Det såg så viktigt ut och där fanns liksom ett slags
glimmer. Mamma gjorde ett viktigt jobb, skrattar 28-åriga Jenni Häggblom när hon
minns sin barndom. Modern var fackligt aktiv och det är också Jenni nu.
Jenni är med i ungdomssektionen i sitt förbund, TEAM. Hon har ändå inte fastnat i
bara ungdomsverksamheten utan tagit ansvar också i sin
fackavdelning, som hon leder sedan drygt ett år. Inte heller
intressebevakningen har skrämt henne, för Jenni Häggblom fungerar också som
förtroendeman för avdelningen på sin arbetsplats och som vice huvudförtroendeman för
hela arbetsplatsen. Det är ändå bara fyra år sedan hon kom med i fackavdelningens
verksamhet, efter att ha fått fast anställning.
Det var en självklarhet för Jenni att gå med i förbundet, för moderns fackliga
aktivitet övertygade henne redan som barn om att det handlade om något viktigt och
värdefullt. Jenni blev studerandemedlem i dåvarande Kemifacket då hon hade sommarjobb.
I yrkesskolan fanns det ändå ingen som kom och erbjöd studerandemedlemskap.
Jenni arbetar som arbetsövervakare på Strömfors Electric Oy i Strömfors. På hennes
avdelning arbetar 23 människor, och hon är deras förtroendeman. Hon understryker att
ärendena hos dem sköts efter hand som de dyker upp eller det finns frågor att reda ut.
Första intrycket förvirrade
När Jenni Häggblom kom med i fackavdelningens verksamhet kändes det mycket konstigt.
Jag var helt förvirrad. Jag fattade ingenting av det som sades och jag visste
inte vad de sysslade med. Nästan genast upptäckte jag att jag hade blivit medlem i
studiesektionen.
Så här efteråt har jag kommit till att det var en bra plats att börja på.
Ärendena var rediga och konkreta och jag var intresserad av dem. Det var säkert så här
jag kom att glida in i fackavdelningens verksamhet så smärtfritt.
Då hade verksamheten i ungdomssektionen torkat in, eftersom man inte på lång tid
hade anställt unga.
Men nu håller vi på att komma igång igen, då vi har fått många unga
arbetstagare under det senaste året. Vi har också en aktiv ungdomsansvarig som
tillsammans med en annan aktiv inom kort är på väg till ett evenemang för förbundets
ungdomsansvariga.
Själv har jag varit på en ungdomskurs om kollektivavtal och det var verkligt
intressant. Där fick jag inte bara viktiga kunskaper utan också det som förbundets
evenemang också erbjuder nämligen möjligheten att träffa andra unga och knyta
kontakter för framtiden.
Det är också viktigt med kompisstöd om man skall orka med allt, för i synnerhet
intressebevakningen kan vara ganska tung. Genom diskussion och samtal får man veta hur
andra löser olika frågor och hur man agerar på andra platser. Då kan man också få
idéer för den egna verksamheten.
Bra blandning av info och idéer
Jenni Häggblom har smält in i fackavdelningens verksamhet så väl att hon nu leder
hela avdelningen, som dess ordförande. Det gick inte för henne som för många andra,
att det första avdelningsmötet blev det sista. Det är många av också de aktivaste
unga som känner sig främmande för fackavdelningen.
Jenni Häggblom understryker att det är viktigt att både ung och gammal är med i
avdelningsverksamheten. De äldre har mycket s.k. tyst kunskap som man egentligen kan få
del av bara genom dem, då igen de unga för med sig nya idéer och sätt att verka.
Jag kan tacka min egen fackavdelning för att de tog emot mig så väl. Där
hade jag tur. Vår avdelning har alltid varit förstående och öppen.
Marjatta Soidinsalo bad mig med och hon har alltid varit uppmuntrande.
Hon är nu vår huvudförtroendeman och jag har lärt mig mycket av henne.
En cocktail av nytta och nöje
Jenni Häggblom anser att det viktigaste för förbundets och avdelningens
ungdomsverksamhet är att få fler unga att organisera sig fackligt och aktivera sig
fackligt. De unga kommer lätt med när man berättar för dem om fackföreningsrörelsens
betydelse. För många kommer det som en överraskning att förtroendemannen sköter bara
förbundets ärenden. Jenni menar att man redan i skolorna borde få mera information om
arbetslivet och fackförbunden.
Förbundet arrangerar evenemang för de unga och bekantar dem bl.a. med
kollektivavtalet. Vardera är intressanta, men de är dessutom underhållande och roliga.
Aktiv blir man ofta så småningom. Man kanske kommer med sina kompisar på något
ungdomsevenemang, går och bowlar eller badar bastu. På det sättet kommer också de
fackliga frågorna fram, så där på sidan om.
Det underlättar aktiveringen om det på arbetsplatsen redan finns någon ung som
lockar en med. Jenni är glad över att hon i sin avdelning redan har flera andra unga.
Tröskeln att gå med har blivit lägre. Man lär känna ett trevligt gäng och behöver
inte vara den enda unga i sällskapet.