det kan raseras i en handvändning.
Förtroende är en viktig komponent av atmosfären på en arbetsplats,
ja kanske den viktigaste, och det handlar inte bara om förtroendet mellan arbetare och
ledning, utan om ett mera allmänt tillstånd som påverkar allas relationer, alltså
också dem mellan arbetskamrater på verkstadsgolvet.
"Rationaliseringar,
permitteringar och uppsägningar går sällan spårlöst förbi utan att påverka
atmosfären"
Att bygga förtroende blir allt mera krävande. Det gäller både på
arbetsplatserna och i samhället i övrigt. På arbetsplatserna är det den ständigt
närvarande resultathungern som skördar sina offer i form av ständiga rationaliseringar,
permitteringar och uppsägningar. Dessa åtgärder går sällan spårlöst förbi utan att
påverka atmosfären. I den privata sfären ser vi en ständigt ökande frekvens av
skilsmässor. Det är ingen slump att förtroendet sätts på prov i olika sammanhang. Det
har att göra med att tröskeln för att fråga och ifrågasätta har blivit allt lägre.
Den brittiske sociologen Anthony Giddens har kallat vår tid för en period av
"reflexiv modernisering". Med reflexiv menas att människorna blir allt mera
benägna att reflektera. De är välutbildade och kommer i allt högre grad att kunna
sätta sig in i saker och ting som händer omkring dem. De skaffar sig själva information
bland annat om myndigheter, företag, lagar och regelverk, om sina rättigheter och
skyldigheter. I takt med att utbildningsnivån stiger och myndigheterna blir, eller
tvingas bli, allt mera öppna blir detta också i allt högre grad möjligt.
Samma saker gäller också på en arbetsplats. Där atmosfären tidigare kontrollerades
av järnhård kontroll måste denna detaljkontroll nu i allt högre grad ersättas av
förtroende. Det är en paradox att tekniken för kontroll utvecklats till fulländning,
samtidigt som de sociologiska förhållandena kräver att det satsas allt mera på att
diskutera och argumentera och mindre på att kommendera och kontrollera.
Jag tror att en viktig orsak till automationens snabba frammarsch står att finna i
detta sociologiska förhållande, inte enbart i ekonomi och teknik. Robotar skäller inte
på ledningen eller på varandra och strejkar endast av tekniska orsaker. De låter sig
ännu kommenderas.
Den svenska ledarskapsstilen förhånas ofta i manliga finska sällskap, men den ligger
faktiskt mycket mera i tiden än den klichémässigt finskpreussiska kommandostilen
"management by perkele". En ledarskapsstil som förresten nog fått ge vika
också här. Sedan är det en annan sak om den nya ledarstilen kan skapa förtroende eller
inte.
Jag har fått uppfattningen att många som levat under denna gamla järnhårda kontroll
faktiskt längtar tillbaka till den. Den hårde men bransch- och detaljkunnige och allvise
ledaren, fadersgestalten, Patron, saknas och har ersatts av en betydligt mindre
detaljinsatt, mera strategiskt tänkande, flexibel och dynamisk personlighet, Managern.
Patron må ha varit hård, men när han lovade nånting höll det. I det senare fallet
är detta mycket mindre säkert. Managern kan ha lovat något och t.o.m. berättat det
för pressen: "Vi har inte för avsikt att sälja vår tillverkningsenhet",
eller sedan när enheten ändå såldes: "Förändringarna för personalen kommer
enligt uppgift inte att vara särskilt stora."
Men så går det som det går och Managern tvår sina händer. Det är inte ägnat att
skapa förtroende. Att hålla det som utlovats blir dessutom allt svårare. Det är så
mycket som händer som ingen enskild kan påverka. Men med en ärlig, öppen och
förtroendefull dialog kan man vinna mycket.
Löntagaren
28.9.2006 nr 8/06
|