Den ministergrupp som bereder trafikledspolitiken gjorde upp en bra
strategi för åren 2004—2013 under kommunikationsminister Leena Luhtanens
ledning. Planen innehåller konkreta åtgärder för att upprätthålla trafikens
infrastruktur för de kommande tio åren. Idag förefaller det däremot som om
finansministeriet, och vad värre är, också riksdagen skulle hälla kallt vatten över
alla goda planer. För den enskilde riksdagsmannen är det uppenbarligen svårt att ta
ansvar för stora helheter då det inte ger samma slags personliga favörer som när han
trummar för ett brobygge i någon avfolkningsbygd.
Problemets kärna är naturligtvis pengarna, var de ska tas och på vad de ska sättas.
Minister Luhtanen föreslog i debatten om försäljning av statsbolag att man öronmärker
dessa pengar för en vettig utbyggnad av trafiknäten. Det är helt klart att det är
klokt att fortlöpande avkorta statsskulden till en viss given gräns men lika viktigt är
det att göra sådana långsiktiga investeringar som är oundvikliga om samhällshjulen
ska rulla och sysselsättningen få fart. Minister Luhtanen kritiserade helt berättigat
regeringens beslut att använda bara en tiondedel av den del av försäljningsintäkterna
som överskrider 500 miljoner euro på investeringar i infrastruktur och forskning och
produktutveckling. De småsmulorna kommer man nog inte långt med.
Det är lätt att hålla med minister Luhtanens konstaterande i tidningen Demari den 24
maj: "Trafikprojekten är lönsamma projekt av engångsnatur som inte leder till
några utgiftsautomater. Om staten har passiv egendom som säljs ut och placeras i
trafikinvesteringar så handlar det ju bara om att statens egendom byts ut till en annan
statsegendom av större, mer lönsamt värde."