Kearney betonade att man inte hjälper någon av att man byter ut en
underleverantör mot en annan.
Nästa underleverantör är knappast bättre än den föregående. Det är
bättre att använda bekanta underleverantörer och hjälpa dem att utvecklas till
anständiga arbetsgivare.
Kerneys vädjan grundade sig på den internationella
fackföreningsrörelsens långvariga erfarenhet av hurudan effekt olika
påtryckningsmetoder har. Facket har inte uteslutit bojkotten som metod men den utnyttjas
numera sällan av de fackliga organisationerna.
Facket betraktar bojkottandet av vissa produkter eller hela länder som problematiskt,
eftersom bojkotterna ofta har drabbat dem hårdast som man hade avsikten att hjälpa.
Den mest kända bojkotten under gångna år där fackföreningsrörelsen gick i
bräschen var bojkotten mot apartheidsystemet i Sydafrika. Den internationella
fackföreningsrörelsen behövde inte tänka två gånger för att delta i den, eftersom
den ledande sydafrikanska fackcentralen Cosatu betraktade en internationell bojkott som
den rätta metoden att få slut på rasdiskrimineringen.
Upplysta konsumenter i hela världen deltog i påtryckningen mot makthavarna i
Sydafrika genom att vägra att köpa sydafrikanska produkter i butikerna.
Militärdiktaturens burmeser lever i dag i en liknande situation som sydafrikanerna
gjorde fram till början av 1990-talet. Därför har bland annat Europafacket EFS krävt
att EU skärper sin bojkott, vars syfte är att tvinga Burmas makthavare att öppna sitt
land för demokrati.
Offentlighet som påtryckningsmedel
Facket har dock aldrig uppmanat till bojkott av den tyska handelskedjan Lidl som i
många länder är känd för en tvivelaktig personalpolitik. Istället har facket
försökt påverka Lidls beslutsfattare genom att informera offentligheten om hur
företaget behandlar sina arbetstagare.
Kampanjen Fair Play 2008, som facket deltar i, satsar på att få offentlighet genom
att utnyttja den Internationella Olympiska kommittén. Målet är att få IOK att delta i
en verksamhet vars syfte är att förbättra arbetsförhållandena för dem som tillverkar
sportprodukter.
En annan bred front som facket i många länder deltar i är kampanjen Rena kläder
(Clean Clothes). Också här verkar man främst genom att informera om de etiska problem
som är förknippade med textilindustrins underleveranskedjor, såsom orättvis behandling
av arbetstagarna.
Lovade resultat i Kambodja
En kampanj för etisk framställning av kläder har fått slående resultat i Kambodja.
Fabriken River Rich, som sysselsätter cirka 1 700 arbetare, har nyligen signalerat
grönt för facklig verksamhet och återtagit uppsägningen av tiotals fackliga
aktivister. Som ett resultat av långvarig påtryckning insåg fabriksledningen till slut
att dess huvuduppköpare, den multinationella klädfirman Zara, krävde respekt för de
fackliga rättigheterna i hela sin produktionskedja.
Förhandlingarna iscensattes av organisationen Ethical Trading Initiative, ETI, som
består av företag, fackförbund och medborgarorganisationer. Framstegen i företaget
River Rich stärkte ETI:s uppfattning att det med samma slags vädjan för etisk
produktion kan få önskvärd effekt också i andra klädfabriker i Kambodja.
De som ansvar för exportsektorn i Kambodja har inte råd att slå dövörat till för
de europeiska och amerikanska konsumenternas växande intresse för att olika varor
produceras på ett etiskt försvarbart sätt. Speciellt inom beklädnadsindustrin är det
här en verklig utmaning, för beklädnadsindustrin står för hela 80 procent av
Kambodjas exportintäkter.
JUHANI
ARTTO
Länkar