Det konstaterar Pertti
Sulasalmi, social- och arbetarskyddssekreterare på Bil- och Transportbranschens
arbetarförbund AKT.
Framtidens melodi bör vara förnuftiga arbetstider och lagliga transporter.
För det krävs individuell upplysning och en annan kultur. Individen har ansvar för att
ta hand om sig själv, det här tas upp på vår kongress nästa år.
Transport är också etik
Sulasalmi framhåller att AKT måste granska relationen individarbetsgivare om
övervakningsmyndigheten inte fungerar.
Som ett komplement till myndighetsövervakningen av kör- och vilotider
försöker AKT i samråd med företag som Kesko och UPM-Kymmene skapa en trygg
logistikkedja som bygger på Arbetarskyddscentralens rapport. Planen är splitterny och
finns tillsvidare bara på papper.
Han betecknar planen som ett glädjande framsteg men många problem återstår. Hur
t.ex. övervaka alla underleverantörer.
Påverkningssystem finns men AKT vill sköta det snyggt, göra det till ett
etiskt krav. Framtidens konsumenter ska kunna kräva att yoghurtburken transporterats
lagligt, att chauffören varken tvingats köra överhastighet eller bryta mot lagen om
vilotider eller andra lagar. Brådska och trafik är en fruktansvärd ekvation, påpekar
Sulasalmi.
Ett problem är att det ofta är tredje man som kan påverka arbetarskyddet, t.ex.
lastning och lossning i dålig belysning och på halt underlag. Äldre chaufförer brukar
inte heller så lätt ny teknik. Men jobbet måste bli lättare så att folk orkar.
Arbetsgivarna måste vakna. Branschen har redan svårt att locka till sig
yrkeskunnigt folk. På AKT är den stora frågan hur få medlemmarna att inse att det
krävs en ändring för att de inte ska köra slut på sig i förtid. Finska
yrkeschaufförer är skickliga yrkesmänniskor, det är sällan huvudskyldiga i en olycka.
Det är märkligt i sig med tanke på arbetstider och annat. Chaufförerna har anpassat
sig otroligt väl. Men i slutändan visar det sig att jobbet krävt sin man.