Det sistnämnda alternativet betyder inte nödvändigtvis att
finlandssvenskarna bör klättra upp på barrikaderna, jösses ändå. I princip räcker
det med en prilla diskret charm, av det slag som gör att finnarna bara inte kan låta bli
att älska oss och byta ut Väinö Linna mot Monika Fagerholm. Alternativt Sonja
Kailassaari och Cilla Mattheiszen.
Vilket för oss till Min Morgon, den finlandssvenska morgontevesatsningen som
tillkommit med god hjälp av Pappas pengar. Inte utan ett mediauppbåd som heter duga. Och
till ackompanjemang av en samling mer eller mindre högljudda gnällspikar.
I ärlighetens namn ska det medges att även undertecknad var skeptisk när projektet
lanserades, en skepsis som långt handlade om den järnhårda konkurrensen västerifrån
(läs: ribban måste ställas högt ifall programmet ska ha en chans, Oskari Fröséns 224
räcker ingenstans).
Och hur är det med mediapotentialen? Finns det i lilla Svenskfinland tillräckligt
många profiler som gör sig framför tevekameran, ett problem som programmet Filmtid
kämpade med under hela sin existens.
Men tji fick man, åtminstone inledningsvis. Det är fråga om en förvånansvärt
stilig produktion med bra flyt och en samtalston som undviker den värsta myspysigheten.
Programledarna är ett stycke för sig. Ifall det här vore hockey skulle radarparet
Kailassaari och Mattheiszen försvinna till Elitserien mitt i säsongen.
Däremot kan jag bli lite sur på programmets inriktning, det som på svengelska kallas
för lifestyle. Ta till exempel premiärsändningen där man envisades med att presentera
massageprylar, underklädsmode och motionsformen rundning.
Stopp och belägg, säger jag. Klockan åtta på morgonen vill jag varken vara trendig
eller växa som människa. Det räcker med en kopp kaffe och dåliga nyheter.
Ändå ska det sägas att Min Morgon-teamet inte går i Strömsö-fällan det
finns en värld utanför stugknuten. Den första sändningen gästades av krigsfotografen
Niklas Meltio och lika intressant är Våra gossar & gummor på världen serien
som vid det här laget haft vägarna förbi Los Angeles (skådespelaren Irina Björklund)
och Stockholm (musikern Johan Becker).
Hittills har man också sluppit de gamla stötarna, tack och lov. Och ifall avsikten
är att visa att finlandssvenskarna har lika kul som blondiner i gemen har man lyckats
rätt bra.
Det här är finlandssvenskheten inte som Toffe, Bamse och slipsarna runt det runda
bordet, som visans vänner och byfånar i kommunalkansliet. Ansiktet är nytt och
fräschören är påtaglig.