. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Vem bär ansvaret då företag rekryterar yrkeskunnig arbetskraft utomlands, och recessionen slår till? I sydösterbottniska Suupohja ser både myndigheter och företag sig som förlorare, då jobben tog slut och flytt tillbaka blev enda alternativ för sex av de 18.
   Mest förlorade dock vietnameserna som satt 4-5 månaders lön på flygbiljetten hit, dragit upp rötterna och levt utan sin familj.

Arbetskraftsinvandrare skyddslösa då tiderna blev sämre

pune.gif (67 bytes)  Svetsaren Thuan Do, 21, vandrar med raska steg gatan fram i den sydösterbottniska småstaden Kauhajoki. Skolan tar slut om ett par veckor och nu gäller det att få sommarjobb.

– Vad som helst duger! Får jag inget annat så kan jag alltid plocka bär, säger han beslutsamt.

Sprutlackeraren Dung Nguyen var själv möbelföretagare i Vietnam. I Kauhajoki trivs han, speciellt sedan familjen nu kunnat flytta dit. Foto: ESA MELAMETSÄ

Metallföretaget Formia Vesme — där Thuan hann jobba i åtta månader innan han och 29 andra blev permitterade i augusti ifjol — har fortfarande arbetare permitterade och tar inga sommarjobbare. Tretton permitterade har nu sagts upp, bland dem alla tio vietnameser som hämtats hit från Hanoi på andra sidan jordklotet.

De vietnamesiska arbetskraftsinvandrarna hade b-uppehållstillstånd och var anställda tillsvidare med lön enligt kollektivavtal och kompetens. Alla hade också genast gått med i facket. Då anställningen varit i mindre än ett år betalades inga utkomststöd..

– När recessionen bara fortsatte tyckte vi det var rejälast att säga upp vietnameserna, så de fick ut semesterersättningar. En del valde att åka hem. Vi såg det som en moralisk skyldighet att betala returbiljetten, betonar enhetschefen Kari Anttila och tillägger att då tiderna är bättre tar företaget gärna tillbaka de duktiga vietnameserna.

Andra i gruppen gjorde som Thuan, dvs valde att studera finska och finsk kultur för invandrare vid Sydösterbottens institut i Ilmajoki. Med myndigheternas benägna bistånd fick de uppehållstillstånd för studerande och bostad, undervisning och mat på institutet.

För Thuan gäller det nu att få ett jobb så han klarar sommaren.

– I höst börjar jag på en treårig utbildning i husbyggnad i Kauhajoki, berättar han på god finska och ler glatt.

– Mina föräldrar och min lillebror blev så glada då jag fick jobb i Finland. Här vill jag stanna, finländarna är så vänliga och jag har fått flera vänner, tillägger Thuan som gärna kopplar av på gymet eller med volleyboll.

Bättre tur i träbranschen

Fem vietnameser fick jobb i fyra olika träföretag. Recessionen slog inte lika hårt här och samtliga har jobben kvar. På möbeltillverkaren P. Rotola-Pukkila hittar vi maskinsnickaren Hai Dang och sprutlackeraren Dung Nguyen, själv möbelföretagare i Vietnam. Deras finska är knagglig — en timme i veckan på medborgarinstitutet räcker inte långt. Trung Tran, deltidsanställd tolk på invandrarcentret INKA, ställer beredvilligt.

– Om tio år hoppas jag ha ett stadigvarande jobb här på orten, säger Dung då han krängt av sig skydden efter att omsorgsfullt lackerat hyllorna i årets modefärg svart.

Snickaren Hai Dang och hans familj deltog i Träs förstamajfirande i Kauhajoki. Foto: ESA MELAMETSÄ– Jag gillar jobbet, det liknar det jag gjorde hemma. Men maskinerna här är fler, säger Hai.

Både Dung och Hai har fått hustru och liten dotter hit i vår. Hais dotter har redan snappat upp ordet mummi, och kallar mig för det, inflikar fanerarbetaren Oili Koivisto, som ställt upp som vänfamilj.

