Motorvägen till hamnen i Rotterdam löper rätt genom staden, den följer deltat
invid floden Maas och det är inte mycket man ser för de jordvallar som är resta på
flera ställen. Man susar förbi industribyggnader, el- och vindkraftverk, oljecisterner,
containerdepåer, kontorskomplex och korsande vägar. Däremot ser man sällan lyftkranar,
fartyg eller vatten, för att inte tala om själva havet.
Först 60 kilometer senare, bakom det nästyttersta hamnområdet Europoort skymtar
öppna havet. Resan dit har varit lika lång som från Helsingfors till Mäntsälä eller
nästan Tallinn.
Rotterdams hamn vid Nordsjöns kust i Nederländerna är störst i världen om man
räknar med den mängd gods som passerar. Ifjol klarerade man gods på inalles 328
miljoner ton.
Endast hamnarna i Singapore och Shanghai kommer över 300 miljonstrecket. Av de
europeiska hamnarna platsar ytterligare bara belgiska Antwerpen bland de tio största
hamnarna i världen.
Mest handlar hamntrafiken i Rotterdam om råolja, inemot 100 miljoner ton fraktas
härigenom. Också järnmalm och andra gruvprodukter, stenkol och lantbruksprodukter
lossas och lastar i gigantiska mängder.
Av containerhamnarna är Hongkong störst i världen med drygt 20 miljoner containers,
därefter följer Singapore och Shanghai. I denhär serien ligger Rotterdam på åttonde
plats.
Rotterdams hamn härstammar från 1200-talet. Under århundradenas lopp har man byggt
upp hamnen genom att dämma upp deltalandskapet från öster till väst mot Nordsjön.
Nästan hälften av det strategiskt viktiga hamnområdet förstördes under andra
världskriget. Hamnen och själva staden har också i huvudsak byggts upp efter kriget.
Byggnaderna är moderna och husen i stadens centrum skyhöga. Också områdets
infrastruktur, bl.a. trafikarrangemangen fungerar väl och logistiken är toppmodern.
Containerhanteringen i den nyaste delen av hamnområdet behandlas automatiskt, ställvis
t.o.m. helt utan mänskliga krafter.
Över 60 00 arbetsplatser
Den gigantiska godstrafiken i Rotterdams hamn innebär att upp till 600 fartyg anlöper
hamnen varje dag.
Hamnen ger bröd åt mer än 60 000 arbetare, men indirekt sysselsätter den
rentav en kvarts miljon arbetare.
Hamnens andel av den nederländska bruttonationalprodukten är 1,7 procent.
Rotterdam är en extremt internationell stad. Av stadens 80 000 invånare är hela
70 procent invandrare och deras andel ökar stadigt.
Efter terrordåden den 11 september 2001 införde hamnen nya säkerhetsdirektiv. Bland
annat stadgade man om villkoren för att besättningen på anlöpande fartyg ska få gå i
land, om den alls får det. Det krävs också tillstånd för stadsborna att beträda
hamnområdet.
De finländska fartyg som anlöper Rotterdam går i huvudsak på europeiska rutter.
För närvarande handlar det om sex fartyg: Bore-rederiets Boremari, Norqueen och Norking.
De övriga tre stamgästerna är Klenoden som går mellan Bilbao och Rotterdam, åländska
Mitgard och Helsingforsregistrerade Containership 7, som är Finland största
containerfartyg.