När galenpannorna i komediensemblen Monty Python gjorde filmen Life of
Brian om Jesu granne, en bångstyrig bisi vars liv uppvisade förvånansvärt
många likheter med juniors blev det ett himla hallå. Så att säga.
Och när uppsättningen om Maria Magdalena knackade på i de finlandssvenska bönehusen
stod biskop Erik där som en annan portier: nej, här släpper vi in endast bebisar,
finniga tonåringar och pensionärer de två förstnämnda endast ifall de är
klädda i vitt.
Portförbud blev det också för Riisuttu mies-regissören Aku Louhimies (Paha maa),
detta när han ville spela in en scen i Åbo domkyrka. Nu är filmen färdig och trots att
exteriörerna är hämtade från Åbokatedralen med omgivningar är inomhusscenerna
plåtade i Den helige Nikolaus kyrka i Tallinn.
Finemang. Varför slösa pengar i hemlandet när man kan sätta sprätt på dem
utomlands och därtill rulla runt på båten samt inhandla nattvardsvin till ett billigt
pris.
Vid skrivande stund är det exakt en dag till finlandspremiären, en premiär som
infaller under minst sagt oklara omständigheter. Filmens ursprungliga manusförfattare,
Veli-Pekka Hänninen, nöjde sig ju inte med häradsrättens utslag i den stort
uppmärksammade upphovsrättstvisten utan har överklagat till hovrätten.
Käranden (juridisk term för en person som är allt annat än kär i sin motpart)
vägrar att godkänna de förändringar som gjorts i manuset. Hänninen anser hans
moraliska och kommersiella rättigheter kränkts med den påföljd att produktionen
omedelbart borde stoppas (vid det här laget torde ett eventuellt distributionsstopp vara
mera aktuellt).
Nu har jag ju inte läst den ursprungliga texten men det är uppenbart att pastor
Hänninen känner sig överkörd. Det är trist, visst, och jag har på känn att det är
många kockar i den här soppan som borde se sig själv i spegeln. Men inte blir det
bättre av att man överreagerar på det här sättet.
Var ligger det m-o-r-a-l-i-s-k-a ansvaret i att som Hänninen nu äventyra
bokstavligen talat hundratals människors arbete?
Nej, betydligt mera rakryggat vore att gå in för "the american way". Det
vill säga att manusförfattaren tar pengarna och sticker, detta samtidigt som hans eller
hennes namn stryks ur rullarna. Samtidigt kunde man alltid kalla på en kusin till Alan
Smithee, mannen (eller rättare sagt pseudonymen) som träder till när filmens regissör
vägrar att överhuvudtaget befatta sig med slutresultatet.
Att ärendet nu fått så här löjeväckande proportioner beror förstås på den i
Europa så livskraftiga "auteur"-traditionen. På redig svenska: regissören,
som märk väl traditionellt varit identisk med manusförfattaren, vet bäst och andra
göra sig icke besvär. Speciellt inte publiken.
Det var kutym även i Finland, tills man kom på att det här med att film är
lagarbete och att alla dessa självutnämnda genier helst bör sättas på pottan. Gud,
eller nån annan, bevare oss från en återvändo till den gamla regimen.
TV-DRAMA
Prime Suspect", brittisk brottsdrama som bäst, TV1 onsdagar
Personligen får jag aldrig nog av Jane Tennison alias Helen Mirren, den
brittiska poliskommissarien som inte bara får de kvistigaste av fall på sin nacke. Det
gäller också att golva de manliga kollegerna som då aldrig missar en chans att
ifrågasätta hennes kompetens. Hyvens.
RADIO
"Café Continental", musik på utländska, Radio Vega onsdagar och fredagar
Tro det eller ej, men det görs musik även på andra språk än finska,
svenska och engelska. I Café Continental bullar man upp med musik från alla håll och
kanter, från världsmusik och chansons till portugisisk fado. Låt alla blommor blomma.
TV-FILM
"Klassfesten", svensk dramakomedi med Björn Kjellman, FST5 14/10
Det är svårt att säga nej till Hannes Holm och Måns Herngren, radarparet
bakom filmer som Adam & Eva och Det blir aldrig som man tänkt sig. I Klassfesten är
det Björn Kjellmans tur att möta alla sina gamla demoner samt en och annan gammal
flamma. Lika roligt som träffsäkert.