. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Finlands största hamn exporterar knappt 9 miljoner ton per år

Rotterdam sväljer 328 miljoner ton

pune.gif (67 bytes)  Motorvägen till hamnen i Rotterdam löper rätt genom staden, den följer deltat invid floden Maas och det är inte mycket man ser för de jordvallar som är resta på flera ställen. Man susar förbi industribyggnader, el- och vindkraftverk, oljecisterner, containerdepåer, kontorskomplex och korsande vägar. Däremot ser man sällan lyftkranar, Fullständig kontroll har man i hamnens nervcentrum, hamnkontoret i 30 våningar. Foto: HILKKA  JUKARAINENfartyg eller vatten, för att inte tala om själva havet.

Först 60 kilometer senare, bakom det nästyttersta hamnområdet Europoort skymtar öppna havet. Resan dit har varit lika lång som från Helsingfors till Mäntsälä eller nästan Tallinn.

Rotterdams hamn vid Nordsjöns kust i Nederländerna är störst i världen om man räknar med den mängd gods som passerar. Ifjol klarerade man gods på inalles 328 miljoner ton.

Endast hamnarna i Singapore och Shanghai kommer över 300 miljonstrecket. Av de europeiska hamnarna platsar ytterligare bara belgiska Antwerpen bland de tio största hamnarna i världen.

Mest handlar hamntrafiken i Rotterdam om råolja, inemot 100 miljoner ton fraktas härigenom. Också järnmalm och andra gruvprodukter, stenkol och lantbruksprodukter lossas och lastar i gigantiska mängder.

Av containerhamnarna är Hongkong störst i världen med drygt 20 miljoner containers, därefter följer Singapore och Shanghai. I denhär serien ligger Rotterdam på åttonde plats.

Rotterdams hamn härstammar från 1200-talet. Under århundradenas lopp har man byggt upp hamnen genom att dämma upp deltalandskapet från öster till väst mot Nordsjön. Nästan hälften av det strategiskt viktiga hamnområdet förstördes under andra världskriget. Hamnen och själva staden har också i huvudsak byggts upp efter kriget. Byggnaderna är moderna och husen i stadens centrum skyhöga. Också områdets infrastruktur, bl.a. trafikarrangemangen fungerar väl och logistiken är toppmodern. Containerhanteringen i den nyaste delen av hamnområdet behandlas automatiskt, ställvis t.o.m. helt utan mänskliga krafter.

Över 60  00 arbetsplatser

Den gigantiska godstrafiken i Rotterdams hamn innebär att upp till 600 fartyg anlöper hamnen varje dag.

Hamnen ger bröd åt mer än 60 000 arbetare, men indirekt sysselsätter den rentav en kvarts miljon arbetare.

Hamnens andel av den nederländska bruttonationalprodukten är 1,7 procent.

Rotterdam är en extremt internationell stad. Av stadens 80 000 invånare är hela 70 procent invandrare och deras andel ökar stadigt.

Efter terrordåden den 11 september 2001 införde hamnen nya säkerhetsdirektiv. Bland annat stadgade man om villkoren för att besättningen på anlöpande fartyg ska få gå i land, om den alls får det. Det krävs också tillstånd för stadsborna att beträda hamnområdet.

De finländska fartyg som anlöper Rotterdam går i huvudsak på europeiska rutter. För närvarande handlar det om sex fartyg: Bore-rederiets Boremari, Norqueen och Norking. De övriga tre stamgästerna är Klenoden som går mellan Bilbao och Rotterdam, åländska Mitgard och Helsingforsregistrerade Containership 7, som är Finland största containerfartyg.

HILKKA JUKARAINEN
Rotterdam

Löntagaren 5.11.2004 nr 9/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)