Det finns i princip två former av respons. Det finns de här som i all
vänlighet önskar fästa ens uppmärksamhet vid en detalj som man missat. Uppskattas,
storligen. Sen finns det också förståsigpåare som anser att man är en idiot i
största allmänhet och speciellt i de frågor som ligger dem själv närmast.
Påminner om klimatet på dagstidningarnas debattplank, inte sant? Det är
antingen/eller och inget finns där emellan. Om inte USA är paradiset på jorden så är
det r-vhål av aldrig skådade proportioner. Alldeles som om det inte skulle finnas flera
verklighetsbilder än fingrar hos en gammal skogshuggare.
Det värsta med det finlandssvenska debattklimatet inte minst inom kultursektorn
är ändå de ömma tårna. Att man alltid tar på näsan, även när
diskussionsinviten är genuin och välmenande. Eller annars bara raljant.
När teatermannen Dick Idman i Hbl inleder med att kalla ÅST-chefen Patrik Drake för
"en av nonsensteaterns främsta förespråkare" och efterlyser en diskussion om
konstnärliga och ekonomiska prioriteringar vet man ju hur det slutar fortare än
kvickt. Och utan att en kotte blivit klokare eller (teater)världen en bättre plats.
Det är knepigt det här med att diskutera och argumentera, inte ens professionella
snarvlare träffar alltid rätt. FST:s nya tyckatillshow, Ögonaböj, är ett gott exempel
på det här.
I den mån man överhuvudtaget får till det är det programledaren Stan Saanilas och
ståuppmannen André Wickströms förtjänst. När de öppnar käften går ingen och inget
säker. Det vill säga ifall de hinner tala till punkt. Programmets tempo är så i den
grad uppskruvat och rubrikerna så många att man får nöja sig med ytskrapet.
Med saknad tänker jag tillbaka på Fredagspanelen (också den med herrarna Saanila och
Wickström), föregångaren i Radio Extrem. Där fanns det tid att ta ut svängarna, man
kunde skönja en tankens flykt.
Speciellt bra fungerade det när kvinnliga redaktörskollegan Anna-Lena Laurén satte
sig i studion. Hon skämdes inte för att gå ut med att hon var kvinna: när det blev
fööör grabbigt satte hon gossarna på pottan. Det kan man då inte säga om
Extrem-tjejen Heli Roiha i Ögonaböj, hon föredrar att vara "one of the boys."
Ögonaböj är förövrigt FST:s främsta underhållningssatsning i höst. Det säger
mycket om de produktionsmässiga (och intellektuella?) ramarna i den finlandssvenska
tevekanalen. Och värre lär det bli om och när SVT kablas ut till alla hushåll. Trots
allt bygger ju FST:s fiktionspussel i mångt och mycket på det rikssvenska inslaget (som
härmed reduceras till repriskorgen, även i södra Finland).
Det här är förstås ingenting som man säger högt. Underförstått: vi struntar i
att utveckla den inhemska film- och teveproduktionen och låter fortsättningsvis
svenskarna betala notan. På samma gång kan de ju ta arbetsplatserna inom mediaindustrin.
DOKUMENTÄR
"Prostitution bakom slöjan", Iran bakom kulisserna, FST/TV2 7/11
Svensk-iranska Nahid Perssons flerfalt belönade dokumentär från mullornas
Iran, ett samhälle där dubbelmoralen lever och mår tjockt. I filmens centrum två unga
kvinnor som försörjer sig som prostituerade.
RADIO
"Oles gränslösa", musikmagasin i Radio Vega, lördagkvällar
Man kan göra annat än länsa barskåpet på lördagkvällar. Man kan länsa
barskåpet OCH ratta in Ole Holmberg som bjuder på rock och jazz blandat med svenska
krusbär. Efterfest på Calles nattbar.
TV-FILM
"Broarna i Madison County", amerikanskt kärlekdrama, MTV3 31/10
Av dagens filmutbud att döma kunde man förledas att tro att det endast är de
unga och vackra som älskar. Så inte i Clint Eastwoods finstämda kärleksmelodram där
Clintan prasslar med en gift Meryl Streep. Moget, genuint och gripande.