I klartext betyder det att ingenting var heligt, allra minst de
journalistiska principerna och följaktligen hade man en frågespalt som fungerade enligt
principen att såväl frågor som svar skrevs av redaktionen. Kul idé, jag fattar inte
varför inte flera tidningar sportar med slikt.
Nåväl, en gång var det en kille som "skrev" till tidningen och undrade
huruvida det är ett måste för honom, i egenskap av finne, att gå i bastun. Nej,
replikerade Pahkasika, det måste du inte. Alla svenska män har inte heller problem med
sin sexuella läggning.
Skämt åsido, men jag tycker mig se drag av samma nationella pajkastning, nu när de
finska kvällstidningarna ondgör sig över svenskarnas njugga inställning till Åke
Lindmans och Sakari Kirjavainens krigsfilm Tali-Ihantala 1944. Att det höjts kritiska
röster även i hemlandet är uppenbarligen ovidkommande, allting är svenskarnas fel.
Så här skriver Mårten Blomqvist i DN: "Sakligt berättas hur allt gick till,
men ytterst lite om hur det kändes. Då blir den ena salvan eller skogsdungen eller
vägkröken den andra väldigt lik." Svenska Dagbladet i sin tur frågar sig huruvida
det finns någon "större anledning att se denna ofokuserade dramadokumentär om
striderna där finnarna gratulerar sig själva till visad tapperhet."
Det var styggt sagt och läsarkommentarerna har inte låtit vänta på sig. "Har
all den vetskap om vad vi kämpat och blött för. bleknat eller rentav glömts i
Sverige?", undrar krigsveteranen Henrik Nordenswan i Hbl. Han får flankstöd av
Anders Gustafsson, Mariehamn, som menar att de breda folklagrens okunskap om Finland och
dess historia är "närmast bottenlös".
Det ligger säkert någonting i det, men nog blir det ju lite snurrigt när
diplomekonom Sture-Christian Eklund i samma tidning konstaterar att filmen "höjer
sig skyhögt över alla amerikanska krigsfilmer och därmed över sådana som filmkritiker
under årens lopp översköljt med lovord."
Vad lär vi oss av detta förutom att ämnet filmkunskap av allt att döma inte
ingår i diplomekonomexamen? En poäng är att vi fortfarande inte verkar vara redo att
kritiskt granska krigsåren i sin helhet. Var dröjer filmerna om lidandet på
hemmafronten? Om de hemvändande soldaterna och deras öden? Eller filmerna där diverse
rötägg respektive inkompetenta officerare (som skickar sina mannar i döden i onödan)
porträtteras.
Nej, sånt skräp överlåter vi åt amerikanerna. Vilket får mig att tänka på Paul
Haggis bioaktuella In the Valley of Elah, filmen där Tommy Lee Jones Vietnam-veteran
försöker leta reda på soldatsonen som försvunnit från sitt förband efter att
nyss ha återvänt från Irak.
Det är upptakten till en seriöst smärtsam odyssé som hävdar att kriget ingalunda
tar slut när eldgivningen tystnar. Kriget fortsätter på hemmafronten, på sätt eller
annat och inte sällan är följderna ödesdigra.
DOKUMENTÄR
"Family Meeting", blues från Österbotten och världen, FST5 8/3
Vem skulle väl ha trott att den bästa bluesmusiken på de här breddgraderna
kommer från Kokkola, i form av Wentus Blues Band. I dokumentären Family Meeting firar
orkestern sitt 20-årsjubileum, detta i sällskap av vänner från när och fjärran
(Eddie Kirkland, Mick Taylor, Kim Wilson). Det svänger må ni tro.
RADIO
"Kulturtimmen", kulturellt för hela slanten, Radio Vega vardagar 18.03
För mycket kultur är inte bra för hälsan, man får dålig hy och ont i
ryggen. Ändå bör man nog välkomna Vegas kulturella storsatsning. I en tid av
snuttifiering och intellektuell nedbantning är det kul med någon som vågar gå
motströms. Det är just sånt som man förväntar sig av ett public service-bolag.
TV-FILM
"Clint Eastwood", allt om mannen från vidderna, Yle Teema 8/3
Allt om Clint Eastwood och lite till är att vänta när Temakanalen bullar upp
med en helaftonsspecial. Först ut är intervjudokumentären Clint on Clint och sedan
följer Sergio Leones För en handfull dollar (1964), filmen som anses ha lagt grunden
för den så kallade spagettivästern. Musik av maestro Morricone.