. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Förakt för det finländska arbetsmarknadssystemet och misstro mot både finländska domstolar och myndigheter. Så tolkar ordförande Simo Zitting Viking Lines tilltag att dra såväl FS-U som ITF inför domstol — i London. Besättningen på Rosella bävar inför framtiden.

Vill Viking knäcka ryggen på facket

runu.gif (924 bytes)  Nya sjöfartsstödet räckte för Birka Line
runu.gif (924 bytes)  Hög tröskel ändra status quo

pune.gif (67 bytes)  Bilarna viftas ombord på bildäcket på rödvita M/S Rosella på Skatudden i Helsingfors. I den något luggslitna entréhallen står vaktmän och kryssningspersonal på rad, och hälsar leende passagerna välkomna ombord. Samma vänliga bemötande i cafeterian, i snabbköpet, överallt.Foto: PATRIK LINDSTRÖM

Men skenet bedrar. Oron över jobben finns där, permanent. Kostnaderna ska ned, bemanningen minskas, flaggbyte ordas det om i mars. Känslorna växlar mellan ilska och apati.

– Bara yrkeskunskapen och arbetsmoralen håller oss uppe. Vi mår förfärligt dåligt och motivationen har minusförtecken, säger försäljaren och avdelningsförtroendemannen Ritva Kaurila och kyparen Sorri Hartikainen, allt medan Rosella, den sista finskflaggade i kvartetten gladröda vikingar anno år 1980, stävar söderut mot Tallinn.

Viking Saga/Sally Albatross utgör nu bottendelen av svenskflaggade Silja Opera, systerfartyget Viking Song har bytt ägare och bär estnisk flagg som Mare Balticum medan Viking Sally gick sitt öde till mötes som estägda och -flaggade Estonia 1994.

Men med omkring 2 000 sjömän är Viking Line det största rederiet i Finland i dag. Fartygsflottan är i huvudsak finskflaggad, endast Cinderella och Ålandsfärjan seglar under svensk flagg.

Tre år under ständigt hot

Samarbetsförhandlingar har blivit vardagsmat, inte minst för dem som flyttade över till Rosella då Cinderella bytte flagg till svensk i augusti ifjol.

– Fylld av iver kom jag hit, från bolagets största färja Cinderella till den nästa minsta, efter all turbulens kring flaggbytet. Till ett nytt jobb, då jag bett att få byta jobb från servitris till försäljare, säger Ritva Kaurila som nu levt tre år med jobbet hotat.

– Ägarnas girighet är utan botten. Staten breddar sjöfartsstödet, vi sjömän gick med på att jobba mera för samma lön. Men inget räcker, säger fartygsförtroendeman Jyrki Lummejoki. Foto: PATRIK LINDSTRÖMFartygsförtroendeman Jyrki Lummejoki berättar att lugnet efter rutt- och namnbytet, från Stockholm—Mariehamn som Dancing Queen, räckte i furstliga tre månader. Så ställde VL FS-U alternativen ett nytt avtal med lägre lön eller utflaggning.

– I praktiken utflaggning. Ingen finländsk sjöman kunde ha jobbat ombord och bott i Finland med den lönenivå VL önskade. Målet var billig utländsk arbetskraft, säger förbundsordförande Simo Zitting.

En varslad strejk avvärjdes med några minuters marginal i december. Som en man ställde sig hela Vikingflottan bakom Rosella och VL backade.

– Solidariteten var enorm, de andra ska ha ett stort tack, säger Lummejoki

Bemanningsavtalet från 2003 om besättningens storlek, kompetens, avbytarsystem och fördelning av servicepeng gav möjlighet till omförhandling våren 2004, vilket VL åberopade. Fem före underskrift påpekade FS-U att det vore skäl att sopa bordet rent från ekonomiskt obetydliga tvistefrågor. Då marscherade VL ut. De flesta frågor har nu lösts i tingsrättens farstu. Det gamla bemanningsavtalet gäller tills huvudavtalet går ut den sista februari.

En bottenlös girighet hos ägarna

Som en blixt från en klar himmel kom så i somras beskedet att Viking Line drar Internationella Transportfederationen ITF och Sjömans-Unionen FS-U inför domstol — i London. FS-U ska förbjudas tillgripa åtgärder visavi Rosella, eller andra Vikingfartyg, samtidigt som det i klartext sägs ut att VL en utflaggning av Rosella förbereds den 1.3.2005.

– Det är ett huvudlöst försök att binda fackets händer. VL vill strypa de fackliga grundrättigheterna och också få in billigarbetskraft. Och ett utslag av ägarnas bottenlösa snålhet. Inget räcker, inte heller att staten nästa år pumpar in mera pengar i sjöfarten, pengar som försvinner direkt i ägarnas fickor, säger Lummejoki.

Zitting instämmer.

– Det är så fräckt, så oförskämt, skamlöst. Pengar flyter in men ägarnas snålhet känner inga gränser. Inga investeringar har gjorts i nya fartyg på åratal, dividender har delats ut och nu hålls en extra bolagsstämma före jul.

– Man och man emellan undrar vi om Viking Line helt enkelt töms på pengar, säger Lummejoki.

Också de finländska passagerarna undrar över statstödet, samtidigt som de ger personalen en eloge för vänlig service, och frågar hur de orkar.

