Mirja Toiva arbetade för något år sedan som kunskapslots för projektet
Kunskapslyftet. Den aktuella utbildningen har mycket gemensamt med den tidigare.
Grundtanken är att vägleda och sporra yrkesfolk till utbildning som kanske kan
leda till en yrkesexamen, men som oberoende av slutresultatet erbjuder redskap för ett
intressantare arbete och större ork. Inom kommunsektorn finns det många arbetstagare som
har gått den långa linjen och saknar grundutbildning men som ändå kan väldigt mycket.
När arbetet är samma slit från dag till dag och år efter år försvinner
yrkesstoltheten, säger Mirja Toiva, som arbetar som skolgångsbiträde i Birkala kommun
och är aktiv i JHL.
Hon har själv vid sidan om arbetet utbildat sig hela tiden. Först tog hon
familjedagvårdarexamen, sedan examen som skolgångsbiträde och nu är hon med bland dem
som skall bli kursrådgivare.
Utbildningen till rådgivare sker inte på arbetstid även om Mirja knyter sina
kontakter i arbetet för Birkala kommun. Men hennes kommande rådgivningsuppdrag sträcker
sig också utanför arbetsplatsen. Som fackligt aktiv har Mirja ett brett kontaktnät. Hon
upprätthåller även kontakt med de arbetslösas förening på orten.
Arbetsinlärningen tröskel
Även om kursrådgivarna utbildas för arbetsplatserna ersätter de inte eller ens
kompletterar yrkesfolkets, dvs. arbetskraftsmyndigheternas och yrkesvägledarnas
arbetsinsatser, preciserar projektchef Heikki Kauppinen på ABF.
Kursrådgivaren är ett slags bro mellan vuxenutbildningens
rådgivningstjänster och arbetsplatserna. Vår målsättning under det treåriga
projektet är att utbilda 160 rådgivare och vi hoppas att man skall uppleva systemet som
nyttigt och att fortsatt finansiering beviljas, säger Heikki Kauppinen.
Som kursrådgivare har Mirja Toiva råkat på situationer där ivern att studera är
stor men praxis i arbetslivet slår tillbaka.
Det finns tillräckligt med kurser för var och en. Själv har jag föreslagit
för arbetstagarna att de borde försöka avlägga åtminstone en del av en yrkesexamen.
Problemet är då bristen på platser där man kan lära sig arbetet i praktiken. Den
bristen kan fälla studierna redan innan de inleds, säger Mirja Toiva.
Arbetsgivarna värdesätter den yrkesinriktade vuxenutbildningen och att
arbetstagarna bygger på sina kunskaper, men det borde enligt dem ske på egen tid och
för egna pengar.