Visst är det viktigt att utveckla hela yrkesutbildningen, men
särskilt viktigt är det att utbilda dem som är mitt inne i arbetslivets ständiga
förändringsprocesser. Vuxen- och personalutbildningens resurser borde framdeles i högre
grad gynna de arbetstagare som saknar yrkesexamen och sådana som i övrigt saknar
tillräcklig yrkeskompetens. En dylik utbildningssatsning skulle också vara ett svar på
den kommande arbetskraftsbristen.
Det här är en stor jämlikhetsfråga, för de som är lågt utbildade har
blivit förfördelade då merparten av personalutbildningen ges till dem som redan är
väl utbildade, påpekar FFC:s utbildnings- och arbetskraftspolitiska expert Saana
Siekkinen.
Siekkinens lösning heter riktade åtgärder. Hon vill att utbildningen riktas
uttryckligen till dem som har en föråldrad eller för tunn utbildning bakom sig och som
i praktiken har lärt sig det de kan i arbetslivet. För att dessa människor skall ha
jämlika chanser på arbetsmarknaden måste deras yrkeskompetens uppgraderas.
Också arbetsgivaren bär ansvar
Saana Siekkinen beklagar att man bara i festtalen hyser förståelse för betydelsen av
att arbetstagarna är tillräckligt kompetenta, och att det sedan förblir därvid.
Arbetsgivarna är dåliga på att ta sitt ansvar för arbetstagarnas yrkesfärdigheter. I
verkligheten är gärningarna ytterst magra.
Det finns inte många sådana arbetsplatser där arbetstagarna kan utbilda sig på
arbetsgivarens bekostnad och tid. Där detta förekommer är det i allmänhet de högre
tjänstemännen som får del av utbildningen. Det finns ingen som bär särskilt stor
omsorg om hur de vanliga arbetarna skall få uppgradera sina kvalifikationer. Ändå ökar
yrkeskompetenta arbetare företagens produktivitet och ger arbetsgivaren ett mervärde.
Det händer mycket inom den yrkesinriktade utbildningen just nu. Hos de unga är
yrkesutbildningen populärare än på många år. Nya läroplaner skrivs och Siekkinen
understryker hur viktigt det är att de också innehåller arbetslivshelheter. Siekkinen
säger ett klart nej till delexamina inom yrkesutbildningen.
Om delexamen blir allmänt förekommande hamnar vi fort i en situation där
detta skapar ytterligare tryck på den yrkesinriktade vuxenutbildningen. Det vettiga är
att ge de unga en bra och bred utbildning med en gång, som de har som grund för senare
uppgradering av sina färdigheter.
Kollektivavtalens betydelse
Saana Siekkinen berättar att flera läroinrättningar och arbetsplatser samarbetar om
personalutbildningen. En modell där efterfrågan styr utbudet kan mycket väl bli svaret
på arbetslivets kommande behov, säger hon.
Absolut nödvändigt är det, enligt Siekkinen, att kollektivavtalen innehåller
paragrafer som stöder utbildningen. Om kollektivavtalen garanterar alla en möjlighet att
delta i utbildning, skulle det säkert jämna ut skillnaderna mellan olika personalgrupper
visavi möjligheterna att delta i utbildning.
En del företag har redan företagsbaserade avtal som ger arbetstagarna
möjlighet att avlägga examen och exempelvis i byggnadsbranschen har man i en del
företag gått in för att examen också skall ge bättre lön.
När det gäller uppgraderingen av arbetande människors yrkeskompetens är det viktigt
att utbildningen är ett led i arbetet. Om arbetsgivaren förhåller sig gynnsamt till
utbildningen höjer det arbetstagarnas motivation att studera, vilket för sin del
motiverar dem att förkovra sig ytterligare och utveckla sitt arbete.
Utbildningsmotivationen främjas också av en smidig kombination av deltidsarbete och
utbildning. Den snabba strukturomvandlingen förutsätter att människor kan uppgradera
sin kompetens redan i arbetet, men i sista hand som en bro mellan ett jobb och ett annat.
Arbetsgivarna förbinder sig i mycket varierande grad vid att höja arbetstagarnas
kompetens. Siekkinen förundrar sig över att arbetsgivarna i så ringa utsträckning drog
nytta av det utbildningsstöd som projektet Kunskapslyftet gav möjlighet till.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Kuva: LEENA LOUHIVAARA
Undervisningsministeriet har tillsatt en direktion för att bereda en totalreform av
den yrkesinriktade vuxenutbildningen.
Syftet är att främja arbetskraftens yrkesmässiga och regionala rörlighet och att
sporra vuxenbefolkningen att upprätthålla och utveckla sina kunskaper under sin
arbetskarriär.
Med yrkesinriktad vuxenutbildning avses yrkesstudier, högskolstudier,
arbetskraftspolitisk utbildning och arbetsgivarfinansierad och -organiserad
personalutbildning ämnad för vuxna i arbetslivet.
Saana Siekkinen företräder FFC i direktionen.
Arbetet skall vara klart före utgången av 2010, men en mellanrapport skall ges redan
i höst, eftersom reformen kommer att förverkligas stegvis från början av 2009.