. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

De extra inhopparna som kallas in vid behov ser till att finländarna får äta sötsaker, men osäkerheten i de tillfälliga jobben är inte precis ett nöje för inhopparna.

"Inte precis ett nöje"

Korttidsjobb, termer

pune.gif (67 bytes)  Sötsaksjätten Fazer använder visstidsanställda och reserver för att jämna ut arbetskraftsbehovet under högsäsong vid tillverkning och paketering av sötsaker. Arbetet görs i fabrikerna i Vanda, Villmanstrand och Högfors i tre skift oftast vid löpande bandet, med hörselskydd på öronen och skyddsskor på fötterna.

- I höst har jag fått jobba vara några veckor, berättar Kati Halttunen som arbetar som reserv. T.v. förtoendeman Arja Launamo. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENProduktionsarbetaren Kati Hattunen matar julchokladkakor på bordet därifrån Tea Koistinen skjuter dem vidare till transportbandet. Kati har arbetat 11 år på Fazer Konfektyrs fabrik i Vanda som extra inhoppare, dvs. en arbetstagare som kallas in vid behov.

– En visstidsanställning har jag aldrig kunnat ta emot, för jag tar inte nattskift. Jag klarar inte av att sova på dagtid, säger Kati Hattunen.

Hon menar att det inte finns lika mycket arbete nu som under tidigare år. Produktionsplanerarna går varje vecka igenom behovet av anställda och beställer arbetskraft enligt det. Reservernas situation varierar från vecka till vecka. I höst har det för vissa av reserverna funnits arbete bara för fyra dagar i månaden. Fazer sysselsatte Kati Hattunen på heltid under januari månad och nu på nytt från början av september. Under perioderna då hon är arbetslös får hon inkomstrelaterad dagpenning om arbetsvillkoret dvs. 18 timmar i veckan fylls.

– Som tur är hör jag till facket!

För att tjäna in mer pension och få mer i plånboken har många av de reserver som behovsinkallas extra arbeten. Kati har några utbildningar i reserv: modist, privat sömmerska och visualist, och inom de yrkena jobbar hon tillfälligt med något annat lågavlönat arbete.