. vane.jpg (302 bytes)
herro.jpg (2671 bytes)

Fattigdom i rikemansland

Mikael Forsspune.gif (67 bytes)  Regeringens fattigdomspaket har väckt en hel del uppmärksamhet. Vi ska hoppas det får önskad effekt. Jag hör till dem som tror att så knappast är fallet. Det beror på att jag hyser den enligt samstämmiga ministrar snarast enfaldiga åsikten, att fattigdom till väsentliga delar kan avhjälpas med pengar. Jag får medhåll av en del experter, men vad hjälper det.

500 miljoner mark är mycket pengar, men delar man det mellan 100 000 fattiga återstår inte så mycket, 5 000 mk per person. När det handlar om personer som saknar allt, vet vi att det inte räcker långt.

Många långtidsarbetslösa,
sjuka och åldringar
saknar fortfarande medel
för en anständig tillvaro

Fattigdomen har aktualiserat en synnerligen viktig principiell fråga som gäller vårt sociala skyddsnät, eller snarare avsaknaden av ett sådant. Den gäller förhållandet mellan basstöd och inkomstrelaterat stöd. Min uppfattning är, att vårt inkomstrelaterade stöd är rätt bra, medan basutkomsten är alldeles för låg. Jag ser nog en del ministrars uttalanden i denna fråga som onödiga bortförklaringar av det faktum att man helt enkelt prioriterar att amortera på statsskulden framom att hjälpa de fattiga.

"Vårt land är fattigt skall så bli" skrev gamle JLR. Han hade fel. Vi bor i ett rikt land.

BNP och export har vuxit så det knakar. Vi är rikare än vi någonsin varit sådär som nation betraktat.

Man om vi synar rikedomen närmare i sömmarna ser vi tyvärr samtidigt att inkomsterna fördelas allt mera ojämnt. Många långtidsarbetslösa, sjuka och åldringar saknar fortfarande medel för en anständig tillvaro.

Det samma gäller de överskuldsatta, en klass vars uppkomst vore värd en hel lång visa för sig. Det var nämligen inte alls nödvändigt att det skulle bli såhär eländigt — det berodde till stor del på en mängd politiska tabbar.

Detta dystra mönster förvärras ytterligare av att kommunerna har hand om så många viktiga uppgifter i välfärdsstaten ss. vård och utbildning. Kommunernas möjligheter är ju som bekant väldigt olika.

Allt som allt är det ett uppenbart faktum att republiken Finland i dag inte tar hand om sina svaga medborgare så som den borde. Den nuvarande regeringens avgudaaltare är i stället statskassan. På detta altare offras jämlikheten mellan medborgarna och kommunerna.

"Förbättringsförslagen" utredningarna och arbetsgruppsrapporterna urholkas och faller i stoft och aska, om inte förr så åtminstone i finansministeriet, om inte på någon tjänstemans bord så åtminstone på ministerns. För att lugna kritiken konstruerar man potemkinkulisser med uppskjutande kosmetisk verkan. Program x och lagpaket y med föga verkan i samhället och en sysselsättande och välfärdsökande effekt som sällan sträcker sig utanför de beredande ämbetsverken. I dessa verk är då den sysselsättande effekten desto större — medges.

För 20—30 år sedan fanns det en klar ambition att bygga en hållbar välfärdsstat. Nu verkar det som om också själva ambitionen hade försvunnit. Jag bävar inför nästa lågkonjunktur.

Mikael Forss

 

Löntagaren 2.4.2001 nr 3/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)