Miljöbranschen är ett växande affärsområde. Av sammanlagt 3 000
företag verksamma inom miljöområdet kan ca tusen betraktas som tillväxtinriktade.
Resen är närmast små enmansföretag inriktade på underhåll. Tillväxttakten har de
senaste åren närmat sig 20 procent.
Omsorgen om miljön med krav på mindre utsläpp ger efterfrågan på tekniska
lösningar för att klara kraven och hejda klimatförändringen.
Vi har i Finland varit rätt bra på att ta fram nya innovationer, men sämre
på att omsätta dem i kommersiell verksamhet, konstaterar han.
De små och medelstora företagen inom branschen sitter således på en väldig
tillväxtpotential. För att ta tillvara den behöver de hjälp med att ta sig ut på den
globala marknad där den verkliga potentialen finns. Framförallt måste företagen lära
sig att samarbeta och bilda nätverk.
Finanskretsarna tror på miljöteknologin. Miljöindustrin ses internationellt
som en framtidsbransch och drar till sig riskkapital. Det här ser man framförallt i USA,
men också i Europa.
Det är klimatförändringen, oron för sinande råvaru- och energitillgång samt
försämringen av miljön som anses ge miljöbranschen långsiktiga tillväxtmöjligheter.
Har man då ett trovärdigt projekt i bagaget finns det också goda möjligheter att få
det finansierat. Och att hitta köpare, för investeringar i åtgärder som minskar
utsläpp och ger renare produkter prioriteras högt i företagen.
Internationella kapitalplacerare skyr företag som har dålig renommé i
miljöhänseende.
Marknaden är därför idag en minst lika starkt pådrivande faktor inom miljövården
som nationella och internationella regelverk. Detta ger en winwin-situation för
miljövården som ger bättre resultat än enbart förbud och begränsningar någonsin kan
ge.
Noponen framhåller att Finland har en positiv image som "miljöland" med
stort kunnande att falla tillbaka på i den tillväxtboom som är att vänta inom
miljöområdet. Men med blotta imagen kommer man inte särskilt långt. Innovationerna
måste kommersialiseras och företagen måste ut på den globala marknad där
tillväxtpotentialen finns. Den miljövårdsorienterade världsmarknaden beräknas växa
med tio procent per år.
Sitra föreslår i sitt program att Finland som mål skall anta att vara ett ledande
cleantech (ren teknologi) land år 2012. Detta förutsätter satsningar på fyra
strategiska områden. Först måste det finländska kunnandet inom miljöteknologin göras
allmänt känt också internationellt. Företagen inom miljösektorn måste ges möjlighet
att växa och bli internationella, kunnandet behöver fokuseras på några centrala
områden och samarbetsmodeller som för samman företag, förvaltning, forskning och
finansiering skapas.
Som det mest lovande tillväxtområdet ser Jukka Noponen bioenergin där Finland redan
genom företag som Metso Power och Neste har en stark ställning. Men också återvinning,
processer för att spara råvara och behandling av avfallsvatten är viktiga
spetsområden.
Från en välutvecklad hemmamarknad är det lättare för företagen att ta klivet ut
på den internationella marknaden. Finland kunde bli en föregångsmarknad vad
miljöinnovationer anbelangar, framhåller man i Sitras program. Genom att utveckla
hemmamarknaden för affärsverksamhet inom miljösektorn öppnar man också möjligheter
att skapa nya arbetsplatser.
Den offentliga sektorn har här en viktig roll. Det sammanlagda värdet på den
offentliga sektorns årliga anskaffningar närmar sig 25 miljarder euro. Genom att där
prioritera miljövänliga och innovativa lösningar kan man ge inhemska företag en viktig
puff framåt. "Gröna anskaffningar" kunde bli en framgångsslogan för hela
landet.
HANS JERN