DET ÄR TYST på
HelsingforsVanda flygstation. Morgonrusningen är förbi och eftermiddagsruschen har
ännu inte börjat. Den här stillheten är det som arbetsgivaren hänvisar till när han
önskar flera deltidsjobbare till flygplatsen.

Arbetsgivaren lade i februari fram ett förslag för huvudförtroendeman Reija
Antila, enligt vilket en tredjedel av de cirka 200 arbetstagarna på Finnairs
dotterbolag Northport skulle få sina heltidsjobb halverade. Northport svarar för
flygfältets markservice, såsom incheckning och portar och förberedelserna för
flygplanens starter.
Reija Antila började arbeta på HelsingforsVanda flygstation år 1978. Då
arbetade alla för Finnair. Numera verkar tiotals olika företag på flygplatsen och
många av dem är Finnairs dotterbolag eller deras underleverantörer. Under årens gång
har antalet flygningar ökat, flygplatsen byggts ut och också antalet arbetstagare ökat.
De senaste åren har varit tunga för arbetstagarna. Bara i HelsingforsVanda har
det redan i år har förts ett flertal olika samarbetsförhandlingar.
Förhandlingsrumban pågår ständigt. Det är alldeles hemskt, för
arbetstagarna hänger hela tiden löst, säger Reija Antila.
Arbetsgivaren vill förvandla heltidsanställningar till deltidsjobb, öka andelen
inhyrd arbetskraft och försämra arbetsvillkoren. Arbetsgiven förklarar detta med
kostnadseffektivitet och strävan att säkra Finnairs konkurrenskraft i den globala
konkurrensen.
Arbetsgivaren motiverar också omvandlingen till deltid med att arbetet och
arbetstagarna bättre skulle infalla samtidigt. I den andra vågskålen ligger
arbetstagarnas utkomst som redan för heltidsarbete är i underkant, säger Reija Antila.
Hon medger att trafiktopparna är en del av branschens natur men hon menar att man kan
klara av problemet genom arbetstidsarrangemang, utan att halvera arbetstiden för folk.
HUVUDFÖRTROENDEMAN Jukka Salonens
telefon ringer i ett. I likhet med Reija Antila har också han kallats till
samarbetsförhandlingar. Salonen säger att arbetstagarna redan har tänjts till det
yttersta på HelsingforsVanda flygstation. Det finns inte längre någonting att ta
av.
Salonen är huvudförtroendeman vid Finnair Technical Services som ansvarar för
planens underhåll och service.
Hos oss på tekniken använder vi redan en obegriplig mängd arbetstidsmodeller
och vi har beredskap att förhandla om flexibilitet i arbetstiderna lokalt. Men det är
klart att också arbetsgivaren måste vara beredd att betala något för arbetstagarnas
flexibilitet, säger han.
Hans kollega, huvudförtroendeman Pekka Kähkönen nickar instämmande. Han är
en före detta Finnairanställd som numera representerar dem som arbetar för Northports
underleverantör Barona Handling.
Kähkönen uttalade sig för några år sedan i teve när en del av markarbetarna
strejkade och resväskorna samlades i högar på flygplatsen. Då lades hanteringen och
lastningen av bagage ut till Barona. Arbetstagarna befarade uppsägningar och att fasta
anställningar skulle ersättas med hyrarbetskraft.
Fackförbundet lyckades till slut stoppa bruket av hyrarbetare och det blev heller inga
uppsägningar. Tvärtom har Barona anställt flera nya.
Lyckligtvis står vi utanför Finnairs personalpolitik. Hos oss är allting i
sin ordning för tillfället, säger Kähkönen och påpekar samtidigt att utläggningen
inte förde med sig de önskade inbesparingarna för Finnairs.
I KORSELDEN står 450 arbetstagares jobb
och i sista hand kan det handla om att stegvis eliminera en hel yrkesgrupp i vårt land.
Av de aktuella uppsägningarna drabbar hälften de arbetare som Jukka Salonen
representerar i förhandlingarna.
Det aviga i situationen är att arbetsgivaren samtidigt ber arbetarna jobba övertid
och försöker avlöna inhyrd arbetskraft för att jämna ut topparna i arbetet. Salonen
säger att ruscherna lika väl kunde skötas genom arbetstidsarrangemang.
Arbetsgivaren vill lägga ut den tekniska basservicen av flygplanen till länder med
billigare arbetskraft. Salonen säger att hela uppställningen är absurt: det finns
länder i världen där flygplansservicen utförs för en euro i timmen.
