Huvudförtroendeman Vainio säger att HOK-Elanto hade 36 procent
heltidsanställda år 2004, i dag 46 procent.
- Vi började målmedvetet söka metoder för att minska andelen
deltidsjobb. Arbetsgivarens utjämningssystem började ge resultat i kombination med
personalbankens resurser. Dessutom fäste vi särskild uppmärksamhet vid förmännens
arbetstidsplanering. Mået var att den egna personalen skulle placeras så väl som
möjligt i de olika arbetsturerna. Extra arbete skulle i första hand erbjudas de egna,
berättar Harry Vainio.
Genom utjämningssystemet försöker HOK-Elanto få in arbetstagare där
de behövs mest. Samtidigt håller man koll på att arbetstagarens timmar utjämnas så
att de i genomsnitt motsvarar minst garantitimmarna.
Varje arbetstagare som vill ha extra arbetstimmar kan anmäla sig hos
HOK-Elantos personalbank och meddela när och var han eller hon önskar arbeta extra. I en
del av butikerna kan man rätt väl erbjuda extra timmar till de egna arbetstagarna. I
andra butiker behövs personalbankens hjälp. Meddelande om extra jobb går till de
villiga som textmeddelande. Den som svarar snabbast får skiftet. Kan ingen fylla upp
skiftet går erbjudandet till ett bemanningsföretag.
FÖRHANDLINGAR FÖRS
regelbundet mellan HOK-Elantos förtroendepersoner och butikskedjans ledning.
- Det är där vi förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige har vår
chans att utmana arbetsgivaren: Hur har inhyrd
arbetskraft använts, kommer man i håg spelreglerna för extra arbete. Vi
går också igenom aktuella frågor. Stora linjedragningar sker i samarbetsgruppen. Där
redogör arbetsgivaren bland annat för användningen av utomstående arbetskraft,
förklarar huvudförtroendeman Harry Vainio.
Han säger att HOK-Elanto är på väg i rätt riktning även om det
naturligtvis också förekommer problem.
- Vi har tuggat frågan om att erbjuda extra timmar så ordentligt att den
nu fungerar ganska väl. Ändå är vi nog tvungna att påminna om arbetsgivarens
skyldighet ibland.
Huvudförtroende-
mannen har upptäckt något intressant.
- De arbetsplatser där arbetslistorna fungerar och man lyckas fördela
extra timmar mellan de egna glömmer förtroendemannen lätt bort. Där förekommer
sällan heller andra problem. Sedan finns det platser där man låter systemet fördela
arbetsturer. En tredje kategori är arbetsplatser där förmännen blivit bekväma av sig.
De försöker inte ens placera ut arbetsskiften rättvist utan tar till inhyrd arbetskraft
automatiskt, berättar Harry Vainio.
FÖRTROENDEMAN SATU HAKALA
berättar att var och en som ville det fick så mycket extra timmar före jul som de bara
orkade utföra. I stället har januari varit ganska tyst. På Prisma i Jumbo ger man ut
extra timmar till de egna, om det bara är möjligt. I kassorna tvingas man ibland ty sig
till inhyrd arbetskraft, om det exempelvis finns flera sjuklediga samtidigt. Också inför
julen behövdes det utomstående.
- Prisma har då och då lyckats bygga om en anställning till heltid.
Ändå lyckas det inte alltid. I höstas bytte en arbetsplats då det inte var möjligt
få heltidsarbete hos oss. Arbetsgivaren har blivit försiktigare eftersom man inte vet om
lågkonjunkturen fortsätter.
Hakala menar att de flesta deltidsanställda vill ha heltidsjobb. Det
skulle underlätta livet och ge en regelbunden lön. Själv började hon på deltid men
fick heltidsjobb ganska fort.
Hon poängterar att servicechefen, som gör upp turschemat, spelar en
viktig roll. Den nuvarande chefen lånar gärna sitt öra för arbetstagarnas önskemål.
HELTID ÄR KUTYM vid
bageriet i Prisma i Jumbo. Arbetstagarna följer Livsmedelsarbetareförbundets
kollektivavtal. Konditor Mia Aromaa säger att degblandaren kommer på jobb många
timmar innan butiken öppnar. Klockan tre börjar degarna blandas och knådas. Gräddaren
kommer klockan fyra, de övriga kommer klockan sex. Åtminstone nu i vinter börjar Mia
arbeta först klockan nio för hennes dotter började skolan i höstas. Också
kvällsskiftet börjar klockan tio på förmiddagen och är slut klockan sex.
-Jag är glad att jag lyckades komma överens om senare start. Dotterns
morgon hade annars varit mycket lång.
Bageriet på Prisma i Jumbo sysselsätter tio personer. Bröd och kakor
skickas ut också till de övriga butikerna.
Konditorer och bagare har inte mycket att göra med butikens personal. De
som jobbar i kaféet invid, där man säljer bageriets produkter, har blivit mer bekanta.
BEMANNINGSFÖRETAGET
Mestaripalvelut betalar Ville Niemis lön. Han har arbetat som
betjäningsförsäljare på olika platser i fyra år. I dag har Ville Niemi hoppat in vid
Pajuniemis disk och lägger ut charkuterivaror för försäljning över disk.
- Inför julen var det bråttom och då blev det långa arbetsdagar.
Januari är alltid en ganska stillsam månad. I dag har jag jobb från tio till kvart
över tre. I genomsnitt får jag nog ihop ungefär en heltid på 37,5 timmar i veckan.
Ville Niemi är nöjd med sin nuvarande arbetsgivare. Han har
tillräckligt med jobb och gillar att göra varierande skift och arbetsuppgifter
åtminstone tillsvidare.
DELTIDSANSTÄLLDA Minna
Vähäsöyrinki har arbetat på Prisma i ett och ett halvt år, mellan tjugo och
fyrtio timmar i veckan. För veckorna i januari finns 21 timmar, 40 timmar och 25 timmar
antecknade på listan. Före jul fanns det så mycket jobb att hon i praktiken arbetade
heltid.
Vähäsöyrinki har två önskemål: heltidsjobb och mer regelbundet
arbete. Nu ligger arbetsturerna huller om buller, men det har hon vant sig vid. Det
gäller att vara beredd på mindre lön när timmarna är färre.
- Jag har rätt väl lyckats få extra timmar när jag velat, säger hon
medan hon sorterar färgglada blomkrukor i hyllorna.
Text: AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN