Också jag är här för att köpa julklappar. Jag har en känsla
av att mitt uppdrag inte blir särskilt lätt för jag vill köpa etiskt högststående
gåvor. Visst finns det mycket att välja mellan men på var och varannan leksak står det
Made in China. Inte kan väl en leksak tillverkad i Kina vara etiskt högtstående?
Jag blir påmind om skandalen nyligen som gällde leksaksjätten Mattel. Det visade sig
att en del av företagets leksaker tillverkade i Kina innehöll alltför stora mängder
bly. Tidningarna rapporterade också om den kinesiska leksakstillverkaren Wanqi som
hårdnackat fortsatte med sin produktion trots att man hade funnit stora gifthalter i
bolagets leksaker. De kinesiska myndigheterna grep in till slut och förbjöd företaget
att exportera leksaker till utlandet.
Jag tummar på olika leksaker och söker efter märkning som skulle hjälpa mig att
välja. Men tomhänt får jag lov att gå från min första uppköpsrunda. Mitt uppdrag
var svårare än väntat. Bara en handfull finsktillverkade leksaker hade jag stött på
några spel och klassiska träleksaker. Vid min vandring längsmed hyllraderna blev
det helt klart att 80 procent av alla världens leksaker verkligen är Made in China.
Vad jag har råd med
Jag surfar på nätet och stöter på Juha Beurling, projektchef för etisk
konsumtion på Finlands konsumentförbund. Jag ringer Juha och han lovar att hjälpa mig.
Jag har nämligen också annat än leksaker på min lista. Jag vill gärna ge min man och
min tonårsdotter mjuka paket med kläder.
Juha återger mig tron. Etisk konsumtion kräver lite mer tid och besvär men är helt
möjlig. I etisk konsumtion handlar det inte om att hålla sig med en svartvit attityd:
att vara helt renlärigt etisk eller att ägna sig åt ignorant skrytkonsumtion.
Utgångspunkten är människans egen livssituation. Vad har jag råd
med och vad tycker jag är allra viktigast. Är det viktigaste för mig att produkten är
miljövänlig eller det att den är så inhemsk som möjligt.
Juha ger exempel: om jag inte har råd med en ny, utsläppssnål bil försöker jag
minska min bilanvändning och skaffar en blockvärmare till bilen. Om jag inte vill avstå
från julskinkan, fastän köttproduktionen belastar miljön, kan jag köpa en naturenligt
framställd eller åtminstone närproducerad julskinka. Dessutom köper jag bara så
mycket jag uppskattar att det går åt. I ganska många finländska hem åker en stor del
av julskinkan ut med soporna, påpekar Juha.
Konsumentförbundet öppnar vid årsskiftet en telefonrådgivning för etisk
konsumtion. Den erbjuder hjälp till konsumenter som, i likhet med mig, upplever att de
inte har tillräckligt med kunskap för att kunna välja etiskt rätt.
Väl hemma vid datorn skriver jag in www.eettinenvalinta.fi
i sökfältet, klickar och kommer till Konsumentförbundets webbplats för etisk
konsumtion. Sidorna innehåller mängder av tips och bl.a. en förteckning över vad som
kännetecknar en etiskt framställd leksak. Sådana egenskaper är t.ex. hållbarhet och
att materialet och framställningsprocessen är miljövänlig. I slutet på listan
uppmanas konsumenten att fundera över vad leksakens pris består av. Är den största
kostnadsfaktorn global massmarknadsföring eller är den andelen inhemskt hantverk.
Var och hur den är gjord
Mina gåvoproblem är ännu inte överståndna. Jag börjar studera innehållet på
klädavdelningarna. Jag kommer att tänka på de tråkiga nyheterna om långa
underleverantörskedjor, om dystra arbetsförhållanden och om barnarbete.
Jag bläddrar mig igenom klädstängerna och söker ursprungsmärkning. Den finns inte
alltid där, för det är inte obligatoriskt. Hilkka Savolainen på Anttila i
Östra Centrum berättar att jag inte är den enda kunden som vill veta var kläderna har
tillverkats.
Man frågar efter det ganska ofta, men tyvärr kan ju inte vi försäljare
hjälpa till med den saken, säger Hilkka som har jobbat med försäljning i fyrtio år.
Hon basar för Anttilas beklädnads- och kosmetikavdelningar i Östra Centrum.
På andra sidan disken har man noterat kundernas ökade medvetenhet. Anttilas
marknadschef Anu Pihlaja säger att kunderna ofta reagerar öppet om varorna saknar
ursprungsmärkning. Anu tror att det finns en beställning på etiskt framställda varor.
Det har blivit vanligare att tänka att man inte vill konsumera på någon
annans bekostnad. Också debatten om klimatförändringen kommer till uttryck i
konsumenternas attityder.
Anttila har i höst tagit fram en kollektion etiskt tillverkade fritidskläder. I alla
plagg i kollektionen finns en kod, med vars hjälp man via internet kan spåra varans
ursprung hela vägen tillbaka till bomullsfältet.
En utredning från konsumentverket visar att största delen av klädkedjorna använder
sig av något slags system för att övervaka sina underleverantörer. Men det finns
luckor i kontrollen och många företag vägrar uppge hur kontrollen går till.
Kan jag påverka
Mina gåvouppköp trampar på stället för jag står och funderar över konsumentens
roll. Jag känner mig så liten och mina påverkningsmöjligheter är så små. Jag
bestämmer mig för att fråga professor Johanna Moisander om det ändå finns
något jag kan göra. Hon har forskat i konsumtion och konsumentbeteende.
Vinterns första snö faller över huvudstaden då jag kliver in på Helsingfors finska
handelshögskola och knackar på professorns dörr. Johanna suckar djupt vid min fråga.
Hon menar att man lätt överdriver den enskilda konsumentens påverkningsmöjligheter,
ekvationen är betydligt mer komplicerad. När det t.ex. gäller kampen mot
klimatförändringen spelar det betydligt större roll hur företagen agerar än hur
enskilda människor handlar.
Johanna säger att det står många hinder i vägen för en etisk konsumtion: i en
värld som är byggd för konsumtion har de etiska valen gjorts ytterst svåra och
förutsätter i förlängningen radikala förändringar i människors levnadsvanor. Hur
många vore i praktiken redo att ta ett sådant steg, ens om de har besvarat en
förfrågan med att de är etiska konsumenter?
Börsbolagens huvuduppgift är att ge aktieägarna vinst. Vinsterna krymper om bolagets
rykte befläckas.
Det är här konsumenternas möjligheter kommer in men det lyckas bara om de
slår sig samman, säger Johanna.
Efter påtryckning från konsumentorganisationer informerar nu t.ex. den stora
brittiska minuthandelskedjan TESCO om sina kolvärden, det vill säga hur mycket kedjan
genom sin verksamhet påskyndar klimatförändringen.
Mina julinköp står kvar i hyllorn, för jag plågas av ännu en fråga. Föredrar en
etisk konsument alltid en inhemsk produkt? Jag ställer frågan till Marjaana Valkonen,
chef för FFC:s internationella avdelning,. Hon har besökt arbetsplatser runtom i
världen och sett många slags arbetsförhållandena.
Det är i fackets intresse att människor har jobb överallt i världen. Arbetet
ger utkomst åt människorna i utvecklingsländerna. D finns ingen orsak att lämna kvar
de produkter de har skapat på butikernas hyllor om produkterna bara har kommit till under
anständiga förhållanden.
Marjaana påminner om att svenska textilföretag i tiderna kom till Finland i jakten
på billigare arbetskraft. De gav oss arbete och utkomst och hjälpte oss på fötter. Nu
är beklädnadsföretagen i Asien.
Det är dags att gå från ord till handling. En blek vintersol lyser där ute när jag
äntligen beger mig på uppköp.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA