. vane.jpg (302 bytes)
notiser-statistik.jpg (3903 bytes)

Krafttag mot fattigdomen:

Arbetsvillkor sex månader,
återinför sysselsättningsplikten

pune.gif (67 bytes)  FFC vill underlätta för de arbetslösa att komma i åtnjutande av det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet och återinföra plikt för samhället att erbjuda de långtidsarbetslösa jobb. De här förslagen har FFC tillställt regeringen och riksdagsgrupperna för att stoppa fattigdomsspiralen.

FFC föreslår i en framställning till regeringen och riksdagsgrupperna åtgärder för minskning av fattigdomen och långtidsarbetslösheten. Enligt FFC är det i första hand arbetslösheten som ligger bakom fattigdom, låga inkomster och marginalisering. Det behövs alltså en satsning på att förbättra sysselsättningen och öka arbetslöshetsskyddet.

FFC föreslår att en samhällsplikt att erbjuda särskilt långtidsarbetslösa visstidsarbete övervägs på nytt. Tidigare ordnades sådana arbetsplatser främst i kommunerna.

FFC vill att också arbetsgivarna förbinder sig att åtminstone visstidsanställa långtidsarbetslösa, eventuellt genom vissa stödformer. Arbetslösa, som har förbundit sig att genomgå utbildning och ägna sig åt andra aktiviteter, kunde på det här sättet få en garanti för att få åtminstone en visstidsarbetsplats efter utbildning eller rehabilitering.

– Ett slags "hoppets bro" bör byggas för människorna, en utsikt att få jobb då de själva aktiverar sig, understryker FFC:s ordförande Lauri Ihalainen.

FFC godkänner inte att anslagen för arbetsministeriet automatiskt skärs ner då arbetslösheten minskar. I synnerhet när det handlar om långtidsarbetslösheten krävs det tvärtom ökade anslag och bättre tjänster, anser Ihalainen.

Sex månaders arbetsvillkor

Den verkliga medicinen för fattigdomsproblemet är inte bara ett rimligt betalt arbete utan också att de arbetslösa lättare blir omfattade av utkomstskyddet. Tio månaders anställningstid som villkor för arbetslöshetsskydd bör förkortas till sex månader. Också arbete inom ramen för kombinerat stöd bör enligt FFC inberäknas i anställningstiden.

Högre arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning är inte de viktigaste metoderna, anser FFC. Sådana höjningar leder lätt till att utkomst- och boendestödet minskar i motsvarande mån. Det här betyder att den arbetslöses inkomster förblir vid det gamla och att bara inkomstfördelningen mellan stat och kommun förändras.

FFC:s förslag går ut på att flera arbetslösa ska bli omfattade av ett bättre inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd. Genom åtstramning av villkoren för inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd är 60 procent av de arbetslösa i dag helt beroende av arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning. I början av 1990-talet omfattade det inkomstrelaterade stödet två tredjedelar av de arbetslösa, påpekar ordförande Ihalainen. Att fler personer får inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd ökar inte statens utgifter men minskar kommunernas utgifter för utkomst- och boendestöd. Om kostnaderna för det inkomstrelaterade systemet ökar svarar staten bara för grunddagpenningens andel. För de återstående extra kostnaderna svarar arbetsgivarna och arbetstagarna.

HEIKKI LEHTINEN
Översättning BERTEL STENIUS

Löntagaren 5.6.2001 nr 5/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)