. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

tema6.jpg (11385 bytes)Ekoförsäljaren motiveras av riktiga värden

pune.gif (67 bytes)  Johanna Koskinen är en lyckans ost, för hon har ett jobb som hon trivs med och som motsvarar hennes värderingar. För Johanna Koskinen är det inte egalt vilka värden som är förbundna med arbetet och vilken ideologi det främjar.

– Motiveringen i det här jobbet kommer av att jag säljer produkter som jag själv kan godkänna, säger Johanna.

Hon arbetar för fjärde året i ekobutiken Ruohonjuuri (Gräsrot). Först kom hon dit som sommarjobbare, men ingick läroavtal där på hösten och är nu fast anställd. I våras blev Johanna dessutom copywriter, vilket hon har studerat till vid sidan om arbetet.

– Jag är verkligt glad över att man på den här arbetsplatsen uppmuntrar de anställda att utbilda sig.

Johanna svarar förutom för de livsmedel som säljs här också för marknadsföring och reklam. Så intygar hon också att arbetet är mångsidigt och utmanande.

– Jag tycker hemskt mycket om att jobba med människor, kundstjänst är som gjort för mig, säger Johanna och betonar att det viktiga i ett servicejobb är att arbetsglädjen sprids också till kunderna.

Blotta lönen ingen sporre

Johanna Koskinen medger att arbetet hänger med i tankarna också under fritiden.

– Arbete och fritid blandas i en glad kompott men åtminstone hittills har jag inte känt det motbjudande eller betungande.

Brådska och lugn växlar med varandra i arbetet. Tidvis kan det bli stressigt, medger Johanna.

– Senast i våras, när det satt hårt åt att jämka mellan arbetet och studierna. Arbetet i sig har aldrig varit för ansträngande.

Johanna Koskinen är medlem i Servicefacket. Hon harmar sig över att försäljarna har så låga löner. Å andra sidan är inte lönen det som mest lockar Johanna att arbeta.

– Bara man får så man klarar sig. Men inte skulle jag ha något emot en löneförhöjning, skrattar hon.

Ruohonjuuris värden har noterats på ett grönt pappersark som delas ut till kunderna. De är bl.a. närhet till kunden, ekologiska och etiska principer och att verka för företagets lönsamhet. I all verksamhet inom företaget följer man principerna för en hållbar utveckling, vilket bl.a. betyder att man tar till försäljning bara sådana varor som är naturenligt odlade och klassificerade som miljövänliga. En viktig princip är respekten för människan, djuren och naturen. I Ruohonjuuri säljs inte varor som har kommit till med barnarbetskraft eller har testats på djur.

Varierande ålder berikar

I Ruohonjuuri satsas en hel del energi på att de anställda ska trivas och arbetsgemenskapen fungera. Ett av de uttalade värdena är personalens välmåga, vilket bl.a. innebär ett livslångt lärande och att värna om en god arbetsmiljö.

– Vi sätter oss regelbundet ner tillsammans och funderar på hur arbetet och vi själva kan utvecklas. Vi har också gemensamma rekreationsdagar, även om vi inte desto mera spenderar fritiden tillsammans, berättar Johanna.

Som ett extra plus i arbetsgemenskapen nämner 25-åriga Johanna Koskinen att de anställda — fyra fast anställda, en lärling och en deltidsanställd — är i så olika ålder. På Ruohonjuuri ligger åldersgaffeln mellan tjugo och femtio.

PIRJO PAJUNEN

Löntagaren 2.7.2001 nr 6/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)