Post- och
logistikunionen PAU höll sin förbundskongress i skuggan av Itellas
samarbetsförhandlingar och kraven på konkurrens inom postverksamheten. Esa Vilkuna,
som för tredje gången omvaldes till förbundets ordförande, kritiserade det krav som
EU:s postservicedirektiv ställer på helt fri konkurrens av postservicen, och sade att
det försämrar den finländska servicen och blir dyrare för staten.
Itella har ålagts en allmän serviceskyldighet att trygga tillgången till postservice
överallt i landet. Det här leder, enligt Vilkuna till att andra konkurrerande företag
slickar grädden av kakan och sköter de lönsamma tätorterna i storstäderna, samtidigt
som Itella blir kvar med den olönsamma postutdelningen, som staten måste subventionera.
För närvarande är postverksamheten lönsam och Itella skyfflar årligen in tiotals
miljoner euro i statens kista. Bolaget kan i dagens läge själv sköta den
regionalpolitiska inkomstfördelningen, som uppskattas till 100 miljoner euro om året,
för glesbygdsutdelningen kan bli upp till tio gånger dyrare än utdelningen i städernas
tätorter.
Transportförbund hägrar
Professor Harri Melin är utredningsman för transportförbundens interna samarbete och
han konstaterade på kongressen att flera faktorer talar för ett tätare samarbete mellan
landets transportförbund. Han önskade att arbetarnas röst skulle ljuda högre i vårt
samhälle.
Fackföreningsrörelsen har en plats i vårt samhälle som en rörelse för det
goda arbetet, sade Melin.
Transporförbundens samarbetsprojekt väckte ingen debatt på PAU:s kongress. Mötet
beslöt bara att befullmäktiga styrelsen att fortsätta utredningsarbetet. Om ett djupare
samarbete kräver beslut angående förbundets organisation skall frågan avgöras av
förbundskongressen.
Ett slag med ordförandeklubban gav vägkost för fortsatta utredningar. Ordförande
Esa Vilkuna underströk att man siktar på en eventuell förbundsfusion år 2013, och han
tillade att projektet åtminstone inte kan falla på grund av tidsbrist.
Vi har för avsikt att utreda saken mycket grundligt, så att det inte uppstår
några hinder i sista minuten.
Vilkuna sade att man i höst bygger upp en projektorganisation som sedan kan inleda
arbetet. Syftet är att förbättra servicen till medlemmarna och öka transportfackens
förandlingsmakt.
I projektet deltar Bil- och transportsektorns arbetarförbund AKT, Luftfartsunionen,
Post- och logistikunionen, Järnvägstjänstemannaförbundet, Flygvärdinne- och
Stewardföreningen, Finlands Sjömans-Union och Lokförarförbundet.
Orken tryter
I arbetslivets omvandling tappar företagen lätt bort människan. PAU vill vara ett
skyddsräcke som man kan gripa tag i när man har problem. Medlemmarnas anställningsskydd
måste stärkas och det fortsatta arbetet tryggas.
PAU går in i nästa fyraårsperiod som en stark intressebevakare. Inom Itella har yxan
svingat över produktion, förvaltning och stödtjänster. PAU lyckades förhandla fram
ett rejält omställningsskyddspaket, som ger maximalt antal arbetare det stöd de
behöver.
Också orken är ett problem. De som har fått bli kvar i bolaget upplever ofta att de
inte orkar. Förbundets målsättning är att medlemmarna skall orka i jobbet så att de
kan gå i pension som friska människor. PAU påminner om att det inte är värt att äta
upp arbetarens kapital dvs. deras ork för det drabbar både arbetsgivaren
och hans lönekonto och arbetstagaren själv.