– På fritiden uppger jag inte längre var jag jobbar. Jag skäms, säger Sorri Hartikainen.

Det som får honom att fortsätta är den lediga veckan som väger upp arbetsdagar på 10,5—14 timmar ombord.

VL vill stoppa avtal

FS-U:s ordförande Simo Zitting, själv jurist, betecknar VL:s agerande som helt unikt.

– Det är första gången som ett rederi försöker få ett domslut gällande ett fartyg under finsk flagg i ett land med ett annat rättssystem och en annan kultur. En domstol i London kan inte förbjuda ett finländskt fackförbund dess lagliga rätt enligt finsk rättspraxis, understryker han.

Zitting ser åtgärden som ett uttryck för ett totalt förakt för finländsk lagstiftning, arbetsmarknad och myndigheter. Målet är att förhindra FS-U att ingå ett nytt avtal, inte att förhindra flaggbyte.

– Det är en helt intern finländsk angelägenhet. ITF drogs in då vi bad dem använda sina kanaler för att meddela oss om VL försöker träffar avtal men någon annan organisation. Vi anser oss ha första handlingsrätt med fartyg under finsk flagg, finsk besättning, finsk arbetsgivare och på finsk rutt. En eventuell utflaggning av Rosella får inte leda till att någon finländsk sjöman sägs upp eller permitteras.

Familjen Lundqvist, som sitter på 40 procent av aktierna i Viking Line, äger tankfartyg som seglar på världshaven under bekvämlighetsflagg, utan några som helst kollektivavtal och med billigarbetskraft.

– Tankfartygen finns med på den lista ITF gjort upp för sin kampanj för kollektivavtal på fartyg. Måhända beror VLs operation delvis på att ägarna är utleda på allt vad facket heter, säger Zitting. Han tvivlar på att Lundqvistarna ens förstår vad som avses med rättigheter i kollektivavtal. Men in på Östersjön och den lukrativa businessen där kommer deras tankfartygen inte, utan avtal.

– Det som är klart är att avtalsförhandlingarna i höst eller vinter blir oerhört svåra, säger Simo Zitting.

Det Rosellas förtroendeman Jyrki Lummejoki nu hoppas på är solidaritet hos hela FFC.

INGEGERD EKSTRAND
Foto: PATRIK LINDSTRÖM

 

Nya sjöfartsstödet räckte för Birka Linelt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  Birka Lines nya flaggskepp, Birka Paradise, inleder sina kryssningar på Stockholm och Mariehamn den 10 november. Med Mariehamn som hemort och under finsk (åländsk) flagg.

– Någon diskussion om flaggbyte har inte förts, inte mellan förtroendemän och rederi, säger Birkas huvudförtroendeman Kenneth Bondas.

Han konstaterar att rederiet väntade på regeringens slutliga beslut om sjöfartsstödet. Stödet bedömdes som att det gav Birka möjlighet att bedriva sjöfart under finsk flagg och med finländska avtal på nya Birka Paradise, liksom på äldre Birka Princess.

Också Birka Cargos sju fraktbåtar seglar under finsk flagg och med finländska avtal. Totalt har Sjömans-Unionen ca 800 medlemmar i Birkas tjänst.

Som en kuriositet må nämnas att den enda som uttalat sig om vilken flagg Birka Paradise skulle segla under var — Viking Line. I flera presskommentarer — innan flaggbeslutet tagits — sade Viking Lines VD att Birka aldrig kommer att flagga finskt på sitt nya fartyg.

 

VD Björn Blomqvist, Rederi Ab Eckerö:lt-ylos.jpg (843 bytes)

Hög tröskel ändra status quo

pune.gif (67 bytes)  – Att ha en finländsk besättning och finländsk flagg är en del av vår produkt och kundservice. Det har ett stort egenvärde med tanke på passagerarna och kulturkretsen att hålla trafiken så finländsk det går, säger Björn Blomqvist, VD för Rederi Ab Eckerö, som i sin tur äger Eckerö Line som trafikerar rutten Helsingfors—Talllinn med bilfärjan Nordlandia.

Enligt Blomqvist finns det alltid en något högre tröskel att ändra status quo. Situationen på Finska viken ändrades dock i och med att taxfreehandeln slopades den första maj i år. Resultatet under det första halva året motsvarar det väntade men marginalen är mindre än tidigare.

Blomqvist påpekar att statsmaktens beslut att från årsskiftet på fem år införa EU-anpassade skatteregler — som ger likartade konkurrensvillkor med Sverige — bygger på att arbetsmarknadens parter tillsammans diskuterar möjligheter att sänka kostnaderna för arbetskraften, som är betydligt högre än hos konkurrenterna på södra sidan Finska Viken.

– Som medlem i Ålands Rederiförening är vårt rederi medspelare, konstaterar VD Björn Blomqvist.

Han understryker de goda relationerna mellan Eckerö och arbetstagarorganisationerna. Men.

– Vi kan dock inte unna oss lyxen att utesluta ett annat upplägg, även om vi vill undvika förändring så långt det går, tillägger han.

Också Eckerös tre andra fartyg — bilfärjorna, omdöpta ex-Vikingarna Alandia och Roslagen i passagerartrafik mellan åländska Eckerö och svenska Grisslehamn samt ropaxfartyget Translandia — bär finsk flagg.

Löntagaren 5.11.2004 nr 9/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)