Under de
senaste åren har metoderna att utnyttja datanätverken utvecklats enormt. Finns det ens
längre sådana webbplatser där användaren inte kan göra annat än läsa texter och se
på bilder? Dagens webbsidor skall erbjuda växelverkan: enkäter och möjlighet att
kommentera och modellera innehållet enligt användarens eget behov.
Med sociala media avser man ett webbaserat innehåll som användarna är med om att
skapa. Fenomenet bygger på den nya informationstekniken men är socialt till sin
karaktär. I webbsamfunden tar man inte bara emot information, man producerar och formar
den själv.
Fackets ansikte
Sociala media skiljer sig från de traditionella medierna genom att de är personliga:
i flera nätverk uppträder man under eget namn, med egen bild.
I och med den ökade användningen av webbmedia kan man också möta facket på de mest
oväntade platser. Utöver den mer officiella envägsinformationen som de traditionella
webbplatserna ger byggs nu bilden av fackföreningsrörelsen av dess ombudsmän,
förtroendemän och lokala aktiva i olika webbsamfund. Exempelvis i webbforumet Facebook
har ett flertal grupper bildats för fackavdelningar, fackliga evenemang och
ungdomsverksamheten.
Webbforumen erbjuder facket en helt ny kanal för interaktivt möte med medlemmarna.
Information och stöd till nuvarande och kommande medlemmar är skäl att erbjuda i de
forum där människorna rör sig också annars. Tröskeln att själv medverka i den
fackliga verksamheten sänks när människor och information kan nås bara med ett par
klick på datormusen.
Webben erbjuder möjligheten att delta utan att förbinda sig särskilt mycket vid
något. Det är inte realistiskt att förvänta sig några stora horder av
dygnet-runt-organisationsaktiva som har inspirerats via webben, men massans kraft döljer
sig också i en lättare grad av aktivitet. Oavsett om målsättningen är att informera,
värva medlemmar eller påverka beslutsfattandet erbjuder de sociala medierna många
verktyg. Facket kan nå och tilltala allt bredare människogrupper genom att erbjuda
deltagande på många olika nivåer.
Fackföreningsrörelsen borde heller inte överlåta inflytandet i de sociala medierna
på enskilda frivilliga förtroendemän eller ombudsmän och aktiva. Den behöver en egen
vision om hur de sociala medierna kan utnyttjas och hur de kan främja rörelsens
målsättningar.
Stor utmaning, oändliga möjligheter
Det är inte bara trendigt att medverka i de sociala medierna, det är också ytterst
utmanande. Ur rena marknadsföringsperspektivet är det inte värt att satsa allt och gå
med. Man måste vara beredd, inte bara att berätta, utan framför allt att lyssna.
Webbsamfundens verksamhetslogik fungerar som i vilka andra mänskliga sammanhang som
helst: när man bjuder på sig själv får man också något i gengäld.
Växelverkan i webben innebär att vem som helst har möjlighet att uttrycka sin åsikt
och ingen garanterar att dessa åsikter alltid skulle motsvara fackets inrotade
dogmer. Tvärtom, om man ger sig in på en debatt i webben riskerar man otvetydigt att bli
ifrågasatt, kanske kritiserad.
Omöjligheten att kontrollera de sociala nätverken kan kännas skrämmande. Kan vi
verkligen ge människor fria händer att definiera vad vi är? Men har vi råd att lämna
oss utanför diskussionen?
Låtom oss alltså gripa oss an webben!
Synlighet och växelverkan
Facebook:
Fackavdelningsgrupper, fackliga evenemang, kontakt mellan fackligt aktiva.
Adressit.com:
Synlighet för viktiga frågor. Exempelvis undertecknade över 170 000 människor
löntagarorganisationernas adress under pensionskonflikten.
Twitter:
Mikrobloggar i sms-format är en effektiv informationskanal vid t.ex. förhandlingar och
strejker.
Second Life: Fackets
folk har en egen ö i den virtuella världen, Union Island, för virtuella sammanträden.
Ning: En populär webbtjänst som tillhandahåller öppna och slutna
webbplatser.
Youtube: En
videoportal som speciellt ungdomen gillar det audiovisuella formatet ger facket en
möjlighet att levandegöra fackliga frågor.
JENNI KARJALAINEN
Översättning: ASTRID NIKULA