inget eget anbud på hela paketet. Hon vet alltför väl vad jobbet
går ut på. Det behövs enligt henne otroliga arbetsinsatser för att få allt att rulla.
Sommartid kräver enbart kaféet två-tre personer i tjänst dagligen. Hon tillåter sig
att tvivla på att kalkylerna för det antagna anbudet är realistiska och håller i
praktiken i synnerhet om man ska följa gällande lagar och förordningar.
Även andra frågor följer i kölvattnet. Blir det lika bra städat i fortsättningen?
Tvingas entreprenörerna snåla in på råvaruinköpen med sämre mat som följd för att
klara sina kalkyler? Klarar entreprenörerna av att ha kaféet så mycket öppet som det
borde vara under sommarmånaderna för att tillgodose passagerarnas önskemål?
Eija Kiviö drabbas inte personligen av arbetslöshet av den här upphandlingen. Det
blir en kocktjänst ledig på en annan landskapsfärja efter en som går i pension och hon
räknar med att få den. Men hon känner sig inte säker i sadeln om
privatiseringen sprids kan även hennes nya tjänst drabbas.
DET FINNS ETT PÅBUD inom förvaltningen
att konkurrensutsätta mer för att spara pengar. Det säger Niklas Karlman,
avdelningschef vid Ålands landskapsregerings trafikavdelning. Enligt de beräkningar man
gjort visavi Gudingen-paketet sparar landskapet 48 000 euro på årsbasis när Alexandras
café tar över jämfört med att ha tre kockar anställda samt en städare som arbetat 30
timmar i veckan.
Niklas Karlman säger att upphandlingen utformats tillsammans med personalen ombord,
främst med