Löntagarorganisationernas tyngdpunktsområden i programmet är
förbättrad sysselsättning och kompetens, tryggande av pensionssystemens finansiering,
förbättring av den offentliga sektorns förmåga att erbjuda tjänster, effektiv
bromsning av den grå ekonomin och långsiktig investering i landets trafikleder.
Arbetsgrupperna är sammansatta på trepartsbasis och alla grupper har inte lyckats
enas bakom sina förslag. Parterna har olika syn på hur man på bästa sätt skall kunna
uppnå de uppställda målen.
Särskilt svår är frågan om hur den offentliga sektorns produktivitet skall
definieras. Löntagarorganisationerna motsatte sig en mekanisk definition på
produktivitet inom den offentliga sektorn, en definition som inte beaktar exempelvis
tjänsternas kvalitet.
FFC efterlyser konkreta åtgärder för att få bukt med den grå ekonomin, bland annat
rätt för fackförbunden att väcka talan och breddat beställaransvar så, att den som
beställer ett arbete bär ansvar för hur hela underleverantörskedjan agerar.
När det gäller höjd sysselsättningsgrad är det viktigaste att bättre än hittills
kunna utnyttja alla människors arbetsinsats. FFC kräver mera resurser för den aktiva
arbetskraftspolitiken och säger att särskild vikt bör fästas vid att förhindra
utslagning av unga, motarbeta långtidsarbetslöshet och sysselsätta dem med partiell
arbetsförmåga.
I löntagarorganisationerna har man under arbetets gång förundrat sig över varför
den så kallade Ahtelagruppens förslag om förlängning av människors yrkeskarriär har
fastnat i ministerierna, utan att beredas vidare. Organisationerna betonar att
Ahtelagruppens förslag om arbetshälsa, ork och förbättrad företagshälsovård är
viktiga beståndsdelar i de åtgärder som vidtas för att förlänga yrkeskarriären.
Behandlingen av frågan om förlängda yrkeskarriärer och pensionsfinansieringen
fortsätter som en del av programmet för ekonomi och sysselsättning, men den
arbetsgruppen har mandat fram till årets slut.
Stärkt buffert för Arbetslöshetsförsäkringsfonden
En trepartskommitté som har dryftat Arbetslöshetsförsäkringsfondens ekonomi har
lagt fram ett enhälligt förslag om att öka fondens buffert. Bufferten ökas med en
summa som motsvarar fem procentenheter av vad arbetslöshetsgraden kostar, från tidigare
3,6 procentenheter. Konjunkturbufferten tryggar stabiliteten i avgifterna och
finansieringen av arbetslöshetsförmåner.
Dessutom föreslår kommittén att man i lag slår fast gränserna för vilka
ändringar som får göras i grunderna för betalning av arbetslöshetsförsäkring utan
att statsrådet genom en särskild förordning behöver ändra lagen. Betalningsprocenten
skulle slås fast i lag om summan av löntagarnas och arbetsgivarnas genomsnittliga avgift
underskrider 1,50 procent eller överskrider 3,30 procent.
Arbetsmarknadsrepresentanterna i samma kommitté föreslog också att staten framöver
deltar i finansieringen av kostnaderna för de permitterades arbetslöshetsskydd. Detta
förslag vann dock inget gehör. Statens har endast tillfälligt under lågkonjunktur
deltagit i kostnaderna.
FFC föreslog i arbetsgruppen en ökad utjämning av arbetslöshetskassornas
medlemsavgifter och en stärkning av kassornas utjämningsfonder. Det här vore
betydelsefullt för arbetslöshetskassorna i konjunkturkänsliga branscher såsom
byggnadsbranschen. Inte heller detta förslag vann genklang hos kommitténs övriga
medlemmar.