Finfoods utredning bekräftar de iakttagelser man har gjort i Prisma i
Limingantulli i Uleåborg där är ekovarornas andel av livsmedlen bara någon
enstaka procent. Av de inköpta livsmedlen är ekovarornas andel kring en procent.
Vår dagligvaruhandel omfattar omkring 12 000 olika
varor. Av dem är knappt 200 s.k. ekoprodukter, berättar Petri Rissala, som
ansvarar för dagligvaruavdelningen på Prisma.
Ekovarorna har funnit sin plats på butikshyllorna först på 2000-talet.
Vi har naturenligt odlade bananer och grönsaker, mjöl, flingor och konserver.
Man kan t.ex. få ekoärtsoppa, nämner Prismachefen Heikki Luhtanen.
Av mejeriprodukterna kan man nämna ekomjölk, ekoost och ekoyoghurt.
Inom andra varugrenar försöker man hålla ekovarorna synliga genom särskild
hyllmärkning.
Det innebär att det står tydligt LUOMU (finskans ord för naturenliga
produkter) i den ram som anger varans pris. På det viset skiljer sig varan från övriga
produkter, säger Luhtanen.
Ekoprodukter blir allt mer eftertraktade. Frukt- och grönsaksförsäljaren Anne
Blomster säger att man särskilt ofta frågar efter naturenligt odlade grönsaker.
Hon minns särskilt ett fall.
Man frågade efter ekopaprika en gång, och det är helt klart att jag skulle
köpa sådan paprika genast, om det bara fanns, skrattar Blomster.
Brist på ekokött
Prismachefen Luhtanen medger att det återstår mycket att göra även om ekovarornas
andel hela tiden ökar.
Vi skulle behöva ökat samarbete med varuleverantörerna och vi måste också
vara lyhörda för vad kunderna vill ha mer av, konstaterar han.
Man har inte
systematiskt utrett Prismakundernas önskemål.
Enligt Finfood Luomus förfrågan i oktober önskar konsumenterna att varuutbudet blir
mångsidigare, t.ex. när det gäller ekokött. Högst på önskelistan står naturenligt
odlat kött av fjäderfä.
Det råder brist på ekokött för det är väldigt dyrt för producenten.
Största delen av köttet går till restauranger och någon direkt trängsel har vi inte
haft av det på butikshyllorna, säger Luhtanen.
Det finns för närvarande ingen gård i Finland som producerar ekohöna, ekokalkon
eller ekokyckling.
Bara drygt hälften av dagligvaruaffärerna har ständigt ekokött i sitt sortiment.,
visar Finfoods förfrågan. Under vissa dagar i veckan eller månaden erbjuder femton
procent av affärerna ekokött. Mer än en femtedel av de dagligvaruaffärer som besvarade
enkäten säljer överhuvudtaget aldrig ekokött eller naturenligt odlade charkuterivaror.
Ekoprodukterna är dyrare än de vanliga produkterna, inte bara för producenterna,
utan också för dem som konsumerar dem. Anne Blomster berättar att exempelvis ekokål
är 1015 procent dyrare än konventionellt odlad kål.
En undersökning i Sverige visar att konsumenterna nog köpte ekoprodukter oftare, om
bara utbudet var bredare och varorna billigare.
SEPPO KORHONEN
Översättning: ASTRID NIKULA