. vane.jpg (302 bytes)

kolumnen.jpg (2731 bytes)

Ari Seger, Foto: PATRIK LINDSTRÖM 

ARI SEGER

Infrastrukturen kräver satsningar — nu

pune.gif (67 bytes)  I samband med mitt jobb har jag följt med en del trafikfrågor och sådant som hänför sig till trafiken, t.ex. hur infrastrukturen ser ut. Ju mer man fördjupar sig i den här frågan desto mer bekymrad blir man. Finlands trafikleder slits ned i en sådan takt att det kommer att stå kommande generationer mycket dyrt. I ett land som Finland som på grund av. sitt läge och sina avstånd kräver extra ansträngningar för att transportera såväl gods som människor är detta verkligen märkvärdigt. Problemet är inte att man inte vet vad som borde göras utan att finansministern och kommunikationsministern och deras respektive tjänstemän ser med olika kikare på framtiden och dessutom har olika linser när de studerar regeringsprogrammet.

Den ministergrupp som bereder trafikledspolitiken gjorde upp en bra strategi för åren 2004—2013 under kommunikationsminister Leena Luhtanens ledning. Planen innehåller konkreta åtgärder för att upprätthålla trafikens infrastruktur för de kommande tio åren. Idag förefaller det däremot som om finansministeriet, och vad värre är, också riksdagen skulle hälla kallt vatten över alla goda planer. För den enskilde riksdagsmannen är det uppenbarligen svårt att ta ansvar för stora helheter då det inte ger samma slags personliga favörer som när han trummar för ett brobygge i någon avfolkningsbygd.

Problemets kärna är naturligtvis pengarna, var de ska tas och på vad de ska sättas. Minister Luhtanen föreslog i debatten om försäljning av statsbolag att man öronmärker dessa pengar för en vettig utbyggnad av trafiknäten. Det är helt klart att det är klokt att fortlöpande avkorta statsskulden till en viss given gräns men lika viktigt är det att göra sådana långsiktiga investeringar som är oundvikliga om samhällshjulen ska rulla och sysselsättningen få fart. Minister Luhtanen kritiserade helt berättigat regeringens beslut att använda bara en tiondedel av den del av försäljningsintäkterna som överskrider 500 miljoner euro på investeringar i infrastruktur och forskning och produktutveckling. De småsmulorna kommer man nog inte långt med.

Det är lätt att hålla med minister Luhtanens konstaterande i tidningen Demari den 24 maj: "Trafikprojekten är lönsamma projekt av engångsnatur som inte leder till några utgiftsautomater. Om staten har passiv egendom som säljs ut och placeras i trafikinvesteringar så handlar det ju bara om att statens egendom byts ut till en annan statsegendom av större, mer lönsamt värde."

    Löntagaren 4.6.2004 nr 5/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)