Dessa modeller byggde på att det fanns en stark, suverän nationalstat med
lagstiftningsmonopol. På papperet finns ju ännu denna stat, men på sjuttiotalet
började dess makt sakta att urholkas, och vi kom så småningom in i en ny epok där
statens roll reducerats. Man talade om Thatcherism, Reaganism osv, men vad det egentligen
handlade om var den klassiskt liberala idén att marknaderna ska ges frihet från statlig
inblandning, dvs. Adam Smiths "osynliga hand". Vi börjar vara där nu, efter en
lång rad av beslut som alla pekat i samma riktning. Riktningen kunde för all del
skönjas redan för flera årtionden sedan ("den enda vägen").
Att det politiska rörelseutrymmet har blivit allt mindre borde ha blivit uppenbart
för var och en. Stora Ensos fabrik i Kemijärvi har fått extra politisk uppmärksamhet
mest på grund av att staten är storägare i detta företag, annars hade denna lokala
katastrof troligen förbigåtts med högst formella beklaganden i ett eller annat
politiskt tal, men därvid hade det blivit, "för det finns ju ändå inget man kan
göra åt saken". Det andra exemplet är förstås Nokias fabrik i Bochum, som
uppmärksammats kraftigt i Tyskland, där staten förvisso inte har någon dubbelroll, men
där politikerna ingripit ovanligt kraftigt.
Det finns många exempel där statsmakten hade kunnat ingripa om den hade agerat som
den gjorde "förr i världen". I takt med att staten avstår från ägarskap och
inflytande på operativa beslut kommer dilemmat allt klarare fram i dagen. Vi kan nämna
striden om Fortums optionsprogram, eller diskussionen om konkurrensutsättning av
postutdelning och järnvägstrafik. Maktfördelningsfrågan mellan stat och privat gäller
i högsta grad också rundradioverksamheten, vården och skolan, och hur de ska ordnas i
framtiden.
Till syvende och sist gäller det frågan om allmännyttighet kontra privat egendom,
och även frågan om jämn fördelning kontra fördelning efter betalningsförmåga. Den
marknadsliberala ideologin betyder i slutändan inget annat än att det är de
resurssvaga, de mindre bemedlade, de avlägset boende, de äldre och de dåligt utbildade
som får det allt svårare att hävda sig i konkurrensen.
Just nu tycks det inte finnas några goda alternativ för en aldrig så välvillig
politisk makt. Återstår att fundera över om man ska ha med "fan eller
belsebub" som reskamrat i båten. Om man blandar sig i för mycket leder det till
kapitalflykt på längre sikt, dvs. till att investeringar förläggs på andra håll där
finns mindre inblandning. Om man inte blandar sig i leder det lika fullt till
arbetsplatsnedläggningar, vilket vi sannerligen har fått se nog av.
Meningarna om hur statsmakten borde agera i dylika fall är delade, men det råder
ganska långt enighet om att det inte finns någon återvändo till det gamla. Samtidigt
måste vi nog fråga oss vad som finns kvar av politiken om all inblandning i det privata
näringslivet tabubeläggs? Då återstår enbart en nattväktarstat som visserligen
formellt har lagstiftningsmonopol och beskattningsrätt, men vars möjligheter att
utnyttja dessa medel är synnerligen begränsade.
Det finns kanske inte särskilt mycket en enskild liten stat kan göra åt de globala
företagsjättarnas framfart. Det är därför svårt att se någon annan alternativ
utväg än ökat mellanstatligt samarbete (plus internationell facklig solidaritet!) inom
EU och i ännu större skala: "nationalstater förenen eder"!