. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Uppsägningar skakar alltid om hela arbetsgemenskapen. De skapar sorg, bitterhet och ilska, men innebär också början på något nytt.

Ur kriser föds något nytt

pune.gif (67 bytes)  Uppsägningar väcker många slags känslor, från sorg och förlamning till ilska. För en människa som är starkt bunden vid sin arbetsplats kan en uppsägning vara nästan som att dö.

Arbets- och organisationspsykolog Tiina Saarelma-Thiel– Vid en uppsägning blir det ytterst viktigt med sociala nätverk, säger arbets- och organisationspsykologen Tiina Saarelma-Thiel på Arbetshälsoinstitutet. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENArbetshälsoinstitutet uppmanar den uppsagda att noga tänka igenom eller skriva ner på ett papper alla de saker som inte förändras i och med uppsägningen.

– Om man gör så, hjälper det en att se att hela ens värld ändå inte har gått i kras, fastän man har förlorat sitt jobb.

I bästa fall kan en uppsägning vändas till en möjlighet att få uppleva något nytt. När den första chocken är över börjar man tänka i andra banor och upplever också positiva känslor.

– Vad har jag för drömmar, vad är jag bra på, är jag beredd att utbilda mig på nytt, kunde jag rentav byta yrke, räknar Saarelma-Thil upp.

I sådana här situationen lönar det sig att vara fördomsfri och öppen för olika alternativ. Man skall inte heller vara rädd för att söka hjälp om det känns som om väggarna faller över en.

Förändring hör arbetslivet till

Jämfört med recessionen i början på 1990-talet är finländarna i dag bättre förberedda på omställningar i arbetet och kan hantera dem bättre, berättar Tiina Saarelma-Thiel.

Nu inser man att ovisshet och omställningar är en del av arbetslivet. Avgörande för den enskilda individen är hur stor hans egen förmåga att hantera förändringar är. Det inverkar också en hel del, på vilket sätt tidigare omställningar och kriser har skötts på arbetsplatsen.

Det är alltid tufft för arbetarna att få meddelande om samarbetsförhandlingar. Arbetstagarna kanske upplever att besluten redan är fattade och att de inte har några reella möjligheter att förhandla. I bästa fall kan en samarbetsprocess ändå innebära att företagsledningen tillsammans med personalen analyserar på vilket vis man kan klara sig med så få uppsägningar som möjligt och hur arbetsplatsens verksamhet kan förbättras så, att uppsägningar kan undvikas i framtiden.

Tiina Saarelma-Thiel understryker betydelsen av framförhållning för att undvika kriser men också vikten av att man bereder sig på kriser på förhand. En så stor öppenhet som möjligt om företagets situation, minskar också arbetstagarnas rädsla och slår vingarna av ryktesspridning.

Utan skam och skuld

Många uppsagda människor upplever skuld och skam, vilket försvårar hanteringen av läget och gör det svårt att tala öppet. Uppsägningen tar död på de förväntningar man har haft och förhoppningarna om avancemang och karriärutveckling.

– Vid en uppsägning blir det ytterst viktigt med sociala nätverk. Det är viktigt att arbetstagarna har möjlighet att dryfta problemen sinsemellan, hos företagshälsan, med förtroendemannen eller vid en sammankomst som fackavdelningen ordnar, säger Tiina Saarelma-Thiel.

Uppsägning drabbar människor olika. I riskzonen finns arbetare med smal yrkeskompetens, föråldrad utbildning eller total avsaknad av en yrkesutbildning. Problem med hälsan och spriten förlänger lätt arbetslösheten. Det är svårare att ordna sysselsättning för äldre än för unga. Också det, att man har varit en arbetsgivare trogen under hela sin yrkeskarriär och utfört samma uppgifter kan försvåra möjligheterna att finna nytt jobb.

Tiina Saarelma-Thiel säger att också attityden spelar in: om människor har ett passivt grepp på livet eller är aktiva och håller sig framme.

Mänskligt men bestämt

Cheferna bär stort ansvar för hur en uppsägning hanteras och vilka budskap företaget ger arbetstagaren. En uppsägning skall ske ansikte mot ansikte och på ett så mänskligt sätt som möjligt. Orsakerna till uppsägningen skall förklaras tydligt, men i samma andetag skall man också kunna tacka arbetstagaren för hans arbetsinsats och därmed lindra den uppsagdes känsla av misslyckande och skuld.

– Uppsägningar är svåra också för de närmaste cheferna. De kräver empati och social begåvning men också att man är fast och bestämd, säger Tiina Saarelma-Thiel.

Hon anser att det vore bra om chefen kunde samtala med den uppsagde ännu en gång; han kunde upprepa uppsägningens orsaker, försöka ingjuta mod inför framtiden och samtala om arbetstagarens möjligheter att få nytt jobb eller utbildning.

– Det är viktigt att arbetstagaren förstår skälen till uppsägningen, det hjälper honom att kasta loss och fortsätta framåt.

Tillräckligt med tid

Uppsägningar drabbar också dem som har undgått att bli uppsagda. Blandat med en känsla av lättnad finns också skuldkänslor och sorg och ovisshet inför den egna framtiden. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras och tillsammans med de uppsagda viktig kunskap försvinna från arbetsplatsen. Också det sociala nätverket får en ny struktur då arbetsgemenskapen splittras.

På chefens ansvar ligger nu att kalla samman dem som har fått stanna, ingjuta känsla av kontinuitet, säkra arbetsfreden och inspirera till nya tag.

– Många kan ha svårigheter att fokusera på jobbet och att planera för framtiden. Det vore nyttigt att skapa ett gemensamt forum där man öppet kunde behandla de genomförda förändringarna. Också arbetsplatsens kommande målsättningar vore bra att kunna diskutera tillsammans, säger Saarelma-Thiel.

Arbetstagarna förväntas ha nya kunskaper när arbetet omorganiseras. Det förutsätter att arbetstagarna sätts ordentligt in i de nya uppgifterna och utbildas vid behov. Förändringar måste få ta tid, betonar Tiina Saarelma-Thiel. Det går inte i en handvändning att få full kontroll över ett nytt arbete och att skapa nya arbetsteam.

En god arbetsgivare ansvarar för arbetstagarnas kompetens och satsar på att utveckla deras kunskaper. Det här ingår i förberedelserna för en omställning och i att lyckas mota kriser i tid, säger Tiina Saarelma-Thiel.

Utnyttja företagshälsan

Företagshälsovården ges ofta en alldeles för liten roll i omställningar och kriser på arbetsplatsen. Vanligtvis vänder man sig till företagshälsan först när uppsägningar redan har företagits. Företagshälsans uppgift blir då att ta hand om enskilda arbetstagare, istället för att den kunde ha underlättat situationen för hela arbetsgemenskapen.

Enligt Tiina Saarelma-Thiel borde man dra nytta av företagshälsans kompetens och kunskaper redan i det skedet när omställningar och eventuella uppsägningar planeras. Företagshälsans resurser kunde tillfälligt styras om eller ökas och man kunde grunda en särskild krisgrupp eller öppna en kristelefon.

För att kunna kontrollera svåra omställningar kräver det intensivt samarbete mellan ledningen, de närmaste cheferna, personalförvaltningen, företagshälsovården och arbetstagarnas representanter, betonar Saarelma-Thiel.

PIRJO PAJUNEN
Foto TUULIKKI HOLOPAINEN

 

Löntagaren 30.9.2010 nr 8/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)