Värdebegreppet har också en mera filosofisk-etisk användning. Frågar
man vilka värden eller värderingar din organisation, din arbetsgivare eller du själv
har, är det fråga om etiska värden. Dessa kan formuleras öppet, i slagord av den sort
som återfinns på politiska plakat och banderoller, eller de kan finnas gömda "i
hjärtat" och komma fram endast indirekt, eller vid speciella tillfällen. Den
kommersiella användningen av värdebegreppet brukar ofta anses vara mera krass och på
alla sätt mera primitiv än den etiska. Detta är en av orsakerna till att reklamen så
ofta försöker förklä en produkt med en dimmig etisk kuliss bakom vilken varan
framstår som upphöjd, unik och oersättlig. Varan framställs som en nyckel till en
beundrad och eftertraktad livsstil som den hugade köparen kanhända ska få dela med
popstjärnor, racerförare och andra kändisar.
På senare år har det nästan gått inflation i värdebegreppet. Alla företag och
organisationer med självaktning har fört omfattande värdediskussioner och formulerat
sina egna värderingar, ofta i korta slagkraftiga satser. Ibland har de fått hjälp av en
aldrig sinande ström villiga konsulter.
De två användningarna av värdebegreppet är sist och slutligen inte så olika som
det verkar.
Herr O had för en kort tid sedan tillfälle att höra en av de mera insatta av dessa
konsulterande värdeexperter. Fd. pastorn, riksdagsmannen mm. Terho Pursiainen har en
gedigen utbildning och erfarenhet inom området. Hans slutsats kommer rätt nära en
förening av de två betydelserna av värdebegreppet. Han menar att om man vill ha reda
på vad en människas värderingar verkligen står för så ska man inte direkt fråga
efter dessa värden, utan istället fråga vad denna människa använder sina knappa
resurser till, alltså sin tid och sina pengar. Om en person säger sig värdera familjen
högst, men använder det mesta av sin tid på jobbet och på krogen kan det ju knappast
vara trovärdigt.
På motsvarande sätt är det med firmor och organisationer. Om ett företag prisar
arbetskraften som sin främsta tillgång eller miljöhänsyn som en viktig sak ska det
också synas i verkligheten, annars sprids det lätt hånfulla tillmälen i korridorerna
på firman och ute bland kunderna.
Pursiainen menar att detta med att hålla sig till en värdering är som sätta namnet
på en växel. Varje värdering, alltså varje utfästelse av det som man prisar högt,
har sitt riktiga pris ofta i form av tid och pengar, men alltid på så sätt att man blir
tvungen att avstå från andra, sämre alternativ.
En som vill nå långt i idrott måste göra vissa val, till exempel äta speciell
diet, utstå hård fysisk träning och psykisk press, lämna familj och yrkeskarriär åt
sidan under många år osv. Idrottsfolket är kanske ett extremt exempel, men på samma
sätt är det med alla som vill leva i enlighet med sina värderingar. Man måste alltid
lämna något åt sidan, varje värdering har ett pris.