Under den i och för sig självklara
parollen har ett av 1900-talets största trauman, folkmordet på sex miljoner judar,
ständigt aktualiserats. När revisionister, som den engelske historikern David Irving,
hävdat att hela historieskrivningen är vinklad ur ett judiskt perspektiv har deras
förryckta åsikter snabbt tillbakavisats. I dag är Irving ruinerad efter en
rättsprocess som klargör att hans hatfyllda propaganda inte hör hemma i ett civiliserat
samhälle.
Det som skedde i Europas hjärta för bara sex decennier sedan kan te sig ofattbart,
som om verkligheten förvandlats till en abstraktion. Då kan det vara nyttigt att
återvända till två av 1900-talets största diktare: Nelly Sachs och Paul Celan. Båda
förlorade sin familj i nazisternas dödsfabriker, båda förde under resten av livet en
ständig kamp med en förgörande skuldkänsla: varför blev just jag skonad?
Att både Sachs i sin svenska exil och Celan med Paris som tillflyktsort drabbades av
svåra psykiska problem är föga förvånande. Deras tillvaro var fylld av svärta, ett
främlingskap bortom alla begrepp.
Ur mörker, lidande och död stiger ändå ord som är märkligt rena, nästan
andlösa, som i Celans "Dödsfuga" med dess ohyggligt suggestiva rytm. Dikten
skrevs redan 1944 men sträcker sig i tiden mot författarens egen död en vårdag 1970,
då han lät Seines vatten omsluta sig. Det finns en utsatthet som ingen kan leva med,
eller som det heter i "Psalm", tolkad av Johannes Edfelt: "Ingen skapar oss
åter av jord och lera,/ ingen läser över vårt stoft./ Ingen."
Paul Celans diktning har en magisk förtätning, omöjlig att återge i översättning.
Hans ord pulserar inom mig, men den erfarenhet de bygger på kan jag bara ana i all dess
vånda. Läsaren blir meddiktare, men det betyder inte nödvändigtvis att orden skapar en
identifikation.
Därför är det nästan en chock att läsa Mikael Enckells nya essäsamling
"Själen som vägrade krympa", där han stiger in i det judiska kulturlandskapet
med ett engagemang som stundtals gör honom mera judisk än judarna själva. Det är en
drabbande bok, där alla brottsliga handlingar mot judar katalogiseras in i minsta detalj.
Enckells tes är att antisemitismen fortfarande är en påtaglig fara, en svulst i
samhällskroppen. Att vi, ibland omedvetet, gör oss skyldiga till en kulturellt betingad
judefientlighet, som på något sätt är inbyggd i europeiskt tänkande. Och då handlar
det inte bara om vulgär nynazism, utan om attityder inom en akademisk elit.
Att vara observant på sådana ideologiska fallgropar är viktigt. Det som försvagar
Enckells argumentering är att problemet Israel knappast ens antyds i hans analys, det
vill säga själva den centrala arenan för synen på judendomen i nuet. Underförstått
är att den som kritiserar israeliska handlingar också gör sig skyldig till någon form
av antisemitism.
Ändå borde det vara självklart för dem som försvarar djupa kulturtraditioner att
Israels politik i kriget mot palestinierna befinner sig fjärran från alla humanistiska
värden. Premiärminister Ariel Sharon, alltför länge stödd av USA, följer 2002 samma
koncept som gjorde honom till krigsförbrytare när oskyldiga människor mördades i
flyktinglägren Sabra och Schatila i Libanon 1982. Till och med israeliska
parlamentsledamöter, som flytt undan Hitler, säger sig skämmas över Sharons politik.
Förintelsen får vi aldrig glömma. Men historien legitimerar inte urskillningslöst
våld av det slag som nu är vardag i Mellanöstern.
Om antisemitismen ökar har Israel, tragiskt nog, ett stort ansvar för den
utvecklingen i oförsonlighetens tecken.
Gustaf Widén