. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Urvalet naturenligt odlade produkter är redan rätt stort, men efterfrågan är ringa. Ekomaten lockar ändå allt fler konsumenter och det råder rentav brist på naturenligt odlat kött.

Ekoodlat för få

pune.gif (67 bytes)  Sakta men säkert ökar andelen naturenligt odlade livsmedel i vårt land. Av samtliga produkter utgör ekoprodukterna 3,5 procent, men av de köpta varorna är ekoprodukternas andel bara 0,8 procent. I pengar gjorde det 57 miljoner euro förra året.

Finfoods utredning bekräftar de iakttagelser man har gjort i Prisma i Limingantulli i Uleåborg — där är ekovarornas andel av livsmedlen bara någon enstaka procent. Av de inköpta livsmedlen är ekovarornas andel kring en procent.

Heikki Luhtanen visar upp butikens ekomjökprodukter. Foto: HARRI NURMINEN– Vår dagligvaruhandel omfattar omkring 12 000 olika varor. Av dem är knappt 200 s.k. ekoprodukter, berättar Petri Rissala, som ansvarar för dagligvaruavdelningen på Prisma.

Ekovarorna har funnit sin plats på butikshyllorna först på 2000-talet.

– Vi har naturenligt odlade bananer och grönsaker, mjöl, flingor och konserver. Man kan t.ex. få ekoärtsoppa, nämner Prismachefen Heikki Luhtanen.

Av mejeriprodukterna kan man nämna ekomjölk, ekoost och ekoyoghurt.

Inom andra varugrenar försöker man hålla ekovarorna synliga genom särskild hyllmärkning.

– Det innebär att det står tydligt LUOMU (finskans ord för naturenliga produkter) i den ram som anger varans pris. På det viset skiljer sig varan från övriga produkter, säger Luhtanen.

Ekoprodukter blir allt mer eftertraktade. Frukt- och grönsaksförsäljaren Anne Blomster säger att man särskilt ofta frågar efter naturenligt odlade grönsaker.

Hon minns särskilt ett fall.

– Man frågade efter ekopaprika en gång, och det är helt klart att jag skulle köpa sådan paprika genast, om det bara fanns, skrattar Blomster.

Brist på ekokött

Prismachefen Luhtanen medger att det återstår mycket att göra även om ekovarornas andel hela tiden ökar.

– Vi skulle behöva ökat samarbete med varuleverantörerna och vi måste också vara lyhörda för vad kunderna vill ha mer av, konstaterar han.

Ekovaror. Foto. HARRI NURMINENMan har inte systematiskt utrett Prismakundernas önskemål.

Enligt Finfood Luomus förfrågan i oktober önskar konsumenterna att varuutbudet blir mångsidigare, t.ex. när det gäller ekokött. Högst på önskelistan står naturenligt odlat kött av fjäderfä.

– Det råder brist på ekokött för det är väldigt dyrt för producenten. Största delen av köttet går till restauranger och någon direkt trängsel har vi inte haft av det på butikshyllorna, säger Luhtanen.

Det finns för närvarande ingen gård i Finland som producerar ekohöna, ekokalkon eller ekokyckling.

Bara drygt hälften av dagligvaruaffärerna har ständigt ekokött i sitt sortiment., visar Finfoods förfrågan. Under vissa dagar i veckan eller månaden erbjuder femton procent av affärerna ekokött. Mer än en femtedel av de dagligvaruaffärer som besvarade enkäten säljer överhuvudtaget aldrig ekokött eller naturenligt odlade charkuterivaror.

Ekoprodukterna är dyrare än de vanliga produkterna, inte bara för producenterna, utan också för dem som konsumerar dem. Anne Blomster berättar att exempelvis ekokål är 10–15 procent dyrare än konventionellt odlad kål.

En undersökning i Sverige visar att konsumenterna nog köpte ekoprodukter oftare, om bara utbudet var bredare och varorna billigare.

SEPPO KORHONEN
Översättning: ASTRID NIKULA

Löntagaren 7.12.2007 nr 10/07

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)