. vane.jpg (302 bytes)
arbetskydd.jpg (3430 bytes)

Ta hand om dig själv

pune.gif (67 bytes)  Långa körtider, usla vilosystem, övertid och vakande tär på den fysiska och psykiska hälsan. För chaufförerna är det en hederssak att orka, de tycks ha godkänt praxisen. För arbetarskyddet är det ett problem.

Det konstaterar Pertti Sulasalmi, social- och arbetarskyddssekreterare på Bil- och Transportbranschens arbetarförbund AKT.

– Framtidens melodi bör vara förnuftiga arbetstider och lagliga transporter. För det krävs individuell upplysning och en annan kultur. Individen har ansvar för att ta hand om sig själv, det här tas upp på vår kongress nästa år.

Transport är också etik

Sulasalmi framhåller att AKT måste granska relationen individ—arbetsgivare om övervakningsmyndigheten inte fungerar.

– Som ett komplement till myndighetsövervakningen av kör- och vilotider försöker AKT i samråd med företag som Kesko och UPM-Kymmene skapa en trygg logistikkedja som bygger på Arbetarskyddscentralens rapport. Planen är splitterny och finns tillsvidare bara på papper.

Han betecknar planen som ett glädjande framsteg men många problem återstår. Hur t.ex. övervaka alla underleverantörer.

– Påverkningssystem finns men AKT vill sköta det snyggt, göra det till ett etiskt krav. Framtidens konsumenter ska kunna kräva att yoghurtburken transporterats lagligt, att chauffören varken tvingats köra överhastighet eller bryta mot lagen om vilotider eller andra lagar. Brådska och trafik är en fruktansvärd ekvation, påpekar Sulasalmi.

Ett problem är att det ofta är tredje man som kan påverka arbetarskyddet, t.ex. lastning och lossning i dålig belysning och på halt underlag. Äldre chaufförer brukar inte heller så lätt ny teknik. Men jobbet måste bli lättare så att folk orkar.

– Arbetsgivarna måste vakna. Branschen har redan svårt att locka till sig yrkeskunnigt folk. På AKT är den stora frågan hur få medlemmarna att inse att det krävs en ändring för att de inte ska köra slut på sig i förtid. Finska yrkeschaufförer är skickliga yrkesmänniskor, det är sällan huvudskyldiga i en olycka. Det är märkligt i sig med tanke på arbetstider och annat. Chaufförerna har anpassat sig otroligt väl. Men i slutändan visar det sig att jobbet krävt sin man.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 3.9.2001 nr 7/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)