– Hais familj tog jag med på Träförbundets förstamajfest och på min systers sonsons födelsedagkalas. Vi klarar oss fint, med lite engelska och har lärt oss lite vietnamesiska. I sommar ska vi till djurparken i Ähtäri, säger Oili som uppskattar de invandrarkvällar som INKA ordnar för att kulturer ska mötas.

Träs huvudförtroendeman Jukka Perälä ser bristande kunskaper i finska som ett hinder för socialt umgänge.

– Men det går bra att visa arbetsmomentet med hjälp av händerna, säger Perälä.

Åsikterna var dock delade på företaget då vietnameserna anställdes, speciellt som recessionen just började slå till.

– Det funderades nog en del här över om det inte varit möjligt att hitta arbetskraft på närmare håll, säger han rakt på sak, på österbottniskt vis.

Samma säger Metalls huvudförtroendeman Veli Kulmala på Formia.

– Vi förstod inte riktigt att man måste åka så långt efter arbetare. Men killarna har jobbat precis som alla andra, på samma villkor som vi andra, understryker han.

Sökte yrkesarbetare med ljus och lykta

Vd Mikko Rotola-Pukkila förklarar bakgrunden. För fyra år sedan sökte hans företag, liksom flera andra i Suupohjatrakten yrkeskunnig arbetskraft.

– Att få tag i en sprutlackerare gick inte. Vi företagare ville ha permanent arbetskraft, inte tillfälligt inhyrda från EU-länderna. Det här var nödvändigt då vi hade många anställda som snart skulle gå i pension, säger han.

Företagarna kontaktade Närpes nästgårds. Erfarenheterna där av arbetskraft från Vietnam var goda. Sydösterbottens förbund hade kontakter dit, Vietnams ambassadör samarbetade gärna och olika ministerier blev intresserade. Tanken blev till ett pilotprojekt.

Med Sydösterbottens förbund och Kauhajoki stad som primus motor gjorde företagare och myndigheter en första resa till Vietnam i december 2007

– Finland har ett gott rykte i Vietnam så intresset för att jobba här var stort. Vietnam har också som mål att exportera 100 000 vietnameser årligen för att balansera arbetsmarknaden och ekonomin, berättar Carita Latikka, tf. näringsombudsman i Suupohja kommungrupp för näringslivet.

I april 2008 företogs en ny resa till Hanoi. Då valdes18 vietnameser ut, på basen av yrkesprov och åtminstone elementär kunskap i engelska.

Männen, i åldern 20–50, anlände till Kauhajoki i oktober 2008. Efter att i tre månader fått kompletterade yrkesutbildning vid Suupohja yrkesinstitut och lärt sig bl.a. finska och arbetarskydd, började de arbeta på företagen med kollektivavtalsenlig lön.

Om ett år var tanken att de skulle vara uppe i den bruttolön på kring 2000 euro, som är en förutsättning att hämta hit hustru och minderårigt barn. Endast för två har drömmen förverkligats.

Pilotprojekt i recessionens klor

I mitten på maj är endast 11 av de 18 kvar i Kauhajoki. Sex som sagts upp av metallföretagen har studerat finska under vintern. Två ska bygga på metallutbildningen från hösten, två studera husbyggnad. Sex har återvänt till Vietnam och en fått jobb i södra Finland.

Kommunerna i Suupohja och företagen har satsat otaliga arbetstimmar och pengar då allt byggts upp från början. ESR-bidrag har dock fåtts för projektet Kom hem jämte invandrarcentret INKA, en koordinator och tolk.

Men ingen hade garderat sig mot sämre tider.

Hur slutade pilotprojektet så här snöpligt? Och vems är ansvaret? De stora förlorarna är vietnameserna, som hoppades på en framtid i det finländska arbetslivet. Och fler arbetskraftsinvandrare behövs i framtiden, inte minst i Suupohja där befolkningen åldras fortare än på de flesta håll i Finland.

