 Ekoförsäljaren motiveras av riktiga värden
Johanna Koskinen är en lyckans ost,
för hon har ett jobb som hon trivs med och som motsvarar hennes värderingar. För
Johanna Koskinen är det inte egalt vilka värden som är förbundna med arbetet och
vilken ideologi det främjar.
Motiveringen i det här jobbet
kommer av att jag säljer produkter som jag själv kan godkänna, säger Johanna.
Hon arbetar för fjärde året i
ekobutiken Ruohonjuuri (Gräsrot). Först kom hon dit som sommarjobbare, men ingick
läroavtal där på hösten och är nu fast anställd. I våras blev Johanna dessutom
copywriter, vilket hon har studerat till vid sidan om arbetet.
Jag är verkligt glad över att
man på den här arbetsplatsen uppmuntrar de anställda att utbilda sig.
Johanna svarar förutom för de
livsmedel som säljs här också för marknadsföring och reklam. Så intygar hon också
att arbetet är mångsidigt och utmanande.
Jag tycker hemskt mycket om att
jobba med människor, kundstjänst är som gjort för mig, säger Johanna och betonar att
det viktiga i ett servicejobb är att arbetsglädjen sprids också till kunderna.
Blotta lönen ingen sporre
Johanna Koskinen medger att arbetet
hänger med i tankarna också under fritiden.
Arbete och fritid blandas i en
glad kompott men åtminstone hittills har jag inte känt det motbjudande eller betungande.
Brådska och lugn växlar med varandra
i arbetet. Tidvis kan det bli stressigt, medger Johanna.
Senast i våras, när det satt
hårt åt att jämka mellan arbetet och studierna. Arbetet i sig har aldrig varit för
ansträngande.
Johanna Koskinen är medlem i
Servicefacket. Hon harmar sig över att försäljarna har så låga löner. Å andra sidan
är inte lönen det som mest lockar Johanna att arbeta.
Bara man får så man klarar
sig. Men inte skulle jag ha något emot en löneförhöjning, skrattar hon.
Ruohonjuuris värden har noterats på
ett grönt pappersark som delas ut till kunderna. De är bl.a. närhet till kunden,
ekologiska och etiska principer och att verka för företagets lönsamhet. I all
verksamhet inom företaget följer man principerna för en hållbar utveckling, vilket
bl.a. betyder att man tar till försäljning bara sådana varor som är naturenligt odlade
och klassificerade som miljövänliga. En viktig princip är respekten för människan,
djuren och naturen. I Ruohonjuuri säljs inte varor som har kommit till med
barnarbetskraft eller har testats på djur.
Varierande ålder berikar
I Ruohonjuuri satsas en hel del energi
på att de anställda ska trivas och arbetsgemenskapen fungera. Ett av de uttalade
värdena är personalens välmåga, vilket bl.a. innebär ett livslångt lärande och att
värna om en god arbetsmiljö.
Vi sätter oss regelbundet ner
tillsammans och funderar på hur arbetet och vi själva kan utvecklas. Vi har också
gemensamma rekreationsdagar, även om vi inte desto mera spenderar fritiden tillsammans,
berättar Johanna.
Som ett extra plus i arbetsgemenskapen
nämner 25-åriga Johanna Koskinen att de anställda fyra fast anställda, en
lärling och en deltidsanställd är i så olika ålder. På Ruohonjuuri ligger
åldersgaffeln mellan tjugo och femtio.
PIRJO PAJUNEN
Löntagaren 2.7.2001 nr
6/01 |