

Copyright med mera
I kyrkliga kretsar
har det seglat upp ett intressant rättsfall som jag här återger enbart summariskt,
eftersom det inte är personerna, eller vem som sist och slutligen har gjort si eller så
som är intressant utan närmast rättsprincipen.
En yrkesförfattare är medlem av en arbetsgrupp och levererar ett förslag till text
till en kyrklig ceremoni. Arbetsgruppen bearbetar texten, men författaren känner ändå
igen några av sina egna formuleringar.
"Att
patentera texter
kan betraktas som ett sätt att
försöka förhindra andra att
tänka samma tankar."
Författaren kan således i princip
anklaga arbetsgruppen för att ha förvanskat texten och/eller för att ha lånat ur
texten utan lov.
Det här är en situation som väldigt många experter ständigt hamnar i. de levererar
bakgrundsmaterial till offentliga tal, till tidningsartiklar och till arbetsgrupper, och
de får ofta finna sig i att förargas i hemlighet åt att deras fina formuleringar
ändrats och ibland förvanskats till nästan oigenkännlighet i det tal som den berömda
offentlighetspersonen hållit, eller i den slutliga arbetsgruppsrapport som levereras till
grund för lagberedning.
Vad är det då som skiljer det förra från det senare. Med vilken moralisk rätt
står författararbetet på en sådan nivå att den text som kommit som resultat av det
professionella författarskapet inte kan ändras?
Frågan är synnerligen svår, men om författaren NN har accepterat fullvärdigt
medlemskap av en offentligt tillsatt arbetsgrupp kan man nog säga att NN inte borde stå
i någon särställning bara på grund av att NN är professionell författare. Som medlem
av en offentlig arbetsgrupp är man skyldig att bidra med sitt kunnande, och får även
finna sig i att gruppen ibland besluter att formulera sig annorlunda än författarens
förslag.
Om man inte är beredd att arbeta på dessa villkor borde man kanske avstå från att
delta i arbetsgruppen och i stället erbjuda sitt alster till försäljning på
överenskomna villkor. Men också det har sina skuggsidor och problem.
Det här problemet blir bara svårare med tiden. I dagens elektroniska värld är det
allt flera som kan titulera sig, om inte författare, så åtminstone professionella
textproducenter. Deras texter är till salu, och de bearbetas friskt och ihärdigt till
olika ändamål, till exempel filmmanus, kioskromaner eller reklam.
Att patentera texter kan betraktas som ett sätt att försöka förhindra andra att
tänka samma tankar. Om man driver denna tankegång till slut kan man då inte slutligen
föreställa sig en värld där alla tankar redan är tänkta och till salu i en
Inter-cyber-netshop med oändliga dimensioner.
Då kan människan, förutom att hon kunnat befria sig från ansträngande fysiskt
jobb, även befria sig från ansträngande tankemöda. Istället kan hon välja från en
meny, där superdatorn sätter ihop slumpmässiga men ytterst sofistikerade och vackra
texter för olika ändamål.
Politiska ändamål: superdatorn känner naturligtvis användarens tankeprofil och
bakgrund in i minsta detalj och kan sammansätta ett tal, eller en artikel som är perfekt
avstämd till det politiska läget och de senaste världshändelserna, samt till vad
motståndarna just har sagt, eller troligen kommer att säga. Lunchtalets ämne kan
väljas från en rik variation av olika teman, festens tema, väder, mat, vin, hobbyn,
kultur, gästernas bakgrund.
I den värld där alla tankar redan är tänkta kan människorna äntligen koncentrera
sig på att bara vara till. Betala räkningen och du får allt färdigt serverat. Allt är
registrerat, allt är copyrightbelagt och allt är till salu.
Är det dit vi vill? Nej knappast. Tacka vet jag vild tankeverksamhet. Även de
dummaste egna tankar är mera och tyngre guld värda än automatiskt upprepade visdomsord
utan självupplevd pondus, färg, märg och känsla.
Svaret på rättsspörsmålet då? Jag tror verkligen att de enskilda konstnärernas
och författarnas insatser behövs och alltid kommer att behövas. Frågan är bara om de
upphöjda kan tänka sig att någon gång se lite grann mellan fingrarna med copyrighten
och rättigheterna och delta i ett gemensamt, märk väl gemensamt grupparbete, där
också andras åsikter får komma till tals, inte bara den egna orubbliga och
kompromisslösa synen på vad som är vackrast och bäst. Jag tror det är upp till den
enskilde konstnären att fatta det beslutet.
Mikael Forss
Löntagaren 7.11.2003 nr
9/03
|