Förr visste man att det var det egna bolagets arbetstagare som utförde större
servicearbeten på flygplanen. I framtiden vet vi ingenting om vem som har skött jobbet.
Det kommer att pröva förtroendet hårt, säger Salonen och förundrar sig över att
arbetets kvalitet inte tycks ha någon betydelse längre.
Jag undrar om vårt land faktiskt har råd att låta den know-how som
flygplansservicen kräver gå helt förlorad.
De här frågorna har sysselsatt arbetstagarsidan så pass att de har fört fram sina
tvivel till minister Jyri Häkämies, som svarar för statsbolagens ägarstyrning.
Facket menar att staten som ägare väl kunde säga ifrån att flygplanens service skall
skötas i Finland och med finländsk arbetskraft, då verksamheten inte ens är
förlustbringande.
I HAGNÄS i Helsingfors har
Luftfartsunionen fyllt ett helt auditorium med huvudförtroendemän, förtroendemän och
arbetarskyddsfullmäktige. Förbundssekreterare Juha-Matti Koskinen beskriver
evenemanget som en del i ett mötesrally, för många av deltagarna har nyss inlett sitt
förtroendeuppdrag.
IAU arrangerar dylika mötesevenemang en gång i månaden, och då går man igenom
aktuella frågor. På agendan idag står som vanligt pågående eller nyss avslutade
samarbetsförhandlingar. I det här forumet kan deltagarna tala fritt, för ingenting av
det som sägs blir antecknat.
Många vill yttra sig. Arbetsgivarens logik förvånar. För trots att dotterbolagens
resultat kan vara plusmärkta, räcker det inte när moderbolaget skall vårda sin
ekonomi. De ekonomiska målsättningarna är högt ställda och nyckelpersonernas bonus
är beroende av att målsättningarna uppnås.
I ett sådant läge är det lätt hänt att arbetsgivaren blir irriterad då
arbetstagarna försvarar sina egna arbetsvillkor.
IAU:s ordförande Juhani Haapasaari säger att förbundets utgångspunkt är att
förhandla. Förbundet vill komma överens med arbetsgivaren och i allmänhet har det
gått att få till stånd ett avtal. Förutsättningen är emellertid att också motparten
är redo att uppnå avtal förhandlingsvägen istället för att diktera villkoren.
Haapasaari anser inte att arbetstagarnas splittring på olika bolag och deras
underleverantörer i nämnvärd grad har försvårat intressebevakningen.
Betydelsen av den lokala förhandlingsverksamheten och av
huvudförtroendemännens arbete ökas så här.
SPARTALKOT HAR lett till ökad lönsamhet
för Finnair. Reija Antila och Jukka Salonen vill betona att arbetstagarna på många
sätt har deltagit i det. Arbetstagarna har bland annat avstått från semesterpengar och
belöningar, avstått från löneförhöjningar och arbetat över.
Det som arbetstagarna är bittra över är att ingenting tycks vara nog. Beskedet om
massiva uppsägningsplaner vid flygplansunderhållet kom genast när stabiliseringsavtalet
för att balansera Finnairs ekonomi hade löpt ut. Enligt avtalet förband sig
arbetstagarna att spara under ett och ett halvt år och fick i gengäld ett skydd mot
permitteringar och uppsägningar.
Pekka Kähkönen har under årens lopp fått en klar uppfattning om vad bolaget
strävar till genom att splittra anställningar, lägga ut jobb och använda billig
arbetskraft.
Vi talar om en global konkurrens men det handlar ändå framför allt om
arbetsmarknadspolitik. Jag ser det som att de statsägda transportbolagen, såsom Finnair
och VR har fått bli ett slags provlaboratorier. Arbetsgivarna vill försvaga
fackförbunden, lösa upp anställningar och bli kvitt det ansvar de medför.
Huvudförtroendemännen förundrar sig över att arbetsgivaren inte tycks vara
intresserad av att ha motiverade och lojala arbetstagare.
Jag har alltid tyckt om mitt jobb. Tidigare hade man känslan av att det här
är vår egen arbetsplats, vi jobbar för Finnair, säger Reija Antila med vemod i rösten
innan hon vänder sig mot en kund som letar efter rätt disk för att checka in.
TEXT PIRJO PAJUNEN
ÖVERSÄTTNING ASTRID NIKULA
FOTO TUULIKKI HOLOPAINEN