Den kommitté som ska bereda en reform av lagen om
övervakning av arbetarskyddet har inlett sitt arbete. Arbetstagarsidans mål är att
lagen mer detaljerat än hittills slår fast arbetarskyddsullmäktiges uppgifter och
samarbetsformerna på arbetsplatserna. Också myndighetsövervakningen borde effektiveras.
I den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen kom parterna överens om behovet av en
reform. Också regeringen har skrivit in en reform i sitt program. Jurist Timo
Koskinen, som representerar FFC i kommittén, förutspår att arbetet blir svårt.
Arbetstagarna och arbetsgivarna har ytterst olika uppfattning om hur lagen borde
förnyas. Arbetstagarna önskar att lagen klart definierar arbetarskyddsfullmäktiges
uppgifter och status. Arbetsgivarna betonar olikheterna mellan arbetsplatser och branscher
och vill att lagen ger omfattande möjligheter till lokala överenskommelser om hur
arbetarskyddet ska förverkligas.
Tidsanvändningen stötesten
FFC:s målsättning är att arbetarskyddsfullmäktiges status och rättigheter ska
föras närmare förtroendemannens status. Koskinen förmodar att kommittén kommer att
vara oenig redan om hur en arbetsplats ska definieras. Den kommer att pröva bl.a. den
nuvarande gränsen på tio anställda för att arbetarskyddsfullmäktige ska väljas.
Största delen av företagen är mindre än det.
Begreppet arbetsplats kan geografiskt sett vara mycket omfattande, t.ex. hela
landet. Inom t.ex. servicebranschen finns det arbetarskyddsfullmäktige vars arbetsfält
inom samma företag geografiskt är väldigt spritt. Med den tid den nuvarande lagen
medger för hans eller hennes arbete är det omöjligt för honom eller henne att utföra
uppdraget väl, påpekar Timo Koskinen.
Han säger att lagreformen mycket långt blir avhängig av hur den arbetsgrupp som
dryftar arbetarskyddsfullmäktiges tidsanvändning lyckas med sitt uppdrag.
Arbetstagarna och arbetsgivarna har divergerande åsikter i frågan.
Arbetstagarparten anser att arbetarskyddsfullmäktiges uppgifter har ökat i och med att
arbetslivet har fragmenterats och arbetarnas psykiska belastning har ökat. Arbetsgivarna
åter anser att behovet av arbetarskydd har minskat i och med att arbetet har blivit
fysiskt mindre belastande, berättar Koskinen som är FFC:s representant också i den
arbetsgrupp som dryftar tidsanvändningen.
Ansvaret diffust
Parterna är eniga om att samarbetet i arbetarskyddsfrågor har förbleknat under de
senaste decennierna och att man inte alltid på arbetsplatserna vet hur skiljelinjen går
mellan arbetarskyddsfullmäktiges och arbetarskyddschefens ansvarsområden.
Arbetarskyddschefen är arbetsgivarens representant medan arbetarskyddsfullmäktige har
fått sin fullmakt av arbetarna. Timo Koskinen menar att det inte är sällsynt att
arbetarskyddsfullmäktige sköter uppgifter som hör till arbetarskyddschefen. Den
gällande lagen förutsätter att arbetarskyddsfullmäktige utbildar sig i
arbetarskyddsfrågor medan ingen utbildning krävs av arbetarskyddschefen.
Kommittén som är tillsatt på trepartsbasis inledde arbetet i maj och den utreder
allra först i hur hög utsträckning det finns arbetarskyddsfullmäktige på
arbetsplatserna. Den ska också utreda hur situationen är i andra europeiska länder.
Kommitténs tidtabell är snäv, för den förväntas avge ett betänkande redan om ett
år.
PIRJO PAJUNEN