– Trots att motivet var entydigt — det gällde att få permanent arbetskraft hit så företagen hålls kvar i nejden och också ger de bofasta här jobb framöver — blev det här ett projekt där vi alla på sätt och vis är förlorare, säger Carita Latikka. – Men vi har lärt oss mycket för framtiden av rekryteringsprocessen, skapat en databank. Och träföretagen fick den arbetskraft på lång sikt de önskade.

Maarit Ojala, tf. invandrarkoordinator, t.v. och Carita Latikka, tf. näringsombudsman, kollar var deltidsanställda tolken Trung Tran har sina rötter. Tran har studerat flera år i Finland. Foto. ESA MELAMETSÄMaarit Ojala, tf. invandrarkoordinator, vill se en lösning så att det är möjligt att anställningen fortsätter också under sämre tider, om både arbetsgivare och arbetstagare så vill.

– Om företaget är stabilt borde a-uppehållstillstånd med bättre skydd bli en möjlighet.

Kari Nuuttila, chef för Suupohja kommungrupp för grundservice, påpekar att företagen inte hade något val då tiderna blev sämre. Vietnameserna permitterades precis som finländarna, en specialbehandling hade varit olaglig.

– Vi behöver klarare spelregler och en mer flexibel lagstiftning behövs, så det här inte upprepas. Arbetskraftsinvandrare är inte permanenta förrän familjen fåtts hit, säger han.

Nuuttila är nöjd med modellen som sådan. Processen med uppfinningsrika lösningar gav mycken lärdom för framtiden, då alla parter samverkade.

Gardera mot dåliga tider

Att recessionen slog till, så långvarigt och djupt, kunde ingen förutse, understryker också vd Mikko Rotola-Pukkila och enhetschef Kari Anttila. Vietnameserna är de helnöjda med: flitiga, ärliga och anpassade sig lätt.

Både vill se större flexibilitet i inkomstkravet och att språkundervisningen i finska (på en del orter svenska) bör ses över, vad innehåll, rättigheter och betalare beträffar. Samhället borde stå för kostnaden tycker de.

– Säkert kunde vi själva göra mer för att få vietnameserna att känna sig hemma, säger Rotola-Pukkila. – Alla anställda har fri tillgång till en konditionssal i centrum, där träffar de ju varandra. Men vi kunde ordna en talkodag vid företagets stuga nu i vår.

– Kanske facket också kunde fundera över hur de kan få invandrarna att känna sig hemma, de betalar ju medlemsavgift som alla andra, tillägger han.

Pia Björkbacka, näringspolitisk expert på FFC, säger att en sänkt inkomstgräns är ett tveeggat svärd.

– Det stämmer att levnadskostnaderna varierar från region till region. Därför kunde en viss regional flexibilitet tänkas, men inte så att den ger möjlighet att betala endast minimilön för yrkeskunnig utländsk arbetskraft, varnar hon.

Björkbacka håller med om att språkkunskaper är viktiga.

– Företagen kan ju själva bekosta språkstudier, det är en fråga om vilja. Inget hindrar, säger hon.

Det viktigaste är dock att rekryteringsresor utomlands planeras grundligt med tanke på fluktuationer i ekonomin.

– Ansvaret att erbjuda jobb och så se till den anställdas utkomst vilar på företag speciellt då arbetstagarnas lockats som arbetskraftsinvandrare till Finland. Minimikravet kunde vara att jobb garanteras på minst några år, som det gjorts i en del fall, betonar Björkbacka.

Pilotprojektet utvärderas som bäst av olika instanser, bland annat på arbets- och näringsministeriet.

INGEGERD EKSTRAND
foto ESA MELAMETSÄ

Löntagaren 27.5.2010 nr 5/10

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr 5/2010

-> Till första sidan LÖN nr 5/2010

runu.gif (924 bytes) Ledaren
runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes)
Tema
    Utsatta arbetstagare

Arbetskraftsinvandrare skyddslösa då tiderna blev sämre
Självständiga företagare
Offer i det fördolda
Kinesiska stenläggare