. vane.jpg (302 bytes)

Postkonkurrensen blir dyr

pune.gif (67 bytes)  Post- och logistikunionen PAU höll sin förbundskongress i skuggan av Itellas samarbetsförhandlingar och kraven på konkurrens inom postverksamheten. Esa Vilkuna, som för tredje gången omvaldes till förbundets ordförande, kritiserade det krav som EU:s postservicedirektiv ställer på helt fri konkurrens av postservicen, och sade att det försämrar den finländska servicen och blir dyrare för staten.

Itella har ålagts en allmän serviceskyldighet att trygga tillgången till postservice överallt i landet. Det här leder, enligt Vilkuna till att andra konkurrerande företag slickar grädden av kakan och sköter de lönsamma tätorterna i storstäderna, samtidigt som Itella blir kvar med den olönsamma postutdelningen, som staten måste subventionera.

För närvarande är postverksamheten lönsam och Itella skyfflar årligen in tiotals miljoner euro i statens kista. Bolaget kan i dagens läge själv sköta den regionalpolitiska inkomstfördelningen, som uppskattas till 100 miljoner euro om året, för glesbygdsutdelningen kan bli upp till tio gånger dyrare än utdelningen i städernas tätorter.

Transportförbund hägrar

Professor Harri Melin är utredningsman för transportförbundens interna samarbete och han konstaterade på kongressen att flera faktorer talar för ett tätare samarbete mellan landets transportförbund. Han önskade att arbetarnas röst skulle ljuda högre i vårt samhälle.

– Fackföreningsrörelsen har en plats i vårt samhälle som en rörelse för det goda arbetet, sade Melin.

Transporförbundens samarbetsprojekt väckte ingen debatt på PAU:s kongress. Mötet beslöt bara att befullmäktiga styrelsen att fortsätta utredningsarbetet. Om ett djupare samarbete kräver beslut angående förbundets organisation skall frågan avgöras av förbundskongressen.

Ett slag med ordförandeklubban gav vägkost för fortsatta utredningar. Ordförande Esa Vilkuna underströk att man siktar på en eventuell förbundsfusion år 2013, och han tillade att projektet åtminstone inte kan falla på grund av tidsbrist.

– Vi har för avsikt att utreda saken mycket grundligt, så att det inte uppstår några hinder i sista minuten.

Vilkuna sade att man i höst bygger upp en projektorganisation som sedan kan inleda arbetet. Syftet är att förbättra servicen till medlemmarna och öka transportfackens förandlingsmakt.

I projektet deltar Bil- och transportsektorns arbetarförbund AKT, Luftfartsunionen, Post- och logistikunionen, Järnvägstjänstemannaförbundet, Flygvärdinne- och Stewardföreningen, Finlands Sjömans-Union och Lokförarförbundet.

Orken tryter

I arbetslivets omvandling tappar företagen lätt bort människan. PAU vill vara ett skyddsräcke som man kan gripa tag i när man har problem. Medlemmarnas anställningsskydd måste stärkas och det fortsatta arbetet tryggas.

PAU går in i nästa fyraårsperiod som en stark intressebevakare. Inom Itella har yxan svingat över produktion, förvaltning och stödtjänster. PAU lyckades förhandla fram ett rejält omställningsskyddspaket, som ger maximalt antal arbetare det stöd de behöver.

Också orken är ett problem. De som har fått bli kvar i bolaget upplever ofta att de inte orkar. Förbundets målsättning är att medlemmarna skall orka i jobbet så att de kan gå i pension som friska människor. PAU påminner om att det inte är värt att äta upp arbetarens kapital – dvs. deras ork – för det drabbar både arbetsgivaren och hans lönekonto och arbetstagaren själv.

AINO PIETARINEN

Löntagaren 25.6.2009 nr 6/09

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)