Som bäst förbereds grundandet av en samorganisation
för yrkesarbetare inom spårtrafiken. Organisationen skall ingå i JHL.
Vesa Mauriala som basar för Järnvägsmannaförbundet berättar att
samorganisationen kan inleda sin verksamhet redan om några månader.
Fackavdelningarna fattar beslut på sina vårmöten om att söka medlemskap i
samorganisationen, förklarar Mauriala.
Avsikten är att också metrotrafikens och spårvagnstrafikens fackavdelningar skall
ingå i spårproffsen. På det här sättet försöker organisationen stärka
intressebevakningen för sina medlemmar.
Utredningarna för att skapa samorganisationens strategi är ännu på hälft. Mauriala
berättar att breda utredningar ännu fordras när det gäller ban- och
spårvägstrafikens gränsområden, såsom huvudstadsaktiva HST samkommuns regionala
verksamhet, de kommunala hamnområdenas industri och järnvägsbyggnationen.
I framtiden kan vi jämföra med exempelvis Destias och VR Tracks arbetsvillkor,
offerttävlingar och bruk av utomstående arbetskraft.
Om till exempel VR Track förlorar en anbudstävling mot Destia kan vi skydda
vår medlemskår genom att försöka sysselsätta dem hos Destia och vice versa,
förklarar Mauriala.
PÄIVI PAJULA