. vane.jpg (302 bytes)

herro.jpg (2671 bytes)

fors-mikael-pi.jpg (8721 bytes)Mikael Forss

Pris och värde

pune.gif (67 bytes)  Vi har alla hört uttrycket, att något är "värt sitt pris", som antyder att begreppen pris och värde hör intimt ihop. Man kunde säga att priset är den mätare varmed värdet mäts, lite grann som Celsiusgrader mäter temperatur. Den här typen av värdemätning är inte bara teori, utan gäller också helt vardagliga situationer när vi står vid matbutikens hylla och jämför olika produkter, när vi ska byta bostad eller bil osv. Förutsättningen för att det ska uppstå en affär är i allmänhet att vi anser att köpobjektets pris inte överstiger det värde, låt vara diffust, som objektet har för oss, någonstans stilla i vårt inre. Vi jämför nämligen ständigt medvetet eller omedvetet alternativa användningar av de pengar som vi står i beråd att spendera. Dethär är den kommersiella eller pekuniära betydelsen av begreppet värde.

Värdebegreppet har också en mera filosofisk-etisk användning. Frågar man vilka värden eller värderingar din organisation, din arbetsgivare eller du själv har, är det fråga om etiska värden. Dessa kan formuleras öppet, i slagord av den sort som återfinns på politiska plakat och banderoller, eller de kan finnas gömda "i hjärtat" och komma fram endast indirekt, eller vid speciella tillfällen. Den kommersiella användningen av värdebegreppet brukar ofta anses vara mera krass och på alla sätt mera primitiv än den etiska. Detta är en av orsakerna till att reklamen så ofta försöker förklä en produkt med en dimmig etisk kuliss bakom vilken varan framstår som upphöjd, unik och oersättlig. Varan framställs som en nyckel till en beundrad och eftertraktad livsstil som den hugade köparen kanhända ska få dela med popstjärnor, racerförare och andra kändisar.

På senare år har det nästan gått inflation i värdebegreppet. Alla företag och organisationer med självaktning har fört omfattande värdediskussioner och formulerat sina egna värderingar, ofta i korta slagkraftiga satser. Ibland har de fått hjälp av en aldrig sinande ström villiga konsulter.

De två användningarna av värdebegreppet är sist och slutligen inte så olika som det verkar.

Herr O had för en kort tid sedan tillfälle att höra en av de mera insatta av dessa konsulterande värdeexperter. Fd. pastorn, riksdagsmannen mm. Terho Pursiainen har en gedigen utbildning och erfarenhet inom området. Hans slutsats kommer rätt nära en förening av de två betydelserna av värdebegreppet. Han menar att om man vill ha reda på vad en människas värderingar verkligen står för så ska man inte direkt fråga efter dessa värden, utan istället fråga vad denna människa använder sina knappa resurser till, alltså sin tid och sina pengar. Om en person säger sig värdera familjen högst, men använder det mesta av sin tid på jobbet och på krogen kan det ju knappast vara trovärdigt.

På motsvarande sätt är det med firmor och organisationer. Om ett företag prisar arbetskraften som sin främsta tillgång eller miljöhänsyn som en viktig sak ska det också synas i verkligheten, annars sprids det lätt hånfulla tillmälen i korridorerna på firman och ute bland kunderna.

Pursiainen menar att detta med att hålla sig till en värdering är som sätta namnet på en växel. Varje värdering, alltså varje utfästelse av det som man prisar högt, har sitt riktiga pris ofta i form av tid och pengar, men alltid på så sätt att man blir tvungen att avstå från andra, sämre alternativ.

En som vill nå långt i idrott måste göra vissa val, till exempel äta speciell diet, utstå hård fysisk träning och psykisk press, lämna familj och yrkeskarriär åt sidan under många år osv. Idrottsfolket är kanske ett extremt exempel, men på samma sätt är det med alla som vill leva i enlighet med sina värderingar. Man måste alltid lämna något åt sidan, varje värdering har ett pris.

Löntagaren 16.12.2005 nr 